Ponad 35 mln użytkowników Internetu w Polsce i aż 3h spędzane dziennie w sieci – najnowsze statystyki pokazują, że polscy internauci są z roku na rok coraz aktywniejsi online. 27,2 mln – tyle osób w Polsce używa wyszukiwarki Google, aby znaleźć odpowiedzi na swoje pytania. Czego zatem w 2024 roku najczęściej szukali internauci w Polsce? Przedstawiamy najpopularniejsze hasła i zapytania w 2024 roku.
Google jak co roku wypuścił w grudniu swój „Rok w wyszukiwarce”, a więc ranking topowych fraz szukanych przez światowych i polskich internautów. Oto podsumowanie najczęściej wyszukiwanych fraz, wydarzeń, osób i instytucji w Polsce.
Rok 2024 przyniósł wiele sportowych i politycznych wydarzeń. Dużą popularnością – 16-22 czerwca Google Trends odnotowało wzrost zainteresowania – cieszyły się rozgrywające się od 14 czerwca do 14 lipca Mistrzostwa Europy w piłce nożnej. Internauci w Polsce szukali informacji o kolejnych rozgrywkach i zajmowanych miejscach.
4-10 sierpnia to z kolei czas, kiedy polscy internauci interesowali się Igrzyskami olimpijskimi w Paryżu. Wydarzenie to trwało od 26 lipca do 11 sierpnia 2024 roku.
Dużą popularnością w 2024 roku cieszyły się także wydarzenia polityczne:
Jak widać, Polacy interesują się zarówno polityką państwową, jak i zagraniczną. Przy tym aktywnie uczestniczą w niej jako obywatele.
Wśród najczęściej wyszukiwanych osób w Polsce Google wymienia:
Jak pokazują statystyki, polscy internauci szukali w 2024 roku informacji na temat nie tylko polskich czy zagranicznych polityków, ale i znanych sportowców.\
Oddzielną grupę tworzą znane, zmarłe osoby ze świata kultury i rozrywki. Na 1. miejscu najpopularniejszych wyszukiwań w Polsce znalazł się aktor Jerzy Stuhr. Na 2. miejscu natomiast wyszukiwano danych o kontrowersyjnej śmierci brytyjskiego wokalisty Liama Payne’a, znanego z boysbandu One Direction. Internautów poruszyła także śmierć polskiej aktorki Marzeny Kipiel-Sztuki czy satyryka Janusza Rewińskiego, jak również muzyka Felicjana Andrzejczaka. Uwagę polskich użytkowników Internetu przyciągnęła także śmierć amerykańskiej aktorki, zmagającej się od lat z nowotworem Shannen Doherty, a także polskiego wokalisty i kompozytora znanego jako Witek Muzyk Ulicy.
Polscy internauci interesowali się nie tylko śmiercią publicznych osób. Dużym echem odbiła się sprawa Jacka Piotra Jaworka, polskiego robotnika, podejrzanego o zabójstwo członków swojej rodziny czy rosyjskiego prawnika i więźnia politycznego Aleksieja Nawalnego. Uniewinniony z zarzutów Tomasz Komenda, który przegrał walkę z chorobą nowotworową, również wywołał zainteresowanie osób online.
Spośród najczęstszych wyszukiwań w Polsce można zauważyć tendencję do szukania informacji na temat zarówno filmów kinowych, jak i seriali dostępnych na serwisach streamingowych. Oto top 10 najczęściej wyszukiwanych filmów w 2024 roku:
2024 rok to także okres dużego zainteresowania serialami. Czołówkę stanowi polskie„1670”, „Forst” czy „Idź przodem, bracie” i „Rojst. Millenium”, amerykańskie „Fallout” czy brytyjski „Tatuażysta z Auschwitz”. Jak widać, polskie produkcje serialowe przyciągają największe zainteresowanie rodzimych internautów.
Jeśli chodzi o popularne w 2024 roku wyszukiwania koncertów, wygrywa niekwestionowana królowa rozrywki, amerykańska piosenkarka Taylor Swift i jej występy na PGE Narodowym w Warszawie. Kolejne miejsca zajęły zespoły Imagine Dragons czy Metallica, muzyczne diwy Adele i Beata Kozidrak, popkulturowe zjawiska: Young Leosia i Billie Eilish czy Dawid Podsiadło w Chorzowie.
Kto pyta, nie błądzi – tak można podsumować wyniki wyszukiwań polskich internautów. W Internecie szukają oni także informacji praktycznych. Są to najczęściej odpowiedzi na takie pytania jak:
Na osobne miejsce zasługują zapytania internautów o przepisy. Tutaj zwyciężył żurek wielkanocny. Internauci szukali także informacji, jak przyrządzić sos grzybowy ze świeżych owoców leśnych, białą kiełbasę, rendang czy sernik pistacjowy. Internauci w Polsce wykorzystują zatem wyszukiwarkę Google do znajdowania kulinarnych inspiracji.
Jak wynika z danych Google Trends, polscy internauci aktywnie uczestniczą zarówno w wydarzeniach sportowych, jak i kulturalnych. Chcą być przy tym na bieżąco z wiadomościami na temat polityki polskiej i światowej, jak i znajdować informacje na temat nurtujących ich zagadnień. Dane zebrane przez Google pokazują wreszcie, czego internauci w Polsce naprawdę potrzebują i czym się interesują.
Źródła: DigitalReportal, Google Trends, PBI, Mediapanel