Wróć do listy wpisów
Marketing Pozycjonowanie
Agencja SEO i SEM > Blog > Daj się znaleźć turystom. Wypromuj swój hotel w sieci!

Daj się znaleźć turystom. Wypromuj swój hotel w sieci!

Daj się znaleźć turystom. Wypromuj swój hotel w sieci!

Urlop – już samo wypowiedzenie lub przeczytanie tego słowa może powodować falę ciepła i radości zalewających serce odbiorcy. Perspektywa odpoczynku od zawodowych obowiązków jest kojarzona z czymś pozytywnym, a jeśli jeszcze reset może odbywać się w wyjątkowych okolicznościach przyrody albo w ciekawym budynku z historią…

Osoby działające w branży hotelarskiej mają ogromny przywilej budowania urlopowych wspomnień wielu z nas. Mają jednak również spore wyzwanie: jak wyróżnić się spośród tysięcy dostępnych w Polsce miejsc noclegowych? Jak stać się widocznym w sieci i przekonać do siebie klientów? Poradnik promocyjny dla branży hotelarskiej w pigułce znajdziesz poniżej!

Marketing internetowy – dobre rozwiązanie dla prowadzących hotel

Żaden biznes nie rozkwitnie bez odpowiednich działań promujących jego ofertę i nie trzeba do tego nikogo przekonywać. Sposobów na budowanie świadomości w głowach odbiorców jest mnóstwo, a w zasadzie jedynymi ograniczeniami mogą być budżet i pomysłowość.

Niemalże od ręki dostępne są reklamy telewizyjne, radiowe, banery w większych oraz mniejszych miastach, a nawet promowanie biznesu poprzez działania CSR. Jednak najważniejszą siłą pozwalającą na realne dotarcie do potencjalnych klientów jest działanie w internecie.

Kwestie związane z marketingiem internetowym to absolutny obowiązek dla właściciela/managera odpowiedzialnego za funkcjonowanie hotelu. Slogan „Nie ma Cię online? Na pewno nie istniejesz” pasuje do tej branży w 110%. Przede wszystkim dlatego, że to najszybszy kanał, poprzez który informacje o istnieniu, atrakcjach, lokalizacji miejsca noclegowego mogą trafić do poszukującego miejsca na spędzenie swojego urlopu.

Przestrzeń internetowa jest stosunkowo intuicyjna, dostępna zawsze i na wyciągnięcie ręki – potencjalny klient ma dzięki temu z jednej strony sporą dowolność porównywania różnorodnych opcji oraz dokonywania rezerwacji w dogodnym dla siebie czasie, a z drugiej może być również przytłoczony mnogością hotelowych ofert. Dlatego tak ważny jest dobór odpowiednich sposobów zainteresowania swoim wachlarzem usług.

Poza tym sieć ma jeszcze jedną, ogromną zaletę. Daje możliwości kreowania treści w sposób zgodny z temperamentem i filozofią miejsca oraz prowadzących biznes i – co istotne – przy stosunkowo niewielkim nakładzie pieniężnym. W internecie przede wszystkim liczy się kreatywność i nie chodzi tu wyłącznie o wymyślanie spektakularnych, nowatorskich kampanii. Ważne, żeby poprzez kreację wzbudzić zainteresowanie.

marketing dla hotelu

Zaplanowana promocja to skuteczna promocja

Pierwsze przykazanie marketingu internetowego brzmi: planuj! Bez konkretnych przygotowań, zderzeń z rzeczywistością i sprawdzenia tego, co w branży piszczy, trudno osiągnąć jakikolwiek efekt. Tym bardziej, jeżeli głównym czynnikiem sprzyjającym konwersji jest przyciągnięcie uwagi odbiorcy za pomocą głównych atutów hotelu.

Na pozór może się wydawać, że moc internetu tkwi w spontaniczności. To jednak tylko część prawdy na temat funkcjonowania w świecie online, bo o ile spory ułamek stanowią inicjatywy real time marketingowe, o tyle większość działań jest skrupulatnie planowana. Brandy opracowują najważniejsze kroki, analizują, które akcje zyskały sympatię konsumentów, a na podstawie wniosków – układają harmonogramy, wyznaczają cele (krótko- i długoterminowe). Wszystko dlatego, że odbiorcy doceniają i lubią konsekwencję, spójność. To pozwala im budować relację z marką, a w branży hotelarskiej, gdzie w wielu przypadkach bazuje się na opiniach innych użytkowników korzystających z usług danej marki, przywiązanie i lojalność są jednymi z najcenniejszych walut.

Ważne

Zanim wybierzesz sposób promowania w sieci dla swojego hotelu, spójrz na otoczenie oraz potrzeby grupy docelowej i opracuj plan. To usystematyzuje Twoją pracę i pozwoli nawet w szybko zmieniającej się sytuacji (co jest charakterystyczne dla tego segmentu rynku) reagować tak, żeby nie stracić potencjalnych klientów.

marketing dla branży hotelarskiej

Promocja hotelu w świecie online

Sposobów na to, żeby zaistnieć w sieci, mamy wiele, ale jedną z najważniejszych kwestii (zaraz po opisaniu wizji, misji i grupy docelowej dla Twojego brandu) jest określenie wyróżników.

Zastanów się, czy:

  • Twój hotel wpasowuje się w potrzeby konkretnych grup społecznych?
  • serwujesz dania, których nie sposób znaleźć w najbliższej okolicy?
  • Twoi goście mogą liczyć na specjalne udogodnienia?
  • proponujesz zupełnie inną energię niż hotele zlokalizowane w pobliżu?
  • widok z okien Twojego obiektu jest niepowtarzalny?
  • masz współpracę z lokalnymi biznesmenami i tworzycie wspólnie lokalną sieć wsparcia, promując jednocześnie Wasze usługi i regionalne produkty?
  • Twój hotel ma coś wyjątkowego: wnętrza, elementy wyposażenia, usytuowanie, historię?

Znalezienie takiego atutu może być traktowane jako absolutny game changer, czyli czynnik, który stanie się punktem wyjściowym opowieści o Twoim hotelu. Storytelling to bardzo ważna część promocji każdego obiektu hotelowego bez względu na wybrany kanał i strategię!

Pozycjonowanie

Budowanie swojej pozycji w wyszukiwarce to podstawa. W końcu to ona jest kopalnią wiedzy na temat hoteli, oknem na świat każdego, kto poszukuje fajnego miejsca na wypoczynek dla siebie oraz najbliższych. Im wyższe miejsce w Google, tym większe prawdopodobieństwo „przejścia” na witrynę użytkownika, stąd nie warto bagatelizować procesu SEO i regularnie prowadzić prace z nim związane.

Najważniejsze elementy pozycjonowania strony hotelowej są w dużej mierze uzależnione od tego, czy strona istnieje już od dłuższego czasu, czy działania prowadzi się dla nowo otwartego biznesu. Prócz kwestii związanych z copywritingiem, UX i zdobywaniem wartościowych linków konieczne jest znalezienie odpowiednich fraz kluczowych, na których zostanie oparta cała strategia budowania ruchu na stronie. Można wybrać te bardziej lokalne, określające dokładne miejsce, w którym funkcjonuje hotel, np. hotel Gdańsk, ale również te bardziej doprecyzowane: hotel przyjazny zwierzętom Gdańsk. Ostateczną decyzję można podjąć w porozumieniu z profesjonalną agencją SEO, gdzie pozycjonerzy, jako specjaliści, podpowiedzą i poprowadzą cały proces od A do Z.

Ważne

SEO zwiększa szansę na stworzenie odpowiedniej narracji wokół Twojego hotelu. Internauci, zamiast przeglądać listę przypadkowych stron, na których są widoczne nie do końca zgodne z prawdą informacje na temat Twojej działalności, trafią na stronę internetową tworzoną przez osoby znające specyfikę i wszystkie atuty hotelu od podszewki. Poza tym pozycjonowanie jest również dobrym sposobem na zwiększenie bezpośredniego ruchu i rezerwacje poprzez Twój własny serwis, a nie największych pośredników.

pozycjonowanie

Content marketing i social media

Oba obszary funkcjonują ze sobą w ogromnej synergii. W końcu media społecznościowe nie istnieją bez dobrego contentu, a content w ogromnej mierze dystrybuowany jest poprzez Instagram, Facebooka czy TikToka.

Treści stworzone według zasad użyteczności, unikalności i uniwersalności, jak blogi firmowe albo opisy ofertowe, sprzyjają nie tylko budowaniu widoczności strony w wyszukiwarce. Za działaniami contentmarketingowymi stoją także wszelkie inicjatywy służące transparentnej komunikacji, budowaniu wizerunku, lojalności wobec marki. Dla hotelu posiadanie stałego grona klientów, które poprzez marketing szeptany będzie zdobywać nowych zwolenników, to prawdziwy skarb!

Społeczność obecna na wszelkich platformach social mediowych również docenia jakościowe treści okraszone odrobiną storytellingu sprzyjającego tworzeniu więzi z marką. Dlatego warto dystrybuować różne formy contentu na profilach brandu: od zdjęć z pejzażami wokół obiektu hotelowego, infografik, reelsów, w których pokażesz codzienność Twojej firmy, aż po profesjonalne wideo prezentujące najważniejsze atuty Twojej inwestycji wraz z całym personelem odpowiedzialnym za dobrą atmosferę w hotelu.

Ważne

Social media są obecnie jednym z pierwszych źródeł informacji dla wielu Polek i Polaków. Dlatego postaraj się, żeby content publikowany w mediach społecznościowych był regularny i zgodny z rzeczywistością. Jeżeli dysponujesz większym budżetem, a hotel zlokalizowany jest w miejscu o wysokiej konkurencji, możesz rozważyć działania influencer marketingowe. Polecenia influencerów, do których odbiorcy mają zaufanie, to dobry sposób na promocję tej branży!

Reklamy płatne

Branża hotelarska konkurencją stoi, parafrazując klasyka. Kiedyś hotele gościły w większości na rozkładówkach magazynów, w anonsach lokalnych gazet. A dziś? Obecnie stawia się np. na reklamy umieszczone w wyszukiwarce.

W związku z dużą liczbą działających równolegle podmiotów korzystanie z płatnych form promowania biznesu hotelowego jest znaczącą częścią całej strategii promocyjnej. Pomaga nie tylko w procesie pozycjonowania (wzmacniając efekty SEO), ale przede wszystkim dociera do świadomości odbiorców w szybki, prosty sposób za pomocą formatu graficznego albo wideo. Opcji strategii reklamowania w sieci jest wiele: poprzez sieć wyszukiwania i remarketing aż po wykorzystanie lokalnych parametrów. Jej wybór warto skonsultować z ekspertami znającymi schemat funkcjonowania odpowiednich narzędzi.

CSR

Społeczna odpowiedzialność biznesu to sposób na promocję hotelu łączący przyjemne z pożytecznym. Mimo że nie do końca realizowana jest bezpośrednio w sieci – jej efekty można jednak wykorzystywać właśnie do promocji online, przekształcając relację z wydarzeń w internetowe treści.

Z jednej strony zaangażowanie w potrzeby otoczenia (czy to partnerów biznesowych, czy bezpośrednio konsumentów) niesie oczekiwaną przez pewne grupy pomoc, a z drugiej – daje możliwość dzielenia się uczestnictwem i zaangażowaniem z potencjalnymi klientami. Takie inicjatywy zawsze pozytywnie wpływają na relację pomiędzy osobami prowadzącymi hotel a odbiorcami: kreują dobry wizerunek, kształtują zaufanie. Poszukujący noclegu chętniej wybiorą hotel otwarty na to, co dzieje się dookoła (np. sprawy dotyczące ekologii, ubóstwa, praw zwierząt) niż ten zupełnie obojętny na głosy z zewnątrz.

Udział w akcji na rzecz lokalnego środowiska, współtworzenie inicjatyw wspierających rozwój młodzieży? Zaangażuj się jako przedstawiciel w branży hotelarskiej i pomagaj, czerpiąc również korzyści z możliwości promocyjnych! Relacjonuj to w mediach społecznościowych, w ramach wpisu blogowego. Warto!

reklama hotelu

Przyciągaj turystów przez cały rok dzięki obecności w sieci

Internet oferuje prawdziwy ocean możliwości promowania hotelowego biznesu. Tak naprawdę wyłącznie od Ciebie zależy, jakie kanały i inicjatywy wybierzesz, żeby przyciągnąć uwagę swoich potencjalnych klientów. Szukaj wyróżników Twojej działalności, obserwuj branżowe trendy, otwórz się na potrzeby odbiorców i twórz autentyczny, dopasowany do upodobań grupy docelowej content. Tym sposobem zwiększysz zainteresowanie, co może realnie przełożyć się na rezerwacje w Twoim hotelu. Powodzenia!