Wróć do listy wpisów
Marketing wizerunkowy
Agencja SEO i SEM > Blog > Jak pozyskać opinie o firmie w Google Moja Firma?

Jak pozyskać opinie o firmie w Google Moja Firma?

Jak pozyskać opinie o firmie w Google Moja Firma?

Cyfryzacja świata dzieje się tu i teraz. Według danych statystycznych zebranych w raporcie autorstwa We Are Social oraz Hootsuite w październiku 2018 dostęp Internetu posiadało już 55% światowej populacji (2018 Q4 Global Digital Statshot). Co ciekawe, według wcześniejszego raportu wspomnianych agencji, w styczniu 2018 wartość ta wynosiła 53% (Digital in 2018). Biorąc pod uwagę dynamikę zachodzących w tym zakresie zmian, poza rozwojem rynku e-commerce, coraz więcej firm usługowych stara się zaistnieć w sieci, co prowadzi do zaostrzania się rywalizacji w walce o klienta. Rośnie również świadomość użytkowników, którzy coraz częściej porównują opinie w Internecie. Naprzeciw temu wyszedł Google, który udostępnił moduł ocen w obrębie wizytówki Google Moja Firma (GMF), którą mogą posiadać nawet przedsiębiorcy nieposiadający swojej strony www. Nazywa się je potocznie opiniami Google.

Dlaczego opinie Google Moja Firma są tak istotne

Wspomniane oceny są widoczne w Mapach Google, a także w tzw. Local Packu (przykład poniżej), czyli powierzchni nad wynikami organicznymi, która najczęściej występuje w przypadku zapytań lokalnych, ale również tych ogólnych, opartych o geolokalizację.

opinie Google

W wynikach lokalnych, poza takimi czynnikami jak odległość od miejsca, gdzie znajduje się poszukujący użytkownik, Google, jako element rankingowy może brać pod uwagę liczbę i długość opinii, w szczególności tych pozytywnych, które wpływają na zaufanie do firmy. Co za tym idzie opinie te umożliwiają poprawić widoczność wizytówki Google Moja Firma, a tym samym końcowo wpływają na ruch z tego źródła.

Sprawy nie można również lekceważyć, jeśli działalność prowadzona jest na skalę ogólnokrajową czy globalną i celem nie są lokalni klienci. Użytkownicy w procesie porównywania firm chcą coraz częściej pozyskać informacje z możliwie najbardziej niezależnych źródeł, a takim może być właśnie wizytówka Google Moja Firma, gdzie niemożliwe jest moderowanie opinii (jeśli nie łamią one ogólnoprzyjętych zasad w kontekście etyki publikowanych treści). By dodatkowo budować relację z użytkownikami, warto zadbać o interakcję i odpowiadać na pojawiające się opinie, dając do zrozumienia, że są one cenną informacją zwrotną. Wszystkie te elementy mogą wpłynąć na chęć dokonania zakupu lub skorzystania z usługi.

Zainwestuj w skuteczne pozycjonowanie lokalne! Sprawdź naszą ofertę i cennik pozycjonowania lokalnego, by wyróżnić się w Twojej okolicy.

Opinie Google: kiedy i w jaki sposób je pozyskiwać

Uświadom, że ma to znaczenie

Jak wiadomo, najbardziej miarodajne są opinie, które uzyskuje się bez kierowania prośby o recenzje. Problemem jest jednak fakt, że klienci, którzy są zadowoleni, rzadko samodzielnie decydują się na pozostawienie oceny. Może to wynikać z braku świadomości, jak wielkie znaczenie mogą mieć dla sprzedającego/usługodawcy takie recenzje. A mają właśnie rzeczywisty wpływ na uwiarygodnienie marki i mogą pośrednio przyczynić się poprzez pozyskanie kolejnych klientów do rozwoju firmy, a co za tym idzie, np. podnoszenia poziomu świadczonych usług. Opinie Google to częste źródło informacji na temat marki.

Skieruj prośbę w stosownym momencie

Usatysfakcjonowane osoby rzadko odczuwają potrzebę wyrażania swojego zdania o Twojej firmie. Przeciwnie sprawa się ma w przypadku osób, które z jakichś powodów nie są zadowolone i będą silnie zmotywowane do publicznego wyrażenia swojego niezadowolenia. Wobec wspomnianej kwestii, podczas pozyskiwania opinii warto mieć na uwadze wyczucie czasu i kierować zapytanie do klientów w momencie, gdy ich poziom satysfakcji jest najwyższy – są wówczas najbardziej skłonni do udzielenia pochwały. Nie warto zwlekać i odkładać tej kwestii „na później”.

Po prostu zapytaj

Pozyskiwanie opinii może być prostsze niż myślisz – wystarczy pamiętać, by podczas rozmowy telefonicznej lub korespondencji skierować taką prośbę. Miej na uwadze, że Twój kontrahent może mieć priorytety, dlatego warto zapytać o możliwość i przypomnienie np. po 2 tygodniach. Z jednej strony da to przestrzeń potencjalnemu opiniodawcy na przemyślenie tej kwestii, a z drugiej zamknie go w ramie czasowej, która zmotywuje go do realizacji prośby.

Nie wywieraj presji, wykorzystuj wskazówki

Nie sugerujmy tutaj maksymalnych ocen – może to być odebrane jako nietakt. Jeśli ocena nie będzie maksymalnej liczby gwiazdek – warto wyciągnąć wnioski, czy dopytać o kwestie, które oczami klienta warto poprawić. Pozwoli Ci to podnieść jakość świadczonych usług, czy oferowanych produktów, a w przyszłości prawdopodobne pozyskasz lepsze oceny.

Ułatwiaj pozostawianie opinii Google na stronie

Należy maksymalnie uprościć klientom możliwość pozostawienia oceny, o którą zabiegasz. Niektórzy kontrahenci mogą nie kojarzyć samej wizytówki GMF, a co dopiero kroków, jakie należy podjąć, by pozostawić recenzję. Możesz przygotować krótką instrukcję, która pozwoli na sprawne pozostawienie opinii. Warto w tym zakresie udostępniać przyjazny link, który będzie kierować do miejsca docelowego, a więc otwartego formularza oceny. Istnieją 2 sposoby na uzyskanie takiego adresu:

Z wykorzystaniem linku pochodzącego z wyszukiwarki:

  • Wyszukaj firmę w Mapach Google,
  • Kliknij „Napisz opinię”,
  • Wykorzystaj link znajdujący się na pasku adresu URL.

Użyj narzędzia PlaceID Lookup (mapa poniżej):

  • Znajdź firmę poprzez wpisanie nazwy w wyznaczonym miejscu („Enter a location”),
  • Wybierz miejsce z listy,
  • Skopiuj identyfikator, znajdujący się pod nazwą firmy, nad danymi adresowymi,
  • Wykorzystaj adres URL: https://search.google.com/local/writereview?placeid=[Place_ID], zastępując [Place_ID] Twoim indywidualnym identyfikatorem uzyskanym wcześniej.


Place ID


Podziękuj za opinię także na stronie Google

Rzecz trywialna, aczkolwiek nie każdy o niej pamięta. Jako właściciel wizytówki masz możliwość odpowiedzi na recenzję. Warto to robić, by pokazać, że wyrażane opinie nie są bez znaczenia. Swoje uznanie możesz okazać w dowolnie przyjęty przez Ciebie sposób.

Warto wyrobić sobie nawyk i stale dążyć do pozyskania jak największej liczby opinii na stronie Google. Jest to najprostszy sposób na bieżącą interakcję, którą można wykorzystać w kontekście poprawy widoczności wizytówki Google Moja Firma, nie tylko w mapach Google, ale również w organicznych wynikach wyszukiwarek. To również możliwość podnoszenia jakości oferty, a także budowy zaufania i lojalności klientów w oparciu o opinie i rekomendacje klientów.