Wprowadzone w algorytmie Facebooka zmiany ograniczyły widoczność komunikatów firmowych. Publikowane na profilu treści ujrzy zaledwie 5 proc. obserwujących. Przede wszystkim z tego powodu marki zaczęły coraz częściej korzystać z innych popularnych portali społecznościowych do promocji swojej firmy.
Ten proces oczyszczenia facebookowych tablic z nadmiaru treści marketingowo-promocyjnych mógł być powodowany różnymi czynnikami. Przede wszystkim twórcom Facebooka chodziło o zachowanie rozrywkowego charakteru tego portalu. Ukrytą intencją mogło być także zainspirowanie przedsiębiorców do skorzystania z opcji płatnych reklam, wyświetlanych na bocznym pasku, w kanale głównym oraz w wersji mobilnej, tzw. Facebook Adds. Promocja na Facebooku jest skuteczna, bo wyświetla się u wyselekcjonowanej grupy odbiorców, lecz dedykowana jest raczej firmom planującym przeznaczyć na reklamę większy budżet.
Zanim zainwestujesz w promocję na którejkolwiek z platform społecznościowych, sprawdź najświeższe statystyki. W przypadku Facebooka ostatnie dane nie są obiecujące – spory odsetek użytkowników „odchodzi” na rzecz innych serwisów typu Instagram czy Snapchat (największy odsetek odejść zauważono wśród użytkowników z przedziału wiekowego 13-17 lat – ok. 25% oraz w wieku 18-14 lat – ok. 7-8%). Nie jest to wprawdzie powód, aby rezygnować z działań na tym (największym dotychczas) portalu społecznościowym, jednak pokazuje to, że nie ma nic trwałego. Inwestycja w marketing na Facebooku nie zawsze będzie zatem intratna (jak np. w przypadku usług i produktów adresowanych do młodzieży). Warto rozejrzeć się za alternatywnymi kanałami promocji, uwzględniając przy tym wschodzące serwisy społecznościowe.
#1 Google+
Na szczególną uwagę zasługuje nowoczesny portal społecznościowy, zintegrowany z kilkoma innymi platformami (Youtube czy pocztą Gmail). Odwiedzany jest najczęściej przez osoby z grupy wiekowej 24-35 lat, o zainteresowaniach innowacyjnymi technologiami, marketingiem, mediami i programowaniem. Przedsiębiorcy w przypadku G+ będą musieli uzbroić się jednak w cierpliwość – wyłącznie długofalowe, zorientowane na szczególną grupę odbiorców działania przyniosą tutaj wymierne skutki. Wiele zrażonych brakiem natychmiastowych efektów firm zaniechało działań marketingowych na G+, wobec czego konkurencja nie jest duża w tym medium społecznościowym.
Korzyści z promowania się na Google+ jest sporo. Do najważniejszych należy poprawa pozycji strony w wyszukiwarce, indeksowanie wpisów na Google+ przez wyszukiwarki oraz podwyższenie wskaźnika klikalności CTR dzięki opcji Google Autorship (budowanie autorytetu marki dzięki publikowaniu wartościowych treści)
#2 LinkedIn
Jako kanał marketingowy, ten dość szczególny serwis o charakterze biznesowym zainteresuje zwłaszcza firmy działające na zasadzie B2B. Posiada funkcje umożliwiające podmiotom gospodarczym stworzenie profesjonalnego profilu wzbogaconego nawet o filmiki na YT czy prezentacje Slideshare. Z tak zbudowanym profilem można nawiązać bezpośrednie relacje z potencjalnym klientem B2B.
Aktywni na rynku pracy użytkownicy za pomocą LinkedIn sprawdzają profile firm celem pozyskania informacji na temat potencjalnego pracodawcy. Działając na tym portalu, można w korzystnym świetle przedstawić firmę poszukującą partnerów w sferze B2B. Serwis stwarza nowe możliwości dla przedsiębiorców, niedostępne w innym środowisku biznesowym.
#3 Twitter
Służący do mikroblogowania darmowy serwis społecznościowy Twitter jest najczęściej użytkowany przez płeć piękną – kobiety stanowią aż 62% ogółu twitterowej społeczności. Nie przeszkadza to jednak we wdrażaniu skutecznych kampanii reklamowo-marketingowych dedykowanych internautom obojga płci. Serwis ten znakomicie nadaje się do bezpośredniego generowania ruchu na firmowej stronie internetowej oraz segmentowania obserwujących (followers) i nawiązywania z nimi komunikacji. Twórcy TT zaimplementowali szereg opcji ułatwiających firmom promowanie się na tym portalu.
#4 Pinterest
Moda, uroda, architektura wnętrz, fitness, DIY – oto najczęściej wykorzystywane motywy na portalu Pinterest. Ten „najładniejszy serwis społecznościowy wszechczasów” działa na podobnej zasadzie co tablica korkowa, gdzie pinezką przypina się wszelakie różności – przy czym na tablicy Pinterest publikuje się treści graficzne. Stanowi ona idealny kanał promocji firm oferujących usługi w zakresie ubioru, wizażu, fryzjerstwa, usług wnętrzarskich, turystyki, sprzedaży gadżetów, rozwiązań technologicznych… właściwie dobrym, przyciągającym wzrok ujęciem i przyjemną dla oka strategią reklamową, na Pintereście może wykreować się przedsiębiorstwo oferujące usługi i produkty z niemal każdej branży.
Życie poza Facebookiem istnieje. Istnieją też inne skuteczne kanały promocji w social mediach niż FB. Koncentrowanie się na działaniach marketingowych na jednym medium społecznościowym nie jest najlepszym rozwiązaniem. W zależności od specyfiki działalności, targetu – czyli grupy odbiorców – oraz strategii firmowej, warto zainwestować w dodatkową promocję na innych portalach. Życzymy efektywnych kampanii!
Jakie jest Twoje zdanie na temat marketingu na FB? Korzystasz z innych mediów społecznościowych? Wyraź swoją opinię!