Wróć do listy wpisów
Content Marketing Optymalizacja stron (SEO) Pozycjonowanie
Agencja SEO i SEM > Blog > Najczęstsze błędy w tekstach SEO i jak ich unikać

Najczęstsze błędy w tekstach SEO i jak ich unikać

Najczęstsze błędy w tekstach SEO i jak ich unikać

Otwierasz sklep internetowy i chcesz, aby Twoja marka była rozpoznawalna? W przeszłości wystarczyły do tego polecenia klientów. A jak wygląda to dzisiaj? Marketing szeptany jest jednym z rozwiązań, ale jest coś, co z pewnością można zaliczyć do efektywniejszych sposobów na to, aby Twoja marka stała się rozpoznawalna. Oczywiście chodzi o wszelkie działania związane z SEO. Optymalizacja strony internetowej pod kątem wytycznych, a także linkbuilding to jedne z podstawowych procesów, których zadaniem jest wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania. Jednak to nie wszystko! Doskonałym i praktycznie niezbędnym rozwiązaniem są także teksty SEO. Mogłoby się wydawać, że stworzenie opisu kategorii danej podstrony to nic trudnego. Jednak, czy aby na pewno? Czym są teksty SEO? Na co musisz zwrócić uwagę przy ich tworzeniu i czego się wystrzegać? Na te pytania znajdziesz odpowiedź w naszym artykule!

Czym są teksty SEO?

Z pewnością przeglądając różne strony z poradami, które podpowiadają, co zrobić, aby Twoja strona internetowa znalazła się wyżej w wynikach wyszukiwania, natrafiłeś na pojęcie tekstów SEO. Jednak, czy zastanawiałeś się dokładnie, co się pod nim kryje? Teksty SEO to nic innego, jak treści wspomagające optymalizację Twojej witryny. Muszą one zawierać słowa, które są wyszukiwane przez użytkowników, aby pojawił się większy ruch na stronie. Dzięki wejściom wzrasta szansa na zapisanie się nowego użytkownika do newslettera, dokonanie zakupu czy też ewentualny kontakt z Tobą.

To, o czym musisz pamiętać, to fakt, że teksty SEO muszą być wysokiej jakości. Nie chodzi wcale o to, abyś po prostu wypełnił stronę danej kategorii jakąś treścią. Ma to być treść merytoryczna, unikalna, poprawna stylistycznie i o charakterze reklamowym. Dzięki odpowiedniemu przedstawieniu Twoich produktów – m.in. wyróżniających cech czy zastosowania – Google „spojrzy” przychylniej na stronę, co będzie miało przełożenie na pozycję w wynikach organicznych. Każdy tekst SEO powinien przede wszystkim odpowiadać na potrzeby użytkownika – w końcu Twoja oferta jest skierowana właśnie dla niego!

Wiesz już, co powinny w sobie zawierać treści wspomagające pozycjonowanie. Teraz więc czas na garść najczęściej popełnianych błędów w tekstach SEO. Oczywiście, podpowiemy także, jak ich uniknąć i tworzyć wysokiej jakości treści dla użytkowników i… algorytmów.

1. Brak wskazanej grupy docelowej

Zaczynamy od prawdziwych podstaw – musisz wiedzieć, do kogo konkretnie kierujesz swoją ofertę. Dzięki temu łatwiej będzie Ci stworzyć wszelkiego rodzaju materiały reklamowe mające zachęcić do skorzystania z Twoich usług. Musisz więc określić personę. To nie tylko zacieśnienie kręgu odbiorców, ale również skierowanie oferty do konkretnej grupy docelowej z uwzględnieniem ich zainteresowań, hobby czy też celów i motywacji. Co ważne, może się okazać, że często jeden produkt czy też usługa będą ciekawe i potrzebne np. dwóm czy trzem różnym grupom. Doskonałym przykładem są ubranka dla dzieci. Z jednej strony grupą docelową będą sami rodzice niemowlaków. Z drugiej, z oferty skorzystają także dziadkowie, którzy chcą podarować coś najbliższym.

Z pewnością jesteś specjalistą w swojej branży, dzięki czemu masz wiedzę o tym, jak kształtuje się ten rynek. Jednak możesz także z powodzeniem skorzystać z różnych badań czy informacji od klientów, które pomogą Ci stworzyć grupę docelową. Wyciągając wnioski ze wszystkich źródeł, będziesz mógł wskazać, czego oczekuje persona i co sprawi, że zainteresuje się danym tematem. Dzięki temu w tekstach SEO umieścisz wszystko to, co najważniejsze, odpowiadając tym samym na potrzeby osób zainteresowanych.

Pamiętaj także, aby dostosować język do odbiorców. Z pewnością lepiej sprawdzi się pisanie tekstów w drugiej osobie i zwracanie się bezpośrednio do czytelnika niż korzystanie z form bezosobowych czy też ze zwrotów Państwo/Państwa.

grupa docelowa

2. Brak formatowania tekstu SEO

Co najbardziej odstrasza czytelników? Ściana tekstu! W końcu kto chciałby czytać treści, które nie zawierają żadnych wypunktowań, pogrubień, nagłówków czy akapitów? Dzięki zastosowaniu ich w tekście SEO możesz wyróżnić m.in. najważniejsze informacje, a także same słowa kluczowe. Oprócz tego czytelnik będzie wiedział, jakie zagadnienia poruszyłeś w treści i z łatwością skupi się na tym, co najbardziej go interesuje.

Ważnym elementem tekstu SEO są nagłówki. Najczęstszymi błędami, z jakimi można się spotkać w różnych treściach, jest całkowite pominięcie lub zastosowanie ich w złej kolejności. W każdym edytorze tekstu masz możliwość zastosowania nagłówków od H1 do H6. Pierwszy z nich stosowany jest wyłącznie do tytułu całego artykułu, natomiast kolejne do następnych części tekstu. Musisz pamiętać, że nie wolno zamieniać miejscami np. H4 z H3. Algorytmy zdecydowanie bardziej lubią porządek, dlatego zadbaj o odpowiednie formatowanie treści pisanych pod SEO.

3. Brak umieszczenia fraz w różnych elementach tekstu SEO

Słowa kluczowe powinny być wyróżnione. Mogą one z powodzeniem znaleźć się w jego różnych częściach. Najczęstszym błędem w tekstach SEO jest nieumieszczanie fraz w:

  • tytule,
  • leadzie,
  • śródtytułach,
  • głównym tekście i bez pogrubienia,
  • opisie grafik, czyli tzw. atrybucie alt,
  • anchor textach, gdzie zostawiasz odnośniki do innej witryny.

Musisz pamiętać, aby słowa kluczowe były umieszczone naturalnie, w odmienionej formie. Zarówno odbiorca, jak i roboty muszą widzieć, że treść faktycznie jest przydatna i skierowana do użytkownika.

4. Błędy w nasyceniu frazami

Zdecydowanie największą bolączką jest nasycenie słowami kluczowymi. Z powodzeniem możemy wyróżnić 3 najczęstsze błędy w tekstach SEO związanych z frazami:

  • Przesycenie treści jednym słowem kluczowym – zazwyczaj na stronach znajdziesz artykuły, w których dana fraza znajduje się w praktycznie każdym zdaniu i to nawet bez naturalnej odmiany. Przez to cała treść jest nieczytelna i nieużyteczna, co jest niezwykle istotne w kontekście algorytmów i robotów.
  • Korzystanie z wielu fraz – część osób uważa, że tym sposobem odpowie na większość zapytań użytkowników. Jednak nie jest to dobre rozwiązanie. Zazwyczaj będziesz potrzebował jednej frazy, na którą chcesz wypozycjonować daną podstronę. Oczywiście możesz korzystać z pomocniczych zwrotów w postaci m.in. przymiotników dookreślających dany produkt czy usługę. Jednak skup się przede wszystkim na głównym słowie kluczowym.
  • Używanie jednego słowa kluczowego w wielu artykułach – jeśli nie będziesz dopasowywał słów kluczowych do konkretnej podstrony, dojdzie do tzw. kanibalizacji fraz. W praktyce oznacza to, że Google będzie musiało wybrać, która witryna najlepiej odpowiada na dane zapytanie. W konsekwencji może okazać się, że dwie czy trzy strony, na których znajdziesz tę samą frazę, będą na zmianę znajdowały się w TOP 10 wyników organicznych. Nie oznacza to jednak, że będą wyświetlały się wszystkie. Może dojść także do sytuacji, kiedy to reszta stron będzie ukryta, przez co zaobserwujesz wahania pozycji witryny.

Skup się więc przede wszystkim na tym, czego dana podstrona dotyczy. Jeśli prowadzisz sklep z sukienkami, to z pewnością masz podkategorię o nazwie „sukienki wieczorowe”. Właśnie ta fraza powinna znaleźć się w tekście SEO pod tymi produktami. W ten sposób postępuj z każdą witryną.

SEO frazy kluczowe

5. Pomylenie intencji słów kluczowych

Jednym z częstszych błędów w tekstach SEO jest pomylenie intencji słów kluczowych. Może Ci się wydawać, że użytkownik będzie korzystał z danej frazy tylko w jednym kontekście. Jednak wpisując słowo kluczowe w wyszukiwarkę, z pewnością dostrzeżesz, jak wiele podpowiedzi jest z nim powiązanych. Właśnie dlatego, musisz wziąć pod uwagę intencję użytkownika.

Zacznijmy od tego, że istnieją trzy główne kategorie słów kluczowych wpisywanych w wyszukiwarkę. Chodzi o zapytania:

  • informacyjne (jak urządzić wnętrze w stylu glamour),
  • nawigacyjne (zalando zwroty),
  • transakcyjne (zegarek Lorus RG215VX9).

Do błędu w teksach SEO przy doborze słów pod względem intencji najczęściej dochodzi, kiedy:

  1. korzystasz z niedostosowanej frazy do artykułu – chodzi o sytuację, kiedy na zapytanie „Jak urządzić wnętrze w stylu glamour?” odpowiadasz opisem stylu loftowego czy retro. Nie jest to odpowiedź, która usatysfakcjonuje użytkownika, przez co zamknie zakładkę z Twoją stroną.
  2. używasz frazy do złego rodzaju treści – dochodzi do tego wtedy, kiedy słowo kluczowe związane np. z transakcją zastosujesz tam, gdzie powinno być zapytanie nawigacyjne.
  3. dobierasz frazę po liczbie wyświetleń i nie patrzysz na intencję użytkownika – w języku polskim występuje wiele homonimów (słowa o różnych znaczeniach, jednak o identycznym brzmieniu i pisowni np. zamek (budowla i suwak), ranny (zraniony i poranny)). Niektórzy, szukając słów do tekstu SEO, kierują się przede wszystkim liczbą wyświetleń. W tego typu przypadkach bardzo łatwo pomylić intencję użytkownika. Posiadając sklep z pasmanterią i sprzedając szpilki, czyli igły, nie możesz korzystać z frazy „szpilki” na platformie ze wstążkami. Dlatego wybierz raczej frazę kluczową, która składa się z kilku wyrazów, dzięki czemu będzie węższa znaczeniowo.

Dobrym rozwiązaniem, które pozwoli Ci upewnić się, że wybrałeś odpowiednią frazę, będzie po prostu wpisanie jej w wyszukiwarkę i przejrzenie wyników wyszukiwania. Jeśli będą one zgodne z Twoją branżą, możesz z powodzeniem skorzystać z danego wyrażenia. W przypadku kiedy wyświetlą się strony o różnej tematyce, zastanów się, czy faktycznie dane słowo kluczowe będzie dobrym wyborem. Dzięki temu unikniesz błędów.

6. Błędna tematyka blogowego tekstu SEO

Ruch na stronie jest niezwykle ważny. Jednak tym, co faktycznie Cię ucieszy, jest wzrost sprzedaży. Właśnie dlatego na swojej stronie internetowej musisz umieszczać teksty SEO, które po pierwsze, spełnią oczekiwania odbiorców, a po drugie, będą zgodne z tym, co oferujesz. Jeśli sprzedajesz zegarki z niższej półki cenowej, to nie możesz tworzyć treści pod frazy sugerujące, że są one luksusowe czy też premium. Przez tego typu zabiegi, mimo większej liczby wejść na stronie, nie zyskasz nowych klientów – Twoje produkty nie spełnią ich oczekiwań.

7. Brak linkowania wewnętrznego w tekstach SEO

To jeden z najczęstszych błędów w tekstach SEO. Linkowanie to niezwykle ważny czynnik rankingowy, dlatego musisz z niego korzystać. Zostawianie odnośników w treściach pozwala na to, aby zarówno użytkownik, jak i robot mogli poznawać kolejne podstrony Twojej witryny. Jeśli tworzysz wpis o wystroju wnętrz w stylu glamour, to z powodzeniem we wpisie blogowym możesz umieścić linki do mebli oraz dodatków, które doskonale sprawdzą się w tego typu wystroju. Dzięki temu zwiększasz swoją szansę na pozyskanie nowego klienta szukającego kanapy właśnie w takim kolorze, jaki jest na Twojej stronie!

Linkując wewnętrznie, pamiętaj o tym, aby:

  • zostawić odnośnik jak najwyżej w treści, dzięki czemu będzie miał większą wartość,
  • linki lokować zarówno na frazach, jak i na całych zdaniach,
  • dla jednego odnośnika korzystać z wielu „kotwic”, tzn. umieszczać dany link nie tylko na jednej i tej samej frazie (np. URL z meblami umieść zarówno na słowie meble, jak i na sformułowaniu wystrój wnętrza),
  • nie dawać odnośnika na znakach interpunkcyjnych czy w sposób niewidoczny dla czytelnika.

linkowanie wewnętrzne

8. Duplikowanie treści z innych stron

Nie każdy ma tzw. lekkie pióro, które pozwala na pisanie znakomitych tekstów o charakterze marketingowym czy produktowym. Jednak nie oznacza to, że możesz duplikować treści. To jeden z najgorszych i najczęstszych błędów w tekstach SEO. Lepiej zlecić je do przygotowania przez copywritera z agencji zajmującej się pozycjonowaniem niż decydować się na ich kopiowanie z innej strony.

Duplikowanie artykułów czy też nawet ich części spowoduje, że Twoja strona zostanie zbanowana przez roboty Google, a więc nie będzie wyświetlana w wynikach wyszukiwania.

Warto także pamiętać, że firma, od której skopiujesz treści, może wystąpić na drogę sądową za plagiat. Dlatego zastanów się, czy nawet chwilowe wyświetlanie się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania jest tego warte.

 

Poznaj tajniki skutecznego pozycjonowania sklepów i zwiększ swoje online zyski

Dlaczego warto unikać najczęstszych błędów w tekstach SEO?

Wszystkie wymienione wyżej najczęstsze błędy w tekstach SEO wpływają na widoczność Twojego serwisu w wynikach wyszukiwania. Jeśli więc zależy Ci na niskim wskaźniku odrzuceń i wysokiej liczbie odwiedzin, a w konsekwencji wzroście sprzedaży, to koniecznie wystrzegaj się wyżej wymienionych działań. Dzięki temu po kilku lub kilkunastu miesiącach z pewnością zobaczysz pierwsze efekty swoich działań, co przyczyni się do lepszej widoczności witryny i uzyskiwania statusu specjalisty w Twojej branży.

Pamiętaj, że teksty SEO mają przede wszystkim być użyteczne i odpowiadać na potrzeby użytkowników. Tematyczność wpisów, naturalne rozłożenie fraz, wybieranie słów kluczowych o odpowiednich intencjach i brak duplikacji treści z innych stron to podstawowe zasady, którymi musisz kierować się w trakcie tworzenia artykułów. Spróbuj już dziś i zobacz, co osiągniesz!