Wróć do listy wpisów
Pozycjonowanie
Agencja SEO i SEM > Blog > Nagłówek H1, H2, H3 w SEO – co to jest?

Nagłówek H1, H2, H3 w SEO – co to jest?

Nagłówek H1, H2, H3 w SEO – co to jest?

Czym są w zasadzie nagłówki w SEO?

Nasze społeczeństwo jest społeczeństwem skanującym, czyli takim, które przegląda treści w poszukiwaniu interesujących go informacji. Mamy bowiem coraz mniej czasu i nie chcemy go tracić na coś, co nie będzie dla nas w jakimś stopniu użyteczne. Z pomocą przychodzą nam nagłówki H1, H2 czy też H3, które służą nam nie tylko jako streszczenie danego akapitu tekstu, ale są także pomocne w procesie optymalizacji strony pod względem pozycjonowania. Czym więc one są i jak je stosować, by osiągnąć pożądany efekt?

Na to zagadnienie można spojrzeć w sposób dwojaki: pod względem programowania w języku HTML i zasad pisania treści. W obu przypadkach nagłówki H1-H6 sprowadzają się do tego samego, czyli do roli tytułu oraz śródtytułów w tworzonym tekście. Ich oznaczenie, czyli litera H, pochodzi od angielskiego określenia heading tagsStąd można spotkać się z ich skróconą nazwą, czyli po prostu tagami. Cyfra natomiast wyraża miejsce w hierarchii według zasady: im jest ona niższa, tym ważniejszy jest nagłówek. Warto również wspomnieć, że tagi H1, H2 itd. różnią się od stworzonej treści formatem czcionki, a docelowo H1 powinien być większy niż heading tag o wyższej numeracji. Na stronach internetowych spotkać się można również z zasadą, że każdy nagłówek różni się formatem fontu.

Co oznaczają poszczególne nagłówki?

Skoro wiemy już, czym są heading tags, przejdźmy do ich znaczenia. Ogólnie do wykorzystania mamy ich sześć, z czego najczęściej stosujemy trzy lub cztery w zależności od potrzeb. Jak już sobie powiedzieliśmy, najważniejszym znacznikiem jest H1, który jest zazwyczaj tytułem danej podstrony. Każdy kolejny znacznik to po prostu nagłówek wykorzystywany do wyszczególnienia treści znajdujących się w konkretnych akapitach.

Jakie znaczenie mają nagłówki w treści strony dla pozycjonowania SEO

Algorytmy Google doceniają zoptymalizowane treści znajdujące się na stronach internetowych. Sprawdzają je bowiem nie tylko pod kątem przekazywanej wartości merytorycznej, ale również pod względem długości tekstów, obecności słów kluczowych czy też struktury napisanych treści. Za to ostatnie odpowiadają właśnie heading tags o znacznikach H1, H2 aż do H6. Ich użycie nie wpływa jednak bezpośrednio na pokazywanie się danej witryny internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania, ponieważ nie są przez algorytmy uważane za czynnik rankingowy. Działają natomiast pośrednio. W jaki sposób? Dzięki wykorzystaniu nagłówków w treści strony boty Google’a lepiej ją „rozumieją”. To oznacza, że w przypadku zapytań na temat konkretnego zagadnienia w wyszukiwarce istnieje spora szansa, że tekst zostanie przez nią uznany za wartościowy, a to przełoży się na uwzględnienie treści w rankingu. Ba! Może nawet artykuł zostanie umieszczony w top 10.

Heading tags a zwykli użytkownicy

Na samym początku wspomnieliśmy, że nagłówki o znacznikach H1, H2 itd. są ważne dla SEO nie tylko pod względem pozycjonowania, ale również ze względu na zwykłych użytkowników Internetu. Czemu mają one tak wielkie znaczenie? Z co najmniej kilku przyczyn. Wyobraźmy sobie sytuację, w której szukamy konkretnych informacji, a naszym oczom ukazuje się strona internetowa, w której treść jest pisana ciągiem bez zastosowania hierarchii nagłówków. Czy tak stworzony wpis zachęciłby użytkownika do pozostania w witrynie i przeszukania jej w celu znalezienia odpowiedzi na swoje pytanie? Właśnie, podobnie jak Ty szczerze śmiemy w to wątpić.

Wróćmy jeszcze na moment do wstępu tego artykułu i do pojęcia społeczeństwa skanującego. W związku z intensywnym trybem życia potrzebujemy i oczekujemy konkretnych informacji jak najszybciej. Wiele osób nie czyta więc wpisów od pierwszego słowa do ostatniego, tylko wybiera poszczególne ich fragmenty w celu znalezienia odpowiedzi na swoje pytanie. Z tego względu zachowanie odpowiedniej struktury tekstu jest tak bardzo ważne. Zastosowanie nagłówków H1, H2 itd. pozwala po prostu użytkownikowi ocenić, czy znajdzie on wartościowe informacje na interesuący go temat.

Nagłówki H1-H6 to szansa na niższy współczynnik odrzuceń i lepsze SEO

Pod względem SEO zatrzymanie użytkownika na jak najdłuższy czas na stronie internetowej ma bardzo duże znaczenie. Szybkie opuszczenie witryny przez odbiorcę tekstu może bowiem świadczyć o tym, że nie znalazł on wartościowych treści, co może przełożyć się na spadek strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Wysoki współczynnik odrzuceń źle wpływa na SEO. Jednak co to ma wspólnego z heading tags? Mianowicie to, że dobrze stworzone nagłówki zostaną lepiej zrozumiane przez algorytmy Google, a co za tym idzie, lepiej dopasowane do pytania wpisanego przez użytkownika. Heading tags to również sposób na znacznie atrakcyjniejsze zaprezentowanie treści niż w postaci ściany tekstu.

Jak stosować nagłówki H1, H2 czy H3, by były one skuteczne

Tak jak we wszystkim, tak i przy tworzeniu nagłówków, należy kierować się kilkoma prostymi zasadami.

  • Nie stosuj tzw. clickbaitów, w szczególności w tytule. Są one niemile widziane przez użytkowników Internetu, a co za tym idzie szansa na wysoki współczynnik odrzuceń wzrasta.
  • Umieszczaj słowa kluczowe. Mają one niebagatelne znaczenie dla SEO, gdyż zwracają uwagę odbiorców treści na najważniejsze informacje. Poza tym oddziałują bezpośrednio na algorytmy Google, co objawia się wyższą pozycją w organicznych wynikach wyszukiwania. Nie zapomnij, że fraza główna powinna znaleźć się bezsprzecznie w tagu ze znacznikiem H1.
  • Twórz nagłówki zgodne z treścią akapitu. W przeciwnym razie użytkownik uzna Twoje treści za bezsensowne, a wraz z nim uczyni to również wyszukiwarka.
  • Pamiętaj o hierarchii heading tags. To absolutna podstawa, bowiem każdy nagłówek powinien mieć swoje uzasadnienie. Z kolei tag ze znacznikiem H1 musi być ważniejszy niż ten ze znacznikiem H2 w celu zachowania odpowiedniego porządku.

Algorytmy Google wciąż się zmieniają. Niemniej waga optymalizacji strony zyskuje wyłącznie na znaczeniu. Dlatego niezwykle ważne jest, by projektować nagłówki H1-H6 nie tylko pod kątem wyszukiwarki, ale również dla komfortu użytkowników. Duża liczba zadowolonych odbiorców treści zwiększa bowiem szanse na lepsze pozycjonowanie SEO, a co za tym idzie, wyższy ranking. Dbając więc o użytkowników i wartościowe heading tags, dbasz również o widoczność swojej strony internetowej.