Wróć do listy wpisów
Pozycjonowanie
Agencja SEO i SEM > Blog > Co to jest SEO PR i jak dbać o wizerunek firmy na każdym froncie

Co to jest SEO PR i jak dbać o wizerunek firmy na każdym froncie

Co to jest SEO PR i jak dbać o wizerunek firmy na każdym froncie

Działania związane z budowaniem pozytywnego wizerunku marki w internecie to nie tylko dbanie o spójną identyfikację wizualną, przekazywanie komunikatów czy chwytliwe nagłówki na blogu. Nie należy zapominać o działaniach z zakresu SEO i PR, dzięki którym zadbasz o to, w jaki sposób postrzegana jest Twoja marka oraz jakie odczucia wywołuje wśród użytkowników internetu i potencjalnych klientów.

Co rozumiemy przez SEO PR?

Działając w środowisku internetowym, bardzo często spotykamy się z pojęciami SEO oraz PR. Choć tematem tego artykułu jest ich połączenie podczas budowania widoczności organicznej, to warto krótko wspomnieć, czym jest każde z nich. Pozwoli to lepiej zrozumieć korzyści, jakie może dać połączenie tych dwóch obszarów.

  • SEO (ang. search engine optimization) – działania polegające na optymalizacji strony internetowej, tak aby jej kod oraz treść na niej zawarta były zgodne z wytycznymi wyszukiwarki internetowej. Działania SEO kojarzone są jednoznacznie z optymalizacją pod kątem Google, który obecnie ma monopol na rynku wyszukiwarek internetowych. Działania wykonywane w ramach optymalizacji SEO to m.in. optymalizacja treści zawartych na stronie, odpowiednie ustawienie nagłówków H1-H5, poprawa linkowania wewnątrz witryny, a także zdobywanie wartościowych linków przychodzących (link building).
  • PR jest z kolei skrótem od public relations, co w najprostszym tłumaczeniu oznacza ogół podejmowanych przez daną organizację działań, które mają na celu budowanie jej pozytywnego wizerunku w środowisku. W ich w skład wchodzą m.in. sposób komunikacji z odbiorcami, stylistyka publikowanych treści, cele oraz wartości wspierane przez firmę, a także inicjatywy przez nią podejmowane.

wpływ SEO na PR

Działania SEO PR – na czym polegają?

Możliwości osiągnięcia wysokich wyników w pozycjonowaniu nie należy upatrywać w działaniach z zakresu public relations, ale trzeba mieć świadomość, w jaki sposób skojarzenia i popularne informacje związane z daną marką będą przekładały się na hasła wyszukiwane w internecie. Dlatego warto, aby działania z zakresu PR były skorelowane z działaniami SEO. Oto elementy, na które warto położyć szczególny nacisk:

  • w notatkach prasowych czy artykułach branżowych, gdy mamy możliwość umieszczenia linku do naszego serwisu, trzeba zadbać, żeby był on jak najlepiej powiązany z tematyką tegoż wpisu,
  • przy tworzeniu takich treści jak wspomniane notatki czy artykuły nie należy kopiować ich ze strony internetowej, tylko zawsze przygotowywać unikalne teksty – pozwoli to uniknąć duplikatów, które są negatywnie oceniane przez algorytmy Google,
  • warto zawiązywać partnerskie współprace poprzez artykuły gościnne, udział w webinarach i innych tego typu wydarzeniach, co przyczyni się do zwiększenia świadomości marki,
  • nie należy usuwać ze strony internetowej żadnych kluczowych podstron czy treści bez porozumienia z osobą odpowiedzialną za działania SEO.

Są to tylko przykładowe działania, jakie warto mieć na względzie. Tak naprawdę wszelkie działania marketingowe, wizerunkowe i związane z pozycjonowaniem powinny być wykonywane na podstawie stałej współpracy pomiędzy osobami odpowiedzialnymi za poszczególne obszary. Takie podejście daje najwięcej szans na osiągnięcie wymiernych korzyści.

Narzędzia przydatne w działaniach SEO PR

Zarówno działania związane stricte z pozycjonowaniem strony, jak i strategią PR organizacji, powinny być stale monitorowane pod kątem osiąganych efektów, zwłaszcza na styku tych obszarów. Z pomocą przychodzą nam poniższe narzędzia:

  • Google Trends – darmowa usługa Google, która pozwala sprawdzić, jakie jest zainteresowanie użytkowników danym pojęciem, na podstawie częstotliwości jego wyszukiwania w Google. Planując działania marketingowe, warto sprawdzać, czego aktualnie mogą szukać użytkownicy w sieci, tak aby treść naszej strony była odpowiednio dopasowana do ich intencji i dostarczała im kluczowych informacji. Algorytmy wyszukiwarki na pewno to docenią!
  • Google Analytics – informacje dostępne w tym narzędziu pozwolą Ci poznać zachowania osób wchodzących na Twoją stronę internetową, a przede wszystkim odpowiedzą na pytanie, skąd użytkownicy trafiają na Twoją stronę.
  • Senuto – umożliwi Ci analizę widoczności Twojej strony internetowej w wynikach organicznych, a także dostarczy Ci informacji na temat słów kluczowych. Więcej o Senuto przeczytasz w artykule Senuto – narzędzie do pozycjonowania stron. Poradnik krok po kroku.
  • Ahrefs – narzędzie, które pozwoli Ci ocenić stan profilu linkowego Twojej strony internetowej. Dzięki informacjom tam zawartym możesz monitorować, m.in. czy linki pozyskane w ramach działań SEO są nadal aktywne, czy może zostały utracone. O tym narzędziu przeczytasz w artykule Ahrefs. Przewodnik dla początkujących.

co łączy PR i SEO

PR – wpływ na wyszukiwanie

SEO PR możemy zatem odczytywać jako połączenie działań wykonywanych w ramach pozycjonowania, czyli optymalizacji technicznej, linkowania itp. z działaniami wizerunkowymi, na które składają się notatki prasowe, artykuły branżowe i wszelkie formy reklamy, które przyczyniają się do zwiększenia rozpoznawalności marki.

Jedną z najważniejszych kwestii będzie to, jaka opinia funkcjonuje na temat danej marki. Obecnie użytkownicy internetu mają wiele możliwości wyrażenia takiej opinii – przez media społecznościowe, profil firmy w Google czy różnego rodzaju portale specjalizujące się w zbieraniu opinii i ocen użytkowników. Mało która firma może cieszyć się wyłącznie pozytywnymi opiniami. Powszechnie uważa się wręcz, że zbyt idealne opinie nie są prawdziwe, a pisane na zlecenie. Jeśli jednak dana marka w większości otrzymuje nieprzychylne opinie i negatywne oceny oraz na ten temat pojawia się wiele materiałów czy artykułów, to może dojść do sytuacji, że pierwsze skojarzenie z marką będzie właśnie negatywne.

Często przekłada się to także na podpowiedzi podobnych słów kluczowych, które są proponowane przez wyszukiwarkę Google. Czasami jest to chwilowe, a czasami może trwać latami. Przykładem może być afera w Zakładach Mięsnych Constar związana m.in. z kwestią świeżości produktów, która miała miejsce w 2005 roku. Mimo że niedługo minie 20 lat od tych wydarzeń, nadal po wpisaniu w wyszukiwarkę nazwy marki w podpowiedziach Google znajdziemy frazę kluczową „constar afera”.

PR a SEO_przykład

Źródło: Google

Jest to oczywiście dość skrajny przykład, bo całej sprawie poświęcały uwagę wszystkie tradycyjne media, ale zarazem dobry dowód na to, jak negatywne skojarzenia wpływają na wyniki wyszukiwań, a także zachowania użytkowników. Pozostając przy przykładzie wspomnianych zakładów mięsnych, możemy także sprawdzić, jak wyglądało zainteresowanie tą konkretną frazą w Google na przestrzeni lat. Do tego przyda nam się wspomniane wcześniej narzędzie Google Trends:

jak PR wpływa na SEO

Źródło: Google Trends

Na wykresie widać, że okresie, kiedy nieprawidłowości w zakładach mięsnych wyszły na jaw, częstotliwość wyszukiwania nazwy firmy była największa w ciągu ostatnich 19 lat.

Spójrzmy na inny przykład, bardziej aktualny. 12 stycznia 2023 roku firma Shopee ogłosiła, że rezygnuje z działalności w Polsce. Była to dosyć zaskakująca informacja, tym bardziej w połączeniu z faktem wielu zwolnień pracowników, które były naturalną konsekwencją zakończenia działalności w danym kraju. To właśnie w tym czasie wyszukiwalność tego brandu była największa od początku istnienia Shopee w Polsce:

wpływ PR na SEO

Źródło: Google Trends

To tylko dwa przykłady wpływu informacji czy działań z zakresu public relations na wyniki wyszukiwania. Jaki wniosek możemy z tego wyciągnąć? Zarówno negatywne, jak i pozytywne informacje na temat marki mają spory wpływ na zainteresowanie użytkowników i wpisywane przez nich frazy. Czy może to mieć przełożenie także na wyniki, czyli widoczność i osiągane pozycje? Biorąc pod uwagę fakt, jak dużą wagę Google przykłada do wiarygodności, dostarczania użytecznych i bezpiecznych treści, działania PR powinny zawsze iść w zgodzie z tymi wytycznymi, a wszelkie nieprawidłowości należy w miarę możliwości neutralizować i dążyć do budowania pozytywnego wizerunku.

Opinie w internecie

Opinie publikowane w internecie mają różny charakter, czasami mijają się z prawdą, często są przesadzone. Niestety na to nie ma żadnej uniwersalnej recepty. Czy są jednak działania, które możemy podejmować, kiedy mierzymy się z negatywnymi ocenami? Najlepszym sposobem jest ich konfrontowanie – prostowanie nieprawdziwych informacji, odpowiadanie na wątpliwości użytkowników czy zachęcanie do bezpośredniego kontaktu. Co więcej, warto odpowiadać zarówno na negatywne, jak i pozytywne opinie czy oceny. Takie działania sprawiają, że w oczach użytkownika firma staje się bardziej wiarygodna i budzi pozytywne skojarzenia. W przypadku pozytywnych ocen warto podziękować i zachęcić do dalszego korzystania z usług w przyszłości. Jeśli dana opinia jest zgodna z prawdą i jest negatywna, najlepiej przeprosić i zapewnić, że dołożymy wszelkich starań, aby do takich sytuacji nie dochodziło w przyszłości. Takie małe gesty świadczą o naszym zaangażowaniu i szczerej komunikacji, co na pewno przełoży się na lepszy odbiór danej marki.

jak PR wpływa na SEO

Określenie grupy docelowej

Podstawową czynnością podczas planowania działań marketingowych, zwłaszcza jeśli mamy na celu dbanie o wizerunek firmy, jest określenie grupy docelowej, do której kierujemy nasze treści i publikacje. Aby działania SEO PR miały sens i przyniosły zamierzony efekt, koniecznie należy je poprzedzić analizą i określeniem docelowej grupy odbiorców. Pozwoli Ci to odpowiednio dobrać słowa kluczowe, jakie mogą zostać użyte podczas szukania informacji o Twojej firmie, a także wpłynie pozytywnie na „zatrzymanie” użytkownika w serwisie poprzez odpowiednio napisane i angażujące treści.

Podsumowanie

Podobnie jak w przypadku wielu innych dziedzin i zagadnień największy sukces odniesiemy poprzez łączenie działań z różnych obszarów. Działania z zakresu SEO i PR powinny iść ze sobą w parze. Wyciąganie wspólnych wniosków pozwoli na optymalne planowanie dalszej strategii i osiąganie jak najlepszych wyników. Zarówno w działaniach wizerunkowych, jak i tych SEO ważne będzie kreatywne podejście i konsekwencja w budowaniu pozycji. Nie tylko tej na rynku, ale także w Google.

Chcesz porozmawiać o SEO dla Twojej strony internetowej? Odezwij się do nas.