Wróć do listy wpisów
Marketing wizerunkowy
Agencja SEO i SEM > Blog > Personal branding – jak zbudować markę osobistą?

Personal branding – jak zbudować markę osobistą?

Personal branding – jak zbudować markę osobistą?

Zastanawiasz się, jak zwiększyć szanse na znalezienie wymarzonej pracy lub pozyskanie nowych klientów dla swojej firmy? Zależy Ci na tym, by w swojej branży uchodzić za eksperta? Zadbaj o silną markę osobistą i wykorzystaj potencjał self brandingu! Z tego artykułu dowiesz się, jak skutecznie zbudować branding marki osobistej i dlaczego personal branding stał się jednym z najważniejszych elementów kreowania własnego wizerunku. Poznaj sprawdzone sposoby na kreowanie marki osobistej i sprawdź, jakie korzyści może dać Ci umiejętnie prowadzona komunikacja.

Marka osobista – co to właściwie jest?

Obserwowany w ostatnich latach sukces coachingu, influencerów oraz szeroko rozumianego rozwoju osobistego nie jest dziełem przypadku. Co łączy wszystkie te branże? Przede wszystkim to, że osiągnięcie w nich sukcesu bez mocnego inwestowania w siebie jest praktycznie niemożliwe. Blogerzy, gwiazdy Instagrama, ale również przedsiębiorcy każdego dnia kreują swoją markę osobistą, czyli stosują self branding. Najłatwiej zdefiniować go jako ogół działań komunikacyjnych służących do tworzenia oraz promowania własnego wizerunku. Tak rozumiany personal branding możesz więc rozumieć jako samopromocję, która w czasach rozwoju internetu oraz social mediów może być niemal darmowa.

Zastanawiasz się, czy marka osobista to odpowiedni sposób, by zaistnieć na rynku? Nie wiesz, co możesz zyskać, wkładając wiele wysiłku w promowanie własnej osoby? Jeśli:

  • poszukujesz pracy lub chcesz zyskać w oczach swoich przełożonych,
  • planujesz założenie własnej firmy i dążysz do osiągnięcia pozycji na rynku,
  • masz już swój biznes, a Twoim priorytetem jest dotarcie do większej grupy klientów,
  • posiadasz wiedzę lub umiejętności, które chcesz odpowiednio „sprzedać”,
  • chcesz nawiązać nowe kontakty i poszerzyć swoje kwalifikacje,
  • zależy Ci na tym, by ludzie postrzegali Cię jako eksperta w branży,

to personal branding jest właśnie dla Ciebie! Każdy moment jest dobry, by zacząć budować silną markę osobistą i zadbać o jej odpowiednią reklamę wszędzie tam, gdzie znajdują się Twoi odbiorcy.

 

czym jest personal branding

Personal branding w biznesie – poznaj najważniejsze zalety

Wiesz już, co to jest branding personalny i kto może kreować swój wizerunek. Z pewnością zastanawiasz się, jakie korzyści daje inwestowanie w niego. Poniżej wymieniam jedynie niektóre z nich, bo zalet jest naprawdę wiele. Z całą pewnością, marka osobista pozwoli Ci:

  • zbudować silniejszą pozycję na rynku pracy,
  • stać się lepiej rozpoznawalnym w branży,
  • zdobyć nowe znajomości i kontakty biznesowe,
  • być postrzeganym jako autorytet w danej dziedzinie.

Poniżej znajdziesz przykłady osób, które dzięki konsekwentnie realizowanej strategii, dziś cieszą się nie tylko dużą rozpoznawalnością, ale także opinią ekspertów w swoich środowiskach. Umiejętnie poprowadzony self branding może pomóc w stworzeniu kultowego wizerunku, czego najlepszym dowodem jest nieżyjący już twórca potęgi marki Apple.

Od Steve’a Jobsa do Sokoła – silna marka osobista

Steve Jobs to klasyczny przykład na konsekwentnie budowany personal branding. Jego motorem napędowym stały się innowacyjność i chęć ułatwienia ludziom codziennego życia dzięki nowoczesnej elektronice. Jobs od zawsze marzył o tym, by osiągnąć globalny sukces. Konsekwentnie budował swoje imperium, jednocześnie inspirując ludzi do działania i stawania się lepszymi. Właśnie dlatego, nawet wiele lat po śmierci, jego przesłanie ani trochę nie straciło na aktualności.

Także i na polskim podwórku nie brakuje osób, które od lat konsekwentnie budują markę osobistą. Jedną z tych, które z pewnością warto obserwować, jest Michał Leszek – biznesmen oraz mówca motywacyjny, twórca firmy Kruger&Matz, produkującej m.in. smartfony i sprzęt multimedialny. Sposób, w jaki wykonuje on branding marki własnej pokazuje, że nawet osiągnięcie spektakularnego sukcesu w biznesie (na wielu polach) nie zwalnia z obowiązku systematycznego dbania o wizerunek w mediach społecznościowych. Profil na Instagramie, LinkedIn, kanał na Youtube, fanpage na Facebooku – każdy kanał komunikacji pozwala promować istotne wartości. Zaś pozycja w branży utwierdza odbiorców w przekonaniu, że konsekwentnie realizowana strategia pozwala na osiąganie sukcesów. Warto zwrócić uwagę również na publikowany content. Na Facebooka Michał Leszek dzieli się z odbiorcami nie tylko swoimi zawodowymi sukcesami, ale wrzuca też ulubione piosenki czy zdjęcia z wakacji. Dlaczego? Bo Michał pamięta o tym, żeby markę osobistą nie tylko budować, ale przede wszystkim projektować. Dlatego tak ważne jest dopasowanie charakteru treści do medium, przez który komunikujemy się z odbiorcami.

Wielu dzisiejszych trzydziesto- i czterdziestolatków inspiruje też Wojtek Sokół – raper, właściciel marki odzieżowej PROSTO oraz wytwórni płytowej o tej samej nazwie. W jego przypadku kluczem do sukcesu była ewolucja, jaką przeszedł od „zwykłego chłopaka” z warszawskiego podwórka do wziętego biznesmena, mającego na koncie współpracę z luksusowymi markami, jak Johnnie Walker czy Vistula. Na temat budowania marki osobistej Sokół wypowiedział się w wywiadzie dla portalu Business Insider Polska: – Jestem przede wszystkim osobą, która jest sobą i stara się za wszelką cenę nie stracić własnego „ja” i poczucia, że żyje, jak chce i robi, co chce. Bo wolność jest dla mnie bardzo ważna w życiu. A przy tym – to nigdy nie brzmi ładnie – Wojtek Sokół stał się też marką i tę markę trzeba obsługiwać i o nią dbać, tak jak o każdą inną. Dzisiaj mądrzy ludzie od brandingu marki musieliby policzyć, która marka jest warta więcej – Wojtek Sokół czy PROSTO. Muszę dbać o obie.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Kolejne Lego złożone :) Nie ma nic lepszego na odstresowanie. #lego #mickeymouse

Post udostępniony przez W■JTEK S■K■Ł (@wojteksokol)

Innym przykładem na to, jak skutecznie robić personal branding, jest Mateusz Grzesiak – obecnie chyba najsłynniejszy polski psycholog, a przy tym ciekawa osobowość medialna, kreująca swój ekspercki wizerunek w radiu, telewizji, przez własną stronę www i profile w social mediach.

Bardzo ciekawie do kreowania swojej marki osobistej podchodzi także Anna Kruk, właścicielka marki z biżuterią Ania Kruk. Odwołując się zapewne do jednego z haseł swojej marki, czyli „ Tak wyjątkowa jak Ty”, Ania na swoim koncie na Instagramie pokazuje życie „od kulis”, umiejętnie łącząc role żony, matki i prezeski firmy dzielącej życie między domy w Hiszpanii i Polsce. Nie zapomina jednak przemycać do postów delikatnych wzmianek o nowych kolekcjach, wspomnień z okresu studiowania projektowania czy firmowych publikacji w mediach. Dodatkowo, estetyka jej zdjęć jest zbliżona do tych publikowanych na profilu marki. Mamy więc tu delikatne odcienie błękitu, dużo bieli i szarości. Ma być spójnie i rozpoznawalnie, ale jednak „prywatnie”.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Who joins us for lunch? #now #indonesia #madeittothecoast #bali #amed #beachlife #shrimpsfor3euros #blackbeach #turtles #roadtrip #familyvacay

Post udostępniony przez Ania Kruk (@aniakruk_unofficial)

Kim jeszcze warto inspirować się przy tworzeniu własnej marki osobistej? Godnymi polecenia osobami będą m.in.: Paweł Tkaczyk – jeden z najpopularniejszych ekspertów od marketingu internetowego, czy Agnieszka Kluczka – ekspertka od bankowości i finansów.

Marka osobista  – znajdź pomysł na siebie!

Oczywiście liczba osób, od których możesz czerpać pomysły, jest znacznie większa. Praktycznie w każdej branży znajdziesz przykłady świetnie poprowadzonych kampanii self-brandingowych. Pamiętaj jednak, że inspiracje to jedno, a własny styl – drugie. Zasada nr 1 brzmi: bądź sobą! Proces tworzenia i kreowania marki osobistej powinieneś zacząć od znalezienia pomysłu na siebie. W tym celu warto odpowiedzieć na kilka istotnych pytań, np.:

  1. Kim jestem i na czym dobrze się znam?
  2. Co chcę i co mogę przekazać innym?
  3. Komu przydadzą się moja wiedza i umiejętności?
  4. Jakie są moje mocne i słabe strony?
  5. Co mogę zrobić, by rozwijać moje umiejętności?
  6. Co robi moja konkurencja?
  7. Czym wyróżniam się na jej tle?
  8. Jakie są moje cele na najbliższe lata?
  9. Jakie trudności mogą przeszkodzić mi w ich realizacji?

To oczywiście tylko przykładowe kwestie, które możesz uwzględnić, planując Twoją indywidualną strategię budowy własnej marki. Personal branding jest na tyle obszerną dziedziną, że powyższą analizę możesz dowolnie modyfikować, dostosowując ją do indywidualnej sytuacji życiowej, posiadanych doświadczeń czy środowiska biznesowego, w którym funkcjonujesz.

Kreowanie marki osobistej krok po kroku

Wiesz już co to jest self branding, kto może z niego skorzystać i jak przygotować własną koncepcję działań. Znasz też główne korzyści, jakie daje silna marka osobista i przykłady osób, mogących być dla Ciebie inspiracją. Czas teraz, byś dowiedział się, z których narzędzi możesz skorzystać, jakich zasad przestrzegać i których błędów unikać podczas promowania swojego wizerunku.

Krok nr 1: stwórz wizerunek eksperta

U podstaw Twojej marki osobistej znajdują się takie wartości jak: wiedza, zdobyte doświadczenie czy osiągnięcia, którymi możesz się już pochwalić. Odnieś się do swoich dotychczasowych dokonań i zastanów, jak możesz je wykorzystać, budując branding marki osobistej. Ważnym elementem self brandingu jest dzielenie się wiedzą i umiejętnościami. Własna strona internetowa, blog lub profile na portalach społecznościowych to kluczowe kanały komunikacji z punktu widzenia budowy marki osobistej. O roli, jaką w automopromocji odgrywają social media, pisze Dan Schwabel w książce „Personal branding 2.0. Cztery kroki do zbudowania marki osobistej”. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak kreować wizerunek, nie mając rozległej sieci kontaktów biznesowych, znajdziesz tam wiele cennych porad i wskazówek.

Krok nr 2: bądź konsekwentny w działaniu

Dobra marka osobista wyróżnia się również poprawną identyfikacją wizualną. Zadbaj o to, by wszystkie miejsca, w których publikujesz, łączyła spójna szata graficzna. Jeśli posługujesz się logotypem lub sloganem promocyjnym, pamiętaj, by elementy te pojawiły się nie tylko na stronie internetowej, ale również na blogu czy facebookowym lub twitterowym profilu. Ludzie w ten sposób łatwo odnajdą Cię w sieci i nie będą mieć problemu z rozstrzygnięciem, czy dany fanpage faktycznie należy do Ciebie.

Krok nr 3: monitoruj swój wizerunek w sieci

Skuteczny self branding to nie tylko regularne dzielenie się wiedzą z odbiorcami. To także nieustanna analiza pozycji w branży. Wiele narzędzi pozwoli Ci zupełnie za darmo monitorować informacje, jakie pojawiają się na Twój temat w internecie, natomiast płatne rozwiązania, jak np. Brand24 oferują dodatkowo zaawansowane możliwości analityczne.

Ważnym elementem personal brandingu 2.0 jest wchodzenie w interakcję z odbiorcami Twoich komunikatów. Jeśli któraś z osób śledzących Twój profil wspomni o Tobie w dyskusji – nie zostawiaj tego bez odpowiedzi. Badania pokazują, że szybkie odpowiadanie na wiadomości lub komentarze, w oczach zdecydowanej większości odbiorców pomaga w budowie pozytywnego wizerunku.

tworzenie marki własnej - personal branding

Personal branding – podstawowe błędy, których powinieneś unikać

  • mówienie tylko o sobie, ignorowanie potrzeb odbiorców,
  • przedstawianie siebie jako marki. Kluczem do sukcesu jest budowanie silnego brandu, a nie ciągłe powtarzanie, że się to robi,
  • wyróżnianie się poprzez kontrowersje. Lepiej budować własną markę, skupiając się na swoich zaletach, niż nieustannie podkreślać wady konkurencji, obrażać innych czy używać nieparlamentarnego języka,
  • mówienie w kółko o tym samym. Ograniczenie się do kilku utartych, branżowych sloganów sprawi, że Twoja komunikacja nie będzie brzmieć naturalnie,
  • przesadne inspirowanie się innymi. Upodabniając się nadmiernie do autorytetów w Twojej branży, zatracisz to, co wyróżnia Cię na tle konkurencji, a przy okazji możesz narazić się na zarzuty o przywłaszczenie wizerunku. Właśnie dlatego powinieneś przestrzegać naczelnej zasady self marketingu i być sobą!

Podsumowanie

Budowa silnej marki osobistej to proces złożony i wymagający przyjęcia indywidualnej strategii. Kreowanie wizerunku w sieci jest dość pracochłonne, a jego rezultaty zależą od jakości oraz konsekwencji prowadzonych działań. Jednak inwestycja w personal branding może zapewnić Ci szereg korzyści, począwszy od poprawy konkurencyjności na rynku pracy, poprzez zwiększenie zainteresowania Twoimi usługami, aż po nowe kontakty i pozycję eksperta w branży. Odpowiednio poprowadzona autoopromocja przekłada się na realne zyski biznesowe, dlatego zacznij już teraz budować branding marki, by móc w odpowiednim czasie cieszyć się efektami swoich działań.