Wróć do listy wpisów
Marketing
Agencja SEO i SEM > Blog > Jak pokolenie Z i milenialsów korzysta z treści w Internecie?

Jak pokolenie Z i milenialsów korzysta z treści w Internecie?

Jak pokolenie Z i milenialsów korzysta z treści w Internecie?

Na początek przyjrzyjmy się statystykom. Liczba ponad 35 mln internautów korzystających z Internetu w Polsce robi wrażenie. Z tego ponad 27 mln przegląda na co dzień Social Media. Stąd też czerpie głównie informacje.  Jak wobec tego wygląda konsumpcja mediów cyfrowych wśród młodych pokoleń? Przedstawiamy porównanie zachowań pokolenia Z i milenialsów w sieci!

Pokolenie Z i milenialsów w Internecie

Czy wiesz, że 7% populacji w Polsce stanowią osoby od 18. do 24. roku życia? Natomiast ponad 13% wynosi grupa wiekowa od 25 do 34 lat? Jak zatem różnią się ich zachowania w Internecie?

Pokolenie Z

Post-milenialsami nazywa się osoby, które urodziły się między 1995 rokiem a 2010. Przez towarzyszące ich dorastaniu kryzysy społeczne i ekonomiczne, wydają się ostrożni, a przy tym szukający stabilizacji i pewności w życiu. Chociaż ich realizm często prowadzi do pesymizmu i indywidualizmu, w życiu zawodowym są kreatywni i chętni do samorozwoju.

Pokolenie Y (milenialsów)

Pokoleniem milenialsów, a więc Y określa się osoby, które urodziły się między 1980 a 1996 rokiem. Szczególnie ważne są dla nich życiowe doświadczenia, ale i samorealizacja. Przedkładają je nad materialne dobra. Są przy tym elastyczni i nie boją się zmian. Chociaż równie chętnie korzystają z mediów społecznościowych, są lepsi w budowaniu długotrwałych relacji, zarówno zawodowych, jak i prywatnych.

Jak Internet wpływa na codzienne życie osób z pokolenia Y i Z?

Jak wynika z badań, polscy internauci stanowią 88% ogółu ludności w Polsce. Korzystanie z sieci może dodatkowo wpływać na:

  • zachowania,
  • wartości,
  • interakcje społeczne.

Milenialsi używają sieci do zarządzania czasem i zadaniami. Z kolei przedstawiciele pokolenia Z sprawdzają w Internecie praktycznie wszystko: stanowi ich główne źródło wiedzy. 43% z nich używa w tym celu mediów społecznościowych.

Jakie są różnice między pokoleniami Y i Z w kontekście technologii cyfrowej?

Internet towarzyszy pokoleniu Z w zasadzie od zawsze. Ponieważ są wychowani w czasach ogólnego dostępu do Internetu i Social Mediów, wpływa to na ich komunikowanie się czy interakcje społeczne. Chętnie korzystają z nowoczesnych technologii.

Przedstawiciele pokolenia Y (milenialsów) chętnie korzystają z urządzeń mobilnych, a więc smartfonów czy tabletów, do przeglądania Internetu. Są tzw. cyfrowymi imigrantami (ang. digital immigrants), a więc osobami, które radzą sobie dobrze w cyfrowym świecie, choć zaczęli z niego korzystać później niż młodsze pokolenie.

Pokolenia Y i Z należą przy tym do tzw. Digital Natives. Co to oznacza? Że uczą się oni nowych technologii podobnie jak osoby starsze. Przeświadczenie o tym, że mają „specjalne moce” i „zdolności neurologiczne”, dzięki czemu lepiej sobie radzą z cyfrowymi technologiami, jest błędne. Oba pokolenia jednak dobrze odnajdują się w cyfrowej rzeczywistości i są otwarte na nowości.

Popularne platformy i kanały komunikacji dla pokoleń Y i Z

W ostatnich latach odnotowano w Polsce aż 27,90 mln aktywnych użytkowników Social Mediów. Ponad 24 mln to przy tym osoby mające ok. 18 lat. Nie dziwne więc, że pokolenia Y i Z traktują je jako główne źródło treści.

Pokolenie Y

Milenialsi chętnie korzystają z takich platform jak:

  • Facebook,
  • Instagram,
  • X (Twitter).

Na nich chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami czy opiniami. Nieobce jest im korzystanie z poczty elektronicznej czy newsletterów. Lubią materiały w formie wideo i audio, przez co wybierają podcasty i filmy jako odpowiednie dla siebie.

Pokolenie Z

Osoby urodzone w latach 1995-2010 szukają w sieci przede wszystkim treści wizualnych. Dlatego wyrażają siebie i komunikują się z innymi za pomocą:

  • TikToka,
  • Instagrama.

Są przy tym wyjątkowo aktywni w Internecie. Często zostawiają komentarze czy opinie, a także reakcje na posty.

Strony internetowe i aplikacje mobilne a pokolenia Y i Z

Jak pokolenie Z korzysta z Internetu? Przede wszystkim zwraca uwagę na responsywność i szybkość ładowania stron internetowych – aż 60% badanych nie skorzysta z takich aplikacji czy stron, które mają nieintuicyjną nawigację czy długo się ładują.

Pokolenie Y oprócz platform społecznościowych używa z kolei aplikacji mobilnych, takich jak:

  • Messenger,
  • WhatsApp.

Korzystanie z serwisów informacyjnych

Z wiekiem rośnie zainteresowanie serwisami informacyjnymi. W Polsce popularne są takie portale internetowe jak:

  • WP – 30%,
  • Onet – 29%,
  • Google – 20%,
  • Interia – 17%.

Należy jednak pamiętać, że pokolenie C (Z)  wiedzę o świecie bierze głównie z Social Mediów. Rzetelność to natomiast główna cecha, jaką cenią w treściach milenialsi.

Personalizacja treści

Aż 63% przedstawicieli pokolenia Z korzysta codziennie i zagląda co chwilę do Internetu. U milenialsów odsetek internautów wynosi 56%. 6-8 godzin dziennie spędzają w sieci ci pierwsi. Jeśli chodzi o wymagania pokolenia Y, jego przedstawiciele lubią indywidualne podejście. Dlatego jeśli uważasz, że stanowią Twoją grupę docelową, publikowane treści powinny być do nich dopasowane. Jest to więc okazja dla firm, aby tworzyć spersonalizowane np. kampanie e-mail marketingowe.

Platformy streamingowe i wideo na żądanie

W przypadku milenialsów, pierwsze miejsce wśród platform streamingowych zajmuje od lat YouTube. Odsetek użytkowników tej platformy wynosi 28%. Z Netflixa za to korzysta 5% przedstawicieli pokolenia Y. 39% badanych z generacji Z używa YouTube’a, a Netflixa 4%.

Jakie są rodzaje konsumowanych treści przez pokolenia Y i Z?

Młode osoby z generacji Z częściej dzielą się treściami tylko czasowo np. poprzez Snapchata czy Stories. Z Facebooka bardziej korzystają jak z przeglądarki, niż tablicy ogłoszeń. Nie dziwne więc, że informacje o kraju i świecie czerpią z serwisów społecznościowych. Prym wiodą tutaj Facebook czy Instagram (35%). Tylko 15% używa portali informacyjnych takich jak Wp.pl czy Onet. Reszta z nich ogląda materiały wideo na YouTubie lub czyta wiadomości. Popularnością wśród nich cieszą się też serwisy VOD. Tylko 2% badanych słucha za to radia: tradycyjnego czy internetowego.

W przypadku milenialsów, dane na temat źródeł informacji przedstawiają się następująco:

  • Serwisy informacyjne – 30%,
  • Media społecznościowe – 24%,
  • Materiały wideo – 10%,
  • Blogi internetowe – 2%,
  • Radio – 2%.

Jak widać, przedstawiciele generacji Y wybierają profesjonalne źródła informacji. Dzięki temu niestraszne im niebezpieczeństwo tzw. bańki informacyjnej.

Krótkie vs długie formy treści

Pokolenie Z zdecydowanie preferuje krótkie formy przedstawiania treści. Popularnością cieszy się wideo (68% badanych). Krótkie wiadomości, recenzje i opinie również leżą w obszarze ich zainteresowań. Co ciekawe, 28% deklaruje, że czyta artykuły naukowe, a 26% przegląda blogi internetowe. Z pisanym contentem wygrywają jednak podcasty, wideo czy audiobooki.

Nieco inną aktywność widać u milenialsów. 66% z nich czyta wiadomości, a 49% opinie i recenzje w sieci.  37% z badanych czyta artykuły naukowe, a 29% przegląda z kolei blogi internetowe.

W obu przypadkach widać wyraźną przewagę microcontentu na przykładzie popularności Social Mediów i oglądanych tam treści.

Użytkowanie treści edukacyjnych i rozrywkowych

Jak się okazuje, 88% badanych z generacji Z przyznaje się do korzystania w ciągu dnia z platform streamingowych np. Spotify. Codzienną rozrywkę dają im również serwisy VOD np. Netflix (84%). Odsetek milenialsów, używających serwisów typu Tidal wynosi za to 83%. Większym zainteresowaniem cieszą się wśród nich platformy VOD (86%).

Jak wynika z powyższych danych, generacja Z na 1. miejscu stawia rozrywkę w Internecie. Świadczą o tym dane ukazujące, że myśli tak aż 41% badanych z tego pokolenia. Inaczej uważają milenialsi – 49% przyznaje, że szuka w Internecie przede wszystkim informacji.

Webinary, kursy online, poradniki – popularność treści edukacyjnych

Czy wiesz że aż 79% milenialsów wykorzystuje sieć do szukania treści edukacyjnych? Co ciekawe, generacja Z nie jest gorsza – żądnych wiedzy jest aż 77% badanych. W tym celu wykorzystują następujące wyszukiwarki:

  1. Google – (milenialsi – 34%, generacja Z – 32%),
  2. YouTube – (milenialsi – 10%, generacja Z – 18%)
  3. Wikipedia – (milenialsi – 8%, generacja Z – 9%).

Kolejne miejsca przypadają dopiero stronom i platformom edukacyjnym. Co zastanawiające, tylko 1% badanych milenialsów korzysta z kursów językowych.

Jakie czynniki wpływają na atrakcyjność treści w Internecie?

Według badania przeprowadzonego przez agencję Kohai, atrakcyjne są te treści w sieci, które są:

  • ciekawe, interesujące i przykuwające uwagę – (generacja Z – 20%, generacja Y – 21%),
  • rzetelne, wiarygodne i udowodnione – (generacja Z – 14%, generacja Y – 13%),
  • tematyczne – (generacja Z – 10%, generacja Y – 11%),
  • edukacyjne – (generacja Z – 7%, generacja Y – 9%).

Dla pokolenia „Zetek” treści powinny być: angażujące, pobudzające, popularne, a dopiero potem przynoszące rozrywkę. Z kolei milenialsi cenią sobie emocjonalne, pobudzające i angażujące treści. Na hasło „content w Internecie” odpowiadają m.in. „radio internetowe”.

Sposób konsumowania treści

Aż 29% osób z pokolenia Z nie wyobraża sobie dnia bez Internetu. Ok. 31% ogląda filmy w serwisach streamingowych, a wiedzę zyskuje dzięki sieci. Na pytanie, czy wolą przeczytać artykuł poradnikowy niż tutorial, przedstawiciele „Zetek” nie do końca są pewni swoich odpowiedzi.

Z badania wynika za to, że milenialsi nie przepadają za artykułami naukowymi w sieci (40%). Nie uważają też w większości, aby klasyczne media były niemodne. Dla porównania, 35% badanych „Zetek” uważa wprost przeciwnie.

Treści w Internecie a pokolenia Y i Z – jak dotrzeć do ich przedstawicieli?

Podsumowując, znasz już zachowania pokolenia Z i Y w sieci. Warto teraz uporządkować zdobytą wiedzę. Prowadzisz firmę i nie wiesz, jak zacząć promować swoje usługi czy produkty? Wiesz tylko, że Twoją grupą docelową są młodzi ludzie z pokolenia Z lub milenialsi? Oto wskazówki, jaki content należy tworzyć, aby przyciągnąć odbiorców:

  • Podcasty – słucha ich 30% przedstawicieli pokolenia Z,
  • Blogi internetowe – czyta je 29% milenialsów i 26% „Zetek”,
  • E-booki lub Audiobooki – czyta lub słucha ich ok. 20% milenialsów i 20% „Zetek”,
  • Wideo – ogląda je aż 66% milenialsów i 68% osób z pokolenia Z.

Takie formy komunikatów jak webinary, quizy czy memy nie są aż tak popularne wśród pokoleń Y i Z. Stanowią niewielki odsetek badanych. Dlatego zastanów się, czy chcesz je brać pod uwagę.

Jak kierować treści w Internecie do pokolenia Z?

Jeśli zależy Ci na dotarciu ze swoimi usługami czy produktami do młodego pokolenia „Zetek”, koniecznie zadbaj o obecność w Social Mediach. Bądź obecny ze swoją marką na Facebooku, Instagramie czy TikToku. Do obsługi klientów czy moderacji wykorzystuj popularne komunikatory internetowe np. Messenger czy Snapchat. Ponieważ w sieci „Zetki” szukają głównie rozrywki, krótkie filmy wideo skierowane do nich będą najlepszą opcją.

Jaki content kierować do milenialsów?

Potrzeby milenialsów w sieci nie różnią się bardzo od oczekiwań „Zetek”. Z pewnością mają większy sentyment do tradycyjnych form treści. Aby do nich dotrzeć, skoncentruj się przede wszystkim na prowadzeniu firmowego fanpage’a na Facebooku. Lepiej zapomnij o podcastach czy śmiesznych filmikach na TikToku. Zamiast tego postaw na treści edukacyjne, quizy, blog czy audiobooki lub e-booki.

Zagrożenia i wyzwania związane z konsumpcją treści

Jak wynika z raportu MediaPanel, internauci spędzają dziennie ponad 3 godziny w sieci. Liczba ta stale rośnie, tak jak i rośnie dostęp do urządzeń mobilnych ułatwiających łączenie się i korzystanie z Internetu. W związku z tym warto poznać główne niebezpieczeństwa oraz trudności, jakie może napotkać każdy internauta niezależnie od generacji, do której należy.

Przeciążenie informacyjne i FOMO

Powszechny dostęp do Internetu, serwisów informacyjnych i aplikacji sprawia, że wiele osób odczuwa przesyt informacji. Przyczyniają się do tego Social Media, iluzja wielozadaniowości (ang. multi-tasking), czy personalizacja informacji przez algorytmy. Brak odpoczynku od zalewu wiadomościami sprawia, że naprawdę można odczuwać przeciążenie.

Niestety, często zamiast dawkować sobie bycie online, wpada się w sidła FOMO (ang. Fear of Missing Out). Pojęcie to oznacza strach przed przegapieniem jakiegoś ważnego zdarzenia. Szczególnie narażone są na to osoby w grupie wiekowej od 15 do 40 lat, a więc pokolenia Y i Z. A tu już o krok od uzależnienia. Wtedy już potrzebna jest specjalistyczna pomoc.

Dezinformacja i fake newsy

Istnieje kilka sposobów walki z nieprawdziwymi informacjami. Metody, jakie stosują przedstawiciele pokolenia Z i Y to:

  1. lateral reading” – sprawdzanie reputacji autora, firmy czy strony, porównywanie ze źródłami,
  2. fact-checking – korzystanie z oryginalnych źródeł informacji,
  3. krytyczne myślenie.

Istnieje przy tym niebezpieczeństwo zbytniego ufania treściom dodawanym na Social Media.

Znasz już podobieństwa i różnice w konsumpcji treści online przez pokolenia Z i Y. Łączy je potrzeba zdobywania informacji, czy to edukacyjnych czy rozrywkowych.

Źródła: https://datareportal.com/reports/digital-2024-poland, Kohai, MediaPanel, https://www.uw.edu.pl/lek-przed-odlaczeniem-raport/

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy.

Zapisz się do newslettera i odbieraj regularną dawkę wiedzy, ciekawostek i nowości ze świata reklamy internetowej!