Wróć do listy wpisów
Strony www UX
Agencja SEO i SEM > Blog > Architektura informacji a SEO – 3 kroki do optymalizacji strony internetowej

Architektura informacji a SEO – 3 kroki do optymalizacji strony internetowej

Architektura informacji a SEO – 3 kroki do optymalizacji strony internetowej

Alfabetycznie według tytułów, według autorów, a może kolorystycznie? Kolejność ustawienia zbioru książek w domowej biblioteczce jest bardzo ważna. Zwłaszcza jeżeli biblioteczka dzielona jest z bliską osobą, która uważa, że książki powinny być ułożone – o zgrozo! – przypadkowo.

To, co sprawdzi się w domowej biblioteczce, niekoniecznie zda egzamin w księgarni czy bibliotece. Aby odnaleźć się w księgozbiorach, musielibyśmy zapamiętać kolor grzbietu książki albo wysokość okładki w milimetrach. Na domiar złego, wyobraź sobie, że każde miejsce miałoby zupełnie inny system katalogowania. Analogicznie pomyśl o dyskoncie spożywczym z produktami ułożonymi od najtańszego do najdroższego. Restauracyjne menu z daniami ułożonymi alfabetycznie również nie brzmi zachęcająco.

Jeżeli właśnie czujesz grozę, to już wiesz, jak wielkie znaczenie ma segregacja i kategoryzacja. W UX za porządek na stronie odpowiada architektura informacji. Na jakie jej elementy zwrócić uwagę? Jak architektura informacji wspiera SEO? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi w moim tekście.

Czym jest architektura informacji

Architektura informacji pozwala uporządkować informacje według określonych kryteriów. Najbardziej intuicyjnymi i znanymi kryteriami są:

  • schemat chronologiczny,
  • kolejność alfabetyczna,
  • tematyczność.

Pierwszym skojarzeniem, które się nasuwa, jest podobieństwo do bibliotekoznawstwa. Architektura informacji w kontekście doświadczeń użytkownika to specjalizacja multidyscyplinarna – zahacza o projektowanie stron internetowych i aplikacji, grafikę, programowanie, ale także psychologię.

Mówiąc o architekturze informacji, powinniśmy zwrócić uwagę na trzy podstawowe aspekty:

  • użytkowników,
  • treść strony,
  • kontekst.

Użytkownicy mają określone oczekiwania względem przeglądanej zawartości strony. Spodziewają się jakościowych i zrozumiałych treści. Zwracają uwagę na długość tekstów, ich organizację i dostępność. Nie sposób więc pominąć ich nawyków i intuicji przy projektowaniu architektury informacji. Jednak sami użytkownicy to nie wszystko. Ostatnią składową architektury informacji jest kontekst, czyli cele biznesowe Twojej firmy, jej możliwości budżetowe, zasoby, a także działania konkurencji.

Przyjrzyjmy się konkretnym korzyściom, jakie niesie za sobą dobrze wykonana architektura informacji na stronie internetowej.

architektura informacji na www

Dlaczego dobra architektura informacji jest taka ważna

Czytelność i użyteczność to dwie najbardziej pożądane cechy strony internetowej z dobrym UX. Jednym z czynników wpływających na pozytywne doświadczenia użytkowników jest architektura informacji. To dzięki niej użytkownicy z łatwością poruszają się po Twojej stronie, mogą bezproblemowo znaleźć produkt – i dodać go do koszyka – oraz odnaleźć dane kontaktowe do obsługi klienta. Użyteczna architektura pozwala Ci na zdobycie konwersji. Jeżeli wszystko działa, jak należy, nie ma konieczności ciągłego badania i naprawiania niedziałających elementów witryny internetowej. Oszczędzasz więc pieniądze i czas. Nieoceniony jest też wpływ architektury informacji w przypadku obsługi klienta w e-commerce. Możliwość i łatwość znalezienia informacji na Twojej stronie skutkuje mniejszą liczbą zapytań do obsługi klienta z prośbą o wyjaśnienia.

Jednak dobrze zbudowana architektura informacji to zadanie czasochłonne. Dlatego najlepiej będzie je powierzyć specjalistom, którzy przeprowadzą odpowiednie badania użytkowników i podpowiedzą Ci najlepsze rozwiązania. Brak problemów z UX strony świadczy o profesjonalizmie, a użytkownicy to docenią i odwdzięczą się konwersjami.

pozycjonowanie

Elementy i struktura architektury informacji

Powróćmy jeszcze na chwilę do książkowej analogii. Elementami architektury informacji byłyby wtedy regały, tabliczki informacyjne i jasno wytyczone ścieżki poruszania się po księgarni. Wyznacznikiem poprawnej architektury jest przyjemność i szybkość z robienia zakupów w takim miejscu. Z pewnością lepiej zorientujesz się w sklepie, gdzie książki ułożone są alfabetycznie według autorów, a obok regału z książkami dla najmłodszych znajdziesz półki dedykowane nastolatkom czy ze szkolnymi lekturami. Piktogramy z wizerunkiem kasy albo znak zakazu pomogą Ci poruszać się po sklepie. W wirtualnym świecie jest zupełnie tak samo.

Do najważniejszych elementów architektury informacji należą:

Każdy z tych elementów w jakiś sposób wpływa na pozycjonowanie Twojej strony.

architektura informacji na stronie

Wpływ architektury informacji na SEO

Projektując architekturę informacji strony internetowej, słusznie zwracasz szczególną uwagę na doświadczenia użytkownika. Czy jednak pamiętasz o jedynych w swoim rodzaju „użytkownikach”, czyli robotach Google? Architektura Twojej witryny powinna być czytelna i spójna zarówno dla robotów indeksujących, jak i potencjalnych klientów. Sprawdźmy zatem, w jaki sposób architektura informacji wpływa na pozycjonowanie strony.

Nawigacja

Menu nawigacyjne to najbardziej podstawowy element strony internetowej. Witryny bez nawet szczątkowego i źle zaprojektowanego menu są niemożliwe do przejrzenia. Dzięki ustrukturyzowanemu menu użytkownik jest w stanie znaleźć jakiekolwiek podstrony, np. logowanie do sklepu czy regulamin. Projektując nawigację, zwróć szczególną uwagę na responsywność, spójność z całą stroną internetową oraz łatwy dostęp. Rolą nawigacji jest nie tylko prowadzenie po stronie użytkowników, ale i robotów indeksujących. To właśnie dzięki nawigacji, a także site map roboty doskonale orientują się w hierarchii treści na Twojej witrynie.

Kategoria

Kolejnym elementem, nad którym najlepiej skupić na już na etapie projektowania strony, są kategorie. Są one szczególnie ważne, jeżeli prowadzisz e-commerce. Dobrze zorganizowane kategorie ułatwiają zrobienie zakupów w Twoim wirtualnym sklepie niczym najlepiej opisany regał z książkami offline.

Niestety nie istnieje jeden, uniwersalny wzorzec kategorii dla wszystkich sklepów online. Decyduje o tym nie tylko zróżnicowanie asortymentu, ale także jego ilość. Co więcej, może okazać się również, że sklepy z tej samej branży z podobnymi produktami będą mieć inny podział na kategorie.

Najlepszym sposobem na intuicyjną strukturę kategorii jest skorzystanie z badania użyteczności, jakim jest card sorting. Użytkownicy Twojej strony internetowej zostaną poproszeni o posortowanie kategorii w e-commerce. Metoda ta wydaje się skrojona pod potrzeby i intuicję Twojej grupy docelowej.

Linkowanie

Nieodłącznym elementem struktury witryny internetowej jest linkowanie wewnętrzne. Koniecznie zatem wystrzegaj się orphan pages, czyli stron niepodlinkowanych wewnętrznie. Każda podstrona powinna być połączona z inną podstroną i w ten sposób tworzyć strukturę Twojej witryny internetowej. Nie wpadnij jednak w pułapkę, tworząc zbyt długie zagłębienia. Trzymaj się zasady, że ze strony głównej do dowolnej innej podstrony powinny prowadzić maksymalnie trzy kliknięcia.

Linki powinny być przyjazne zarówno oku człowieka, jak i robota. Zwróć też uwagę na odpowiednio dobrane frazy kluczowe oraz na atrybuty linków.

architektura informacji a SEO

Optymalizacja kluczem do sukcesu

Znasz już trzy najważniejsze obszary, którym warto przyjrzeć się w kontekście architektury informacji i pozycjonowania Twojej strony. Intuicyjne menu, podział treści czy produktów na kategorie i poprawne linkowanie wewnętrzne to podstawowe elementy optymalizacji z pogranicza SEO i UX. Wykorzystaj wiedzę z naszego bloga do przeprowadzenia własnych zmian albo skontaktuj się z naszymi specjalistami SXO. Architektura informacji nie ma przed nami tajemnic!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy.

Zapisz się do newslettera i odbieraj regularną dawkę wiedzy, ciekawostek i nowości ze świata reklamy internetowej!

Wypełnij formularz

Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.