Wróć do listy wpisów
Content Marketing Reklama
Agencja SEO i SEM > Blog > Co to jest reklama natywna

Co to jest reklama natywna

Co to jest reklama natywna

Zastanawiasz się, czy w czasach, gdy internauci masowo instalują oprogramowanie blokujące reklamy, a nieumiejętne próby lokowania produktu w przekazach medialnych wywołują efekt odwrotny do zamierzonego, możliwa jest jeszcze skuteczna promocja marek i produktów? Marketing online nieustannie ewoluuje, a jednym z jego najważniejszych narzędzi jest dziś reklama natywna. Sprawdź, co kryje się pod tym pojęciem, dlaczego na native advertising stawia tak wiele firm i jak tworzyć wartościowe treści o wysokim potencjale sprzedażowym.

Czym jest reklama natywna

Zjawisko określane jako reklama natywna to stosunkowo nowe narzędzie, które szybko zdobyło popularność ze względu na swoją skuteczność oraz uniwersalny charakter. Mówiąc o native advertisingu, mamy na myśli nieinwazyjny komunikat reklamowy, który stanowi integralną część przekazu medialnego. Charakterystyczną cechą tego typu reklamy jest fakt, że pojawia się ona poza własnym środowiskiem marki, np. w zewnętrznych serwisach internetowych, w formie artykułu sponsorowanego czy jako lokowanie produktu w materiale wideo. Odbiorca, któremu prezentowana jest reklama natywna, powinien mieć wrażenie obcowania z wysokiej jakości materiałem dziennikarskim, do którego treść reklamowa stanowi jedynie dodatek, nadający mu dodatkowe walory merytoryczne.

Aby łatwiej zrozumieć, czym jest native advertising, warto wymienić najpopularniejsze formy reklamy natywnej. Może ona przybierać formę:

  • artykułów sponsorowanych online tworzonych zarówno przez redakcję, jak i przez reklamodawcę,
  • treści blogowych, poradników oraz innych form wykorzystywanych w content marketingu,
  • sponsorowanych postów w social mediach,
  • lokowania produktów w materiałach wideo, na zdjęciach lub w podcastach,
  • artykułu w gazecie papierowej (reklama natywna offline).

reklama natywna

Zalety reklamy natywnej

Skuteczność tego rodzaju komunikatów oraz możliwość ich zastosowania niezależnie od profilu marki, branży czy produktu to tylko część powodów, dla których firmy tak chętnie sięgają po natywne treści reklamowe. W wielu przypadkach stanowią one alternatywę dla nachalnych form reklamy, takich jak wyskakujące okienka, automatycznie uruchamiane video czy krzykliwe banery. Jednocześnie native advertising nie jest wyłącznie reklamą. Treści promocyjne obudowane są przez wartościowy dla użytkowników content, co sprzyja pozytywnemu kreowaniu wizerunku marki wśród potencjalnych konsumentów oraz budowaniu relacji.

Inne istotne walory reklam natywnych to m.in.:

  • budowanie zasięgu,
  • wzmacnianie wizerunku marki, która w treściach sponsorowanych występuje w roli eksperta,
  • angażowanie odbiorców w kontakt z markami,
  • kreowanie intencji zakupowych dzięki wezwaniom do działania,
  • pobudzanie marketingu szeptanego oraz buzzu wokół brandu,
  • naturalny i nieinwazyjny charakter reklamy przypominającej materiał redakcyjny.

Warto wspomnieć również o tym, że native advertising pozwala reklamodawcom oraz wydawcom eksperymentować z różnymi gatunkami i formami prezentowania treści. To z kolei umożliwia tworzenie nieszablonowych kreacji, w pełni dopasowanych do specyfiki danego medium, wizerunku marki oraz preferencji odbiorców.

Jak stworzyć reklamę natywną

Chcąc stworzyć reklamę natywną, która oprócz kreatywnego podejścia zapewni również wysoką skuteczność marketingową, musisz pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Poniżej znajdziesz 5 kluczowych wskazówek, które warto uwzględnić przy projektowaniu kampanii.

  1. Dopasuj formę do kontekstu
    W dobie zalewania mediów przez rozmaite kampanie reklamowe wygrywają perfekcyjnie dopasowane kreacje. Poświeć nieco czasu na współpracę z wydawcą, by wypracować optymalną formę prezentacji Twoich treści.
  2. Postaw na wysoką jakość treści
    Content, w którym zawarta ma zostać reklama natywna, powinien być wartościowy i odpowiadać na konkretne problemy oraz pytania odbiorców. Zadbaj, by materiały były ciekawe, unikalne i starannie przygotowane, a ich wartość merytoryczna po usunięciu treści reklamowych nadal pozostawała bardzo wysoka.
  3. Pamiętaj o właściwym oznakowaniu
    Przekazy reklamowe, zgodnie z przepisami prawa prasowego, należy w odpowiedni sposób odróżniać od treści redakcyjnych. Wszystko po to, by odbiorca wiedział, że ma do czynienia z materiałem promocyjnym. Najprościej zastosować jedno z popularnych oznaczeń, np.: „Reklama”, „Materiał sponsorowany”, „Informacja handlowa” itp.
  4. Zadbaj, by reklama nie irytowała odbiorcy
    Niezależnie od przyjętej formy prezentacji, reklama natywna nie może być irytująca. To specyficzna forma kreacji, która wymaga połączenia treści sprzedażowych ze standardami materiału dziennikarskiego. Unikaj nachalnego nakłaniania do zakupu, clickbaitowych nagłówków czy składania obietnic niemających pokrycia w faktycznych właściwościach produktu.
  5. Testuj różne rozwiązania
    Pamiętaj też, że nie ma uniwersalnego przepisu na sukces, nawet w obrębie konkretnej branży. Native advertising pozwala Ci korzystać z wielu narzędzi oraz komunikować się na różne sposoby. Niezależnie od tego pamiętaj o zachowaniu spójności i maksymalnym dopasowaniu treści środowiska, w którym ma zostać opublikowana.

jak działa reklama natywna

Reklama natywna – przykłady

Nic nie ilustruje działania reklamy natywnej w praktyce lepiej niż przykłady najciekawszych kreacji. Pamiętasz słynne oscarowe selfie z 2014 roku? Ta, wydawałoby się, spontaniczna akcja w rzeczywistości była kampanią przygotowaną przez Samsunga – bohaterowie gali nieprzypadkowo zrobili sobie wspólne zdjęcie telefonem marki Samsung Galaxy Note III. Przez długie tygodnie po gali więcej niż o laureatach mówiło się właśnie o tym wydarzeniu, a słynne zdjęcie doczekało się ponad 3 milionów udostępnień na Twitterze.

przykład reklamy natywnej_samsung oscary

Źródło: https://www.newsweek.pl/biznes/oscary-selfie-ellen-degeneres-i-aktorow-hollywood-reklama/thtg14k

Innym przykładem zastosowania native advertising jest lokowanie produktu w popularnych programach telewizyjnych. Jurorzy amerykańskiej edycji programu „Idol” i Coca-Cola w odpowiednio wyeksponowanych kubkach to tylko jeden z często przywoływanych case’ów. Na polskim rynku warto wspomnieć o kampanii marki Hellena, której napoje regularnie pojawiały się w programie „Kuba Wojewódzki” czy wodzie mineralnej Muszynianka eksponowanej w reality show Polsatu „Twoja Twarz Brzmi Znajomo”.

przykład reklamy natywnej_coca-cola

Źródło: https://www.popoptiq.com/how-much-do-companies-pay-for-product-placement-in-movies/

Jeśli chodzi o artykuły sponsorowane online, doskonałym przykładem reklamy natywnej jest materiał opublikowany na stronie internetowej modowego magazynu „Viva” we współpracy z marką Skoda. Jego autorka zastanawia się, czy da się znaleźć samochód, który „nadąża” za dynamicznie zmieniającą się rzeczywistością. Wybór pada na nową Skodę Karoq, która – jak czytamy – w tekście: „Spełniła wszystkie stawiane przed nią zadania, a w międzyczasie pozwoliła nam się zrelaksować i czerpać dużą przyjemność z jazdy”. Warto zwrócić uwagę na fakt, że materiał został czytelnie oznakowany jak artykuł sponsorowany.

przykład reklamy natywnej_skoda

Źródło: https://viva.pl/styl-zycia/koda-karoq-czyli-idealny-samochod-dla-redaktorki-mody-7801-r22/

Native advertising – reklama przyszłości

Nie ma wątpliwości co do tego, że reklama natywna z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Marketerzy dostrzegli jej wizerunkowy oraz sprzedażowy potencjał i wykorzystują ją jako jeden z głównych kierunków rozwoju reklamy online. Native advertising to sposób, by zmienić nachalną i często nieprzyjazną komunikację w naturalny i pożądany dialog pomiędzy marką a odbiorcami. Jeśli zależy Ci na budowaniu trwałych relacji z grupą docelową, już dziś zacznij stosować reklamę natywną w ramach swojej strategii marketingowej!