Coraz częściej zdarza nam się słyszeć w obszarze web developmentu o specjaliście SXO. Tak naprawdę ta profesja pojawiła się już 10 lat temu, a teraz przeżywa swój renesans. Kim jest specjalista SXO? Czym się zajmuje? Czym różnią się jego obowiązki od zadań specjalisty SEO albo UX? Kto może nim zostać? Jakie umiejętności są wymagane na tym stanowisku? Tego wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu.
Kiedy myślimy o optymalizacji stron internetowych, w pierwszej kolejności przychodzi nam na myśl specjalista SEO, czyli zajmujący się Search Engine Optimization (inaczej: pozycjonowaniem stron w wyszukiwarkach internetowych). Proces pozycjonowania jest bardzo czasochłonny, a jego celem jest to, aby dana strona internetowa w odpowiedzi na konkretną frazę wyświetlała się na szczycie wyników wyszukiwania, a przynajmniej – w top 10 wyników. Według przeróżnych statystyk i opinii użytkowników, niewielu z nich zagląda na kolejne strony wyników wyszukiwania, dlatego tak ważne jest osiągnięcie wysokich pozycji.
Pozycjonowanie jest procesem długim oraz dość skomplikowanym, ponieważ na pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania wpływa około 200 czynników. Niektóre z nich są wprost określone przez Google, lecz większość z nich nie jest podana do informacji publicznej. Z tego powodu odpowiednia optymalizacja strony internetowej wymaga dużej wiedzy oraz doświadczenia, ale niesie za sobą również potrzebę eksperymentowania oraz testowania nowych rozwiązań. Trzeba być również bardzo wyczulonym na przeróżne aktualizacje wprowadzane przez Google – mniejsze zmiany mogą odbywać się nawet codziennie, a od czasu do czasu firma wprowadza również duże aktualizacje głównego algorytmu.
Działania specjalisty SEO dzielą się przeważnie na dwie grupy: on-site i off-site. Te pierwsze opierają się w głównej mierze na dopasowaniu strony oraz jej zawartości do wymagań Google. Do zadań specjalisty SEO należą:
Drugą gałęzią działań specjalisty SEO jest obszar off-site, czyli zadania, do których realizacji wykorzystuje się inne strony internetowe. Odpowiednia rozbudowa profilu linkowego strony jest bardzo ważna. Specjalista SEO dba właśnie o ten aspekt poprzez zdobywanie linków zwrotnych do strony internetowej za pomocą:
W kontekście linkowania zewnętrznego oraz planowania jego strategii bardzo ważnym aspektem jest dobranie odpowiednich zaplecz, stron, NAP-ów oraz przygotowanie harmonogramu linkowania, aby Google odebrał te linki jako w pełni naturalne. W przypadku gdy boty zakwalifikują linki jako kupowane, możemy otrzymać karę.
Więcej o zadaniach specjalisty SEO przeczytasz w artykule Jak zostać specjalistą SEO i na czym polega praca pozycjonera.
User Experience to nic innego, jak doświadczenia użytkownika odwiedzającego stronę internetową. To nie tylko dziedzina obejmująca aspekty techniczne, ale również psychologię sprzedaży. Ważnym elementem doświadczeń klienta jest interfejs UI, do którego należy każdy fragment strony internetowej, który reaguje na polecenia wydawane przez użytkownika.
W szczególności reprezentacja graficzna interfejsu odgrywa bardzo duże znaczenie w UI. Na niektórych stronach internetowych zestawienie fontów czy kolorów odstrasza użytkownika od dalszego przeglądania witryny. Dlatego tak ważne jest, aby zadbać o odpowiednią prezentację wizualną, która będzie przyciągała, a nie zniechęcała.
Praca specjalisty UX składa się z czterech etapów.
Każdy z wyżej wymienionych aspektów może być bardziej lub mniej rozbudowany. Zależy to w głównej mierze od tego, z jakim serwisem mamy do czynienia oraz jakiej branży on dotyczy. Inne działania możemy podejmować w przypadku sklepu z odzieżą, a inne dla strony związanej z branżą medyczną.
Na tym stanowisku przydają się następujące umiejętności:
Świat marketingu internetowego rozwija się coraz szybciej. Niewątpliwie ma na to wpływ rozwój technologii, ale również sytuacja, która teraz panuje na świecie. Wielu przedsiębiorców i sprzedawców coraz częściej decyduje się na stworzenie i rozwój swojego sklepu internetowego czy też strony z usługami. W związku z tak dynamicznym rozwojem na rynku są potrzebni kolejni specjaliści. I tu wreszcie przechodzimy do stanowiska specjalisty SXO (Search Experience Optimization), coraz bardziej pożądanego zarówno przez firmy marketingowe, jak i duże koncerny. To stanowisko łączy zadania klasycznego specjalisty SEO z obowiązkami specjalisty UX.
Działania związane z SXO należy zacząć od przeprowadzenia obszernego audytu SXO, który będzie zawierał w sobie elementy SEO oraz UX. Do przeprowadzenia kompleksowej analizy możemy użyć specjalistycznych narzędzi lub uwzględnić heurystyki Nielsena. Heurystyki są to zasady interakcji, dzięki którym w dość precyzyjny sposób możemy ocenić użyteczność danego działania.
Liczba zmian do wdrożenia, jak i ich wpływ na biznes, będzie zależała w głównej mierze od tego, na jakim etapie znajduje się serwis internetowy. Dla dużych serwisów ze sporym gronem odbiorców efekty działania SXO mogą być praktycznie natychmiastowe w postaci widocznego zwrotu konwersji. Inaczej może wyglądać sytuacja w przypadku „świeżych” serwisów – w tym wypadku SXO powinno być elementem, który pozwala nam budować przewagę nad konkurencją.
Jeśli zdecydujesz się na ścieżkę kariery specjalisty SXO, powinieneś wykazywać się znajomością:
Specjalista SXO to superhero łączący moce specjalisty SEO oraz specjalisty UX (UX – designera).
Zastosowanie kompleksowej strategii SXO może w znacznym stopniu rozkręcić biznes i odbić się pozytywnie np. na konwersji. Większość firm w dzisiejszych czasach przenosi się do Internetu, dlatego bardzo ważna jest przewaga nad konkurencją. Przy wykorzystaniu SXO budujemy właśnie przewagę nad naszą konkurencją, która w większości opiera się na zwykłym pozycjonowaniu.
Pamiętaj, że w przypadku każdego z omówionych stanowisk przydadzą się uważność na nowinki w branży i pilne obserwowanie pojawiających się trendów. Obszary działania specjalistów przenikają się, więc po prostu warto rozwijać się wszechstronnie.