Wróć do listy wpisów
Pozycjonowanie
Agencja SEO i SEM > Blog > Gaz do dechy! O promowaniu i pozycjonowaniu branży transportowej

Gaz do dechy! O promowaniu i pozycjonowaniu branży transportowej

Gaz do dechy! O promowaniu i pozycjonowaniu branży transportowej

Tempo rozwoju branży transportowej (zarówno towarów, jak i osób prywatnych) w Polsce w ciągu ostatnich lat bardziej przypomina szaleńczy wyścig po torach Formuły 1 niż spokojną trasę przeciętnego kierowcy zatrudnionego w ramach sektora TSL lub przewozu zorganizowanego.

W skrócie można opisać to zdaniem: wiele zakrętów związanych z ogólnoświatowym kryzysem gospodarczym i trwającą wojną oraz mocna walka o utrzymanie czołowej pozycji.

Mimo zawirowań firmy należące do tego segment rynku, czyli głównie związane z transportem, spedycją, logistyką oraz transportem osób prywatnych, niezmiennie są jednymi z najważniejszych elementów polskiego PKB.

Jak jednak w tak konkurencyjnym i dynamicznie zmieniającym się środowisku branża transportowa ma docierać do swoich odbiorców? Jakie wyzwania w kontekście promowania i pozycjonowania firm z sektora TSL czy przewozów stoją przed osobami odpowiedzialnymi za działania marketingowe?

Uwaga, zapinamy pasy – zapraszam w podróż w głąb tajników budowania wizerunku oraz pozycji branży transportowej w świecie online!

Działania na miarę potrzeb klientów branży transportowej

Dobrze rozwinięta sieć transportu towarów i osób prywatnych – również za granicę – to jeden z podstawowych wyznaczników rozwoju państwa oraz gwarant funkcjonowania innych branż. Trudno wyobrazić sobie, żeby firmy mogły prowadzić swoją działalność bez sprawnego łańcucha dostaw. Jeszcze trudniej zwizualizować sobie możliwość podróżowania, zwłaszcza gdy nie ma się prawa jazdy albo własnego auta.

Na co dzień, w ferworze różnorodnych wyzwań i inicjatyw związanych z prowadzeniem działalności transportowej, możesz zapomnieć, jak istotną funkcję spełnia Twoja firma z branży transportowej w codzienności kontrahentów oraz pasażerów, którym umożliwiasz dotarcie w wybrane miejsce na czas. Nie ma znaczenia, czy oferujesz przewozy krótko- czy długodystansowe – dla odbiorców Twoja obecność na rynku ma ogromną wartość.

baner

Wyzwaniem jest jednak to, że ze względu na układ sił rynkowych masz sporą konkurencję. Jedne przedsiębiorstwa są bardziej zmotywowane do walki o uwagę klienta, inne mniej i jest to zupełnie naturalne zjawisko. Jeżeli jednak realnie chcesz liczyć się w stawce o zainteresowanie wśród odbiorców Twojej działalności – badaj ich realne potrzeby i działaj. Dziś na rynku nie wystarczy wyłącznie być!

Częstym błędem wśród przedsiębiorców lub osób związanych z różnymi działaniami marketingowymi jest realizowanie swoich usług bez skonfrontowania go z głosem płynącym od odbiorców. Zbieranie feedbacku, czyli opinii o tym, czy współpraca układa się dobrze, czy klienci są zadowoleni z realizacji usługi transportu albo przewozu osób, to ważne elementy całej układanki, które są pierwszym krokiem do wyróżnienia się na nasyconym rynku.

marketing dla firmy transportowej

Nie chodzi o to, żebyś rezygnował z wizji na swój brand i działał wbrew sobie. Warto po prostu obserwować otoczenie, słuchać głosu grupy docelowej, badać jej potrzeby. Dziś branża transportowa powinna oferować „więcej”, żeby zdobyć lojalnego, zaangażowanego i stałego klienta (co w obliczu wahań gospodarczo-ekonomicznych nie jest takie łatwe). Przy czym pamiętaj, że wartość dodana nie musi wymagać od Ciebie i Twojego zespołu znacznie większego nakładu pracy albo zwiększania budżetów. Czasem wystarczy:

  • wdrożenie niewielkich zmian na stronie internetowej,
  • zbieranie informacji o ocenie jakości usługi po jej wykonaniu,
  • udostępnianie najważniejszych komunikatów na swoich social mediach.

Focus na potrzeby Twoich odbiorców to podstawa. Zwłaszcza że na rynek wchodzi zupełnie nowe pokolenie klientów, dla którego umiejętność słuchania potrzeb i budowania relacji jest bardzo ważna.

Ważne

Nie ma jednej słusznej strategii promowania i pozycjonowania dla firm z branży transportowej. Wiele czynników determinuje grupa docelowa – to pod jej wymagania i oczekiwania należy dobierać wszelkie działania marketingowe. Zupełnie inne kanały oraz rozwiązania wybierzesz, w przypadku gdy Twoim głównymi klientami są firmy, a inne, kiedy adresujesz je do indywidualnych odbiorców.

Promowanie i pozycjonowanie firm transportowych działających w ramach B2B

Jeżeli odpowiadasz za markę, której usługi są przeznaczone dla biznesu (czyli innych firm), postaw na inicjatywy mające szansę dotrzeć do świadomości osób reprezentujących kadrę kierowniczą albo wpływających na rozwój organizacji poprzez mikrozarządzanie.

W takich przypadkach zdecydowanie bardziej sprawdzają się działania długofalowe o większym zasięgu i brandingowe niż kreowanie wizerunku eksperta-edukatora.

Pozycjonowanie strony internetowej

Dzisiejszy marketing bez pozycjonowania witryny jest niekompletny i nie inaczej jest również w przypadku firm transportowych.

Znalezienie się na najwyższych miejscach wyników wyszukiwania w Google na odpowiednie frazy i zapytania to jeden z najważniejszych celów przyświecających branży TSL czy markom świadczącym usługi transportu zbiorowego np. dla pracowników. W sieci siła, więc warto zadbać o kwestię zdobywania organicznych wyników i budowanie swojej pozycji.

Proces SEO dla strony internetowej jest długotrwały i wymaga dobrej strategii, dlatego dobrze rozpocząć go od audytu witryny, który pomoże ocenić wstępnie zakres prac, jaki należy wykonać. Co ważne, działania pozycjonerskie nie kończą się wyłącznie na copywritingu, choć taki stereotyp niestety funkcjonuje od lat. Potrzebne są jeszcze inne prace, w tym m.in. budowanie autorytetu strony, linkowanie, często poprawki z zakresu UX. Wszystko po to, żeby jak najbardziej precyzyjnie dotrzeć do firm, które są potencjalnymi klientami.

Ważne

Zagadnienia z zakresu pozycjonowania są dla Ciebie skomplikowane i nie masz czasu, żeby zająć się nimi od A do Z? Skorzystaj z usług profesjonalnej agencji marketingu internetowego, w której specjaliści od lat budują pozycje firm z branży transportowej w ramach B2B!

Artykuły sponsorowane

Co biorą pod uwagę marki, zanim nawiążą współpracę z konkretną firmą? Zakres usług, ich jakość, cenę, ale także – wizerunek. Wszelkiego rodzaju inicjatywy wspierające działania brandingowe, dzięki którym możliwe jest budowanie świadomości istnienia brandu na rynku oraz zaprezentowanie jego najważniejszych cech, to must have w przypadku usług B2B.

Prowadząc firmę transportową, postaw na artykuły sponsorowane potwierdzające Twoją filozofię, misję, ale i reputację. Treści te uwiarygodnią Twoją działalność w oczach innych firm, a do tego wzmocnią proces pozycjonowania poprzez elementy jakościowego linkowania zewnętrznego.

W treściach content publishingowych możesz pochwalić się m.in. nietypowymi realizacjami i udanymi współpracami. To ma szansę przykuć uwagę odbiorców.

E-mail marketing

Jeżeli w Twojej firmie jest prowadzona i na bieżąco aktualizowana baza potencjalnych firm, z którymi Twoja marka świadcząca usługi transportowe mogłaby współpracować, warto wykorzystać e-mail marketing.

Newslettery wbrew często spotykanej opinii potrafią być skuteczne, o ile zadba się o ich stronę graficzną i odpowiednio przygotowaną komunikację.

W przypadku działań B2B taka forma promowania ma jeszcze większą szansę dotarcia, ponieważ adresaci mogą na spokojnie w dowolnej chwili zapoznać się z treścią maila, a jednocześnie – dosyć szybko zaznajomić się z najważniejszymi zaletami Twoich usług (o ile oczywiście wyszczególnisz je w czytelny, łatwo przyswajalny sposób).

Duże znaczenie ma również fakt, że e-maile trafiają bezpośrednio na pocztę osób decyzyjnych, co znacznie skraca proces przekazania informacji. Ważne jednak, żeby nie podejmować działań spamerskich, czyli informować o ofercie firmy transportowej w sposób zrównoważony i nienachalny.

promocja firmy transportowej

Promowanie i pozycjonowanie usług transportowych działających w ramach B2C

Klienci indywidualni korzystają z usług firm transportowych najczęściej w dwóch przypadkach: potrzebują przewiezienia niestandardowych albo dużych gabarytów (np. w trakcie przeprowadzki albo podczas remontu/budowy) lub chcą przedostać się z punktu A do B w komfortowych warunkach. Jakie narzędzia wykorzystać, by dotrzeć do nich z ofertą?

Pozycjonowanie lokalne strony internetowej

Mechanizm działania w przypadku pozycjonowania lokalnego jest w zasadzie bardzo podobny do inicjatyw podejmowanych podczas standardowych praktyk SEO. Różnica polega na tym, że w ramach różnych procesów, m.in. tworzonego copywritingu, linkowania itd., stosuje się odniesienia do lokalności.

Podstawowe frazy kluczowe (np. usługi transportowe) zawęża się poprzez dodanie nazwy miasta albo regionu (usługi transportowe Poznań, transport ponadgabarytowy wielkopolska itd.). W przypadku oferty kierowanej do B2C taka formuła pozycjonowania witryny ma znacznie większe szanse na efekty, ponieważ jest znacznie bardziej precyzyjna. Klienci indywidualni często chętniej podejmują współpracę z lokalnymi firmami, chcąc wspierać najbliżej funkcjonujących przedsiębiorców.

Ważne

Pozycjonowanie lokalne może sprawdzić się również dla firm transportowych kierujących swoje usługi dla B2B, o ile marce zależy na ograniczonym obszarze działalności. Warto jednak skonsultować z ekspertem zajmującym się SEO, jaka strategia (ogólna czy lokalna) będzie najlepsza dla danego biznesu, ponieważ każda sytuacja jest inna i wymaga indywidualnego podejścia.

Blog firmowy

Blog to bardzo ważny element strategii content marketingowej i procesu pozycjonowania, który może przyciągać klientów. Zwłaszcza tych, którzy z usług firmy transportowej mają skorzystać po raz pierwszy i nie wiedzą, w jaki sposób podejść do tematu.

Jedną z głównych funkcji bloga firmowego jest kreowanie wizerunku profesjonalisty w swoim fachu, dlatego warto, żeby miał on poradnikowy charakter. Wtedy osoby poszukujące informacji np. na temat tego, jak zorganizować przejazd do innego kraju czy jakie obowiązują zasady podczas przewozu sprzętów AGD lub mebli – dzięki odpowiedniemu przygotowaniu tekstu zgodnie z wytycznymi SEO – mają szansę trafić właśnie na witrynę Twojego przedsiębiorstwa.

Ważne

Chcesz wiedzieć więcej na temat content marketingu oraz prowadzenia firmowego bloga? Polecamy artykuły profesjonalistów z Grupy TENSE, którzy dzielą się swoją wiedzą we wpisach publikowanych na naszym blogu.

Media społecznościowe

Korzystanie z social mediów to codzienność zdecydowanej większości społeczeństwa i… szkoda marnować taki potencjał! W końcu to nie tylko ważny element rozrywkowy każdego dnia, ale przede wszystkim źródło informacji.

To na lokalnych grupach, wśród znajomych oraz poprzez lupkę poszukujemy często rozwiązań naszych aktualnych potrzeb. Poza tym „socjale” dają możliwość generowania reklam, co już zwiększa prawdopodobieństwo trafienia na ofertę firmy transportowej podczas scrollowania aplikacji.

Jednak, żeby to faktycznie tak działało, formuła prowadzenia profilu oraz sam wybór konkretnego kanału powinny być możliwie najbardziej dostosowane do specyfiki prowadzenia firmy. A to nie zawsze jest tak oczywiste, jak może się wydawać.

Często (zwłaszcza na początku biznesowej drogi) firma transportowa ma ograniczone zasoby ludzkie lub finansowe, a prowadzenie fanpage’a na Facebooku bądź konta na Instagramie albo TikToku wymagają zaangażowania – środków i ludzi. Dobrze jest w takiej sytuacji ocenić:

  • który kanał jest naprawdę wart uwagi – gdzie jest większe zaangażowanie, gdzie pojawiają się zapytania?
  • na której platformie znajduje się grupa docelowa?
  • jakie media społecznościowe są optymalne z budżetowego punktu widzenia?

Obecność na socjalach jest ważna, ale tylko pod warunkiem, że dostarcza odpowiedniej jakości potencjalnym klientom. Promowanie działalności powinno być zaplanowane i przemyślane.

seo dla firmy transportowej

Nowoczesna firma transportowa to ta widoczna w sieci

Nie ma uniwersalnej recepty na znalezienie unikatowego wyróżnika, który pozwoli budować markę firmy transportowej w sieci. Są jednak rozwiązania, których dostosowanie do konkretnego przypadku może sprawić, że klienci realnie zainteresują się Twoją ofertą. Opracuj przy wsparciu profesjonalistów swoją własną strategię pozycjonowania i promowania przedsiębiorstwa z branży transportowej, a Twoi odbiorcy z pewnością to docenią. Nowoczesne podejście do prowadzenia firmy zawsze się opłaca!