Wróć do listy wpisów
Optymalizacja stron (SEO)
Agencja SEO i SEM > Blog > Czym się różnią linki dofollow od nofollow?

Czym się różnią linki dofollow od nofollow?

Czym się różnią linki dofollow od nofollow?

Jednym z istotnych procesów pozycjonowania witryny internetowej jest budowanie jej profilu linkowego. Zadanie to wiąże się z pozyskiwaniem nowych odnośników, które kierują do promowanej strony www. Jeśli chcemy robić to zgodnie z wytycznymi Google, to niektóre rodzaje linków powinny posiadać atrybut rel=”nofollow”, który informuje roboty wyszukiwarek, by nie przechodziły do wskazanego adresu. Wszystkie odnośniki, które nie posiadają tego parametru, traktowane są jako przenoszące tzw. link juice, czyli PageRank przekazywany przez stronę linkującą.

Wypromowanie serwisu na czołowe pozycje w wynikach wyszukiwania wymaga nie tylko optymalizacji kodu witryny i jej treści. Jednym z czynników branych pod uwagę przez Google przy ocenie strony jest również liczba i jakość linków do niego prowadzących. By wyeliminować z wyników wyszukiwania strony, które pozyskują linki w nienaturalny sposób, Google nieustannie poprawia swoje algorytmy (aktualizacje Pingwin), tak aby potrafiły one sprawnie rozpoznać odnośniki niezgodne z wytycznymi Google dla Webmasterów i karały witryny stosujące takie metody. Czym zatem różnią się te dwa typy odnośników, jak wyglądają w kodzie oraz kiedy stosować linki nofollow, a kiedy dofollow?

Linki dofollow

Wszystkie linki, które nie posiadają atrybutu rel=”nofollow” są domyślnie traktowane jako dofollow. Jest to podstawowa forma odnośników, która przekazuje moc SEO do linkowanego adresu. Celem tego typu linków jest przeniesienie użytkownika na inną podstronę lub domenę, którą właściciel uznał za wartościową. Google zakłada, że żaden właściciel strony internetowej nie będzie chciał kierować swoich użytkowników do serwisów o niskiej wartości, dlatego algorytmy uznają linki tego typu za informację, że wskazana witryna jest wartościowa.

Budowa linków dofollow

Odnośniki dofollow mają postać zgodną z poniższym szablonem kodu źródłowego:

<a href="adres-URL">Anchor</a>

Przykłady:

Anchor linku jest zakotwiczonym tekstem, czyli wyrażeniem które użytkownik klika, by przejść na docelowy adres odnośnika.

Co dają linki dofollow?

Im więcej odnośników tego typu z zaufanych źródeł zgromadzi witryna, tym ma większą szansę na uzyskanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Dzięki linkom tego typu do docelowego adresu przekazywana jest moc ze strony linkującej. Dotyczy to zarówno odnośników kierujących do innych domen, jak również linków prowadzących na inne podstrony tej samej domeny. Budując zatem profil linkowy w celu wypromowania podstrony kategorii, nie możemy skupić się wyłącznie na linkach z innych domen, ale pozycjonowaną kategorię musimy uwzględnić w nawigacji serwisu np. poprzez umieszczenie linka do podstrony w górnym menu na całej witrynie.

Atrybut rel=”nofollow”

Parametr nofollow ma na celu poinformowanie robotów Google, by nie podążały do wskazanego adresu i nie przenosiły na niego link juice. Link taki nie powinien być uwzględniany przy ocenie wskazanej strony.

Zanim webmasterzy i pozycjonerzy zaczęli stosować go do poszczególnych linków, wdrażano go w sekcji head w postaci meta tagu robots o poniższej treści:

Zabraniał on robotom wyszukiwarek przechodzenia do jakichkolwiek linków wychodzących na danej stronie. Rozwiązanie to nie było optymalne, ponieważ nie zawsze chcemy zablokować wszystkie linki wychodzące. Z tego powodu obecnie parametr nofollow nadaje się konkretnym odnośnikom.

Budowa linków nofollow

Dla użytkownika odnośniki nofollow niczym nie różnią się od linków typu dofollow. Bez wglądu w kod źródłowy strony użytkownik nie jest w stanie odróżnić tych dwóch typów linków, ponieważ wyglądają one identycznie. Różnica jest jednak widoczna w ich zapisie w kodzie źródłowym strony. Linki nofollow mają poniższą postać:

<a href="http://domena.pl/" rel="nofollow">Anchor linku</a>

Atrybut rel=”nofollow” często można znaleźć w linkach sponsorowanych artykułów, a także w odnośnikach do stron partnerskich i reklam. Popularną praktyką jest dodawanie tego parametru również w odnośnikach z komentarzy na blogach oraz umieszczanych na forach internetowych. Ma to zapobiegać naruszeniom wytycznych Google, powstających w treści generowanej przez użytkowników oraz zablokować przekazywanie PageRanku do wszystkich linkowanych przez nich stron.

Co dają linki nofollow?

Wydawać by się mogło, że skoro odnośniki nofollow nie przekazują mocy SEO do wskazywanych stron, nie mają one żadnej wartości. Nie jest to jednak takie proste.

Profil linkowy złożony z bardzo dużej ilości linków wyłącznie typu dofollow może być uznawany przez algorytmy Google za nienaturalny. W końcu jeśli trafiamy na ciekawą stronę, to dzielimy się jej adresem na forach internetowych, polecamy ją w tematycznych blogach czy publikujemy w mediach społecznościowych. Przynajmniej część takich naturalnych linków automatycznie otrzymuje parametr rel=”nofollow”. Witryna pozyskująca linki zgodnie z wytycznymi Google  powinna zatem posiadać pewien procent linków typu nofollow, które są częścią naturalnego profilu linkowego. Zróżnicowanie linków na dofollow i nofollow zmniejsza prawdopodobieństwo, że Google uzna odnośniki wskazujące naszą domenę za sztuczne i podejmie działania za naruszenie wytycznych dla webmasterów.

Parametr nofollow należy wykorzystywać nie tylko w linkach wychodzących do innych domen, ale również w odnośnikach do małowartościowych, dla robotów wyszukiwarek, podstron w naszej domenie. Może on być wdrożony w linkach kierujących do takich podstron jak: Rejestracja, Logowanie, Przypomnienie hasła, Polityka cookies, Regulamin (szczególnie, gdy strona z polityką cookies lub regulaminem ma opis z ogólnodostępnego szablonu) czy stron bez żadnej treści.

Linki nofollow a dofollow

Odnośniki nofollow są postrzegane przez część osób z branży SEO jako całkowicie bezwartościowe i nie dające nic pozycjonowanej stronie. Prowadzone przez społeczność SEO testy wykazały jednak, że nie jest to do końca prawdą, ponieważ nawet strony promowane wyłącznie za pomocą tego typu linków również potrafiły osiągać wysokie pozycje. Można zatem przypuszczać, że dla wyszukiwarek odnośniki nofollow stanowią naturalną część profilu linkowego i również wpływają na ranking w wynikach wyszukiwania. Odnośniki nofollow do wartościowych stron pomagają również w zdobywaniu naturalnych linków typu follow – adres pomocnej czy ciekawej strony podlinkowany takim typem łącza może zostać opublikowany przez czytelnika na innym serwisie, forum, blogu lub jego witrynie jako odnośnik typu dofollow.

Chcąc prowadzić skuteczną kampanię SEO, nie należy się jednak ograniczać wyłącznie do linków nofollow. Profil linkowy powinien się składać również z odnośników typu dofollow, które przekazują  link juice. Moc przekazywana przez linkującą witrynę do poszczególnych odnośników nie jest stała. Zależy ona od ilości odnośników, które znajdują się na danej podstronie. Im więcej linków posiadamy, tym mniejszy link juice otrzyma każdy z nich (jest on dzielony pomiędzy wszystkie linki – wewnętrzne i zewnętrzne). Teoretycznie moc SEO linków typu nofollow powinna być zerowa, jednak z testów, które zostały wspomniane powyżej, wynika, że nie do końca może to być prawda i nawet odnośniki nofollow mogą przenosić pewną wartość do linkowanego adresu.

Jak sprawdzić, czy link jest typu nofollow?

Tak jak zostało to powyżej opisane, dla użytkownika przeglądającego stronę nie ma różnicy między linkami dofollow a nofollow. Wyglądają one i działają identycznie, więc nie da się ich odróżnić. By je rozpoznać, konieczne jest zajrzenie do kodu strony lub zainstalowanie jednej z wielu wtyczek do przeglądarki Firefox lub Chrome, która będzie dodatkowo oznaczać odnośniki nofollow.

Przeglądając kod źródłowy witryny, łatwo rozpoznamy linki dofollow, ponieważ będą one miały poniższą formę:

<a href="http://domena.pl/">Anchor linku</a>

Linki typu nofollow wyglądają natomiast w poniższy sposób

<a href="http://domena.pl/" rel="nofollow">Anchor linku</a>

Należy pamiętać, że położenie samego parametru w znaczniku linka nie ma znaczenia i może ono być na jego końcu, w środku lub na początku np.:

<a href="http://domena.pl/" rel="nofollow" class="link" title="To jest link typu nofollow">Anchor linku</a>
<a rel="nofollow" href="http://domena.pl/">Anchor linku</a>
<a href="http://domena.pl/" class="link" title="To też jest link typu nofollow" rel="nofollow">Anchor linku</a>

Kiedy i jak stosować linki nofollow, a kiedy dofollow?

Odnośniki przekazujące moc SEO do wskazywanego adresu są zawsze domyślną wersją linku, nie musimy zatem dodawać w nim żadnego dodatkowego parametru. Linki typu nofollow muszą natomiast otrzymać w znaczniku linka zapis rel=”nofollow”. Tworząc stronę w edytorze HTML, dodanie tego parametru jest bardzo proste. Jeśli jednak korzystamy z panelu CMS, który nie pozwala na edycję kodu HTML, sprawa może być bardziej skomplikowana, bowiem nie wszystkie platformy pozwalają na oznaczenie odnośnika jako nofollow. W bardziej popularnych systemach, możemy dodać funkcjonalność oznaczania linków jako nofollow za pomocą dodatkowych wtyczek, które możemy zainstalować, jednak w tych mało znanych CMS-ach rozwiązanie to może nie być dostępne.

Linki z parametrem nofollow, czyli blokujące przekazywanie mocy SEO, powinniśmy umieszczać na odnośnikach do stron, które uznajemy za małowartościowe. Mogą to być linki do podstron naszego serwisu o niskiej wartości dla robotów wyszukiwarek jak: Rejestracja, Logowanie, Koszyk, wewnętrzne wyniki wyszukiwania, strony typu Poleć znajomemu, Dodaj do obserwowanych itp. W przypadku, gdy nasz serwis daje możliwość użytkownikom publikowania ich opinii czy prowadzenia dyskusji, warto zadbać, by odnośniki umieszczane przez nich miały parametr nofollow. Dzięki temu nasza witryna nie będzie interesująca dla spamerów, a odnośniki umieszczane przez użytkowników nie powinny zaszkodzić naszej stronie. Ponadto, zgodnie z zaleceniami Google, jeśli w naszej witrynie publikujemy artykuły sponsorowane z linkami, to koniecznie należy je oznaczyć parametrem nofollow.

Poza tym parametr ten możemy wstawić również na wszystkich nietematycznych odnośnikach jak np. link w stopce prowadzący do strony firmy tworzącej nam witrynę itp.

Wszystkie pozostałe linki, które umieszczamy naturalnie na naszej stronie mogą być typu dofollow. Przykładami takich odnośników może być nawigacja wewnętrzna na stronie, linki odsyłające do źródeł, z których zaczerpnięto materiały, linki do strony producenta, ciekawej strony powiązanej tematycznie z opisywanym na danej podstronie zagadnieniem itp.

Podsumowanie

Budując profil linkowy naszej strony, dobrze jest zadbać nie tylko o to, aby nasz serwis otrzymywał linki typu dofollow, ale by prowadziły do niego odnośniki mające atrybut rel=”nofollow”. Zwiększa to jego naturalność, a odnośniki, które nie przekazują mocy SEO, mogą tak samo jak dofollow przynosić korzyści w postaci zwiększenia ruchu użytkowników, dla których nie ma różnicy między tymi dwoma rodzajami odnośników.