Wróć do listy wpisów
Marketing Marketing wizerunkowy Prowadzenie firmy Różne
Agencja SEO i SEM > Blog > Co to jest marketing szeptany

Co to jest marketing szeptany

Co to jest marketing szeptany

Sieć oferuje dziś mnóstwo płatnych form promocji. Niektóre z nich doskonale sprawdzą się jako sposób na zdobywanie klientów lub zwiększenie rozpoznawalności firmy, jednak równie dobrze mogą kompletnie nie pasować do Twojej strategii. Tymczasem na wyciągnięcie ręki, całkowicie za darmo, masz potężne narzędzie, którym możesz wypromować dosłownie wszystko. O czym mowa? Oczywiście o marketingu szeptanym od lat wykorzystywanym przez małe, lokalne firmy i najpotężniejsze globalne koncerny. Już wiesz, o czym będzie ten artykuł – przeprowadzimy Cię przez świat buzz marketingu, wyjaśnimy definicję, pokażemy ciekawe przykłady i podpowiemy, jak to się robi. Zaczynamy!

 

O co tyle szumu? Definicja buzz marketingu

OK, w takim razie: co to ten cały marketing szeptany i dlaczego od kilku lat jest o nim tam głośno? Określany po angielsku jako buzz marketing, stanowi sposób prowadzenia kampanii przede wszystkim poprzez angażującą odbiorców dyskusję w Internecie (ang. buzz oznacza szum). Poruszane na forach lub w grupach społecznościowych wątki służą przedstawianiu informacji o konkretnym produkcie, usłudze lub marce, jednak nie mają charakteru czysto reklamowego. Styl takiej dyskusji jest stonowany i zakłada unikanie nachalnego promowania oraz zachwalania, dzięki czemu opinie internautów brzmią obiektywnie i autentycznie, co wzmacnia ich potencjał sprzedażowy.

Na czym właściwie polega marketing szeptany

Jak nietrudno się domyślić, nie jest to metoda nowa, ponieważ poczta pantoflowa jako nośnik informacji doskonale działa od stuleci. Cała sztuka marketingu szeptanego oraz jego fenomen polegają jednak na tym, że dyskusje wokół marki lub produktu mają w pełni naturalny wydźwięk. Praktyka pokazuje, że najskuteczniejsze kampanie to te, które nie nakłaniają wprost do kupna danego przedmiotu. Internauci są niezwykle wyczuleni na wszelkie próby reklamy, dlatego tak ważne jest, by sposób opowiadania o marce lub jej ofercie był maksymalnie dopasowany do kontekstu dyskusji.

Wykorzystaj społeczny dowód słuszności!

Dlaczego „szeptanka” na Facebooku lub popularnych forach internetowych może okazać się bardzo skutecznym wsparciem kampanii promocyjnej? Przede wszystkim dlatego, że współczesny konsument ogromną wagę przywiązuje do rekomendacji oraz poleceń. Pozytywna opinia w sieci znaczy dla klientów bardzo często tyle samo, co rekomendacja bliskiej osoby, i ma istotny wpływ na podjęcie ostatecznej decyzji o zakupie danego produktu lub usługi.

siła rekomendacji

Marketing szeptany – jak to się robi

Tyle teorii. Jak więc prowadzić działania, by przyniosły spodziewany efekt w postaci zwiększenia sprzedaży lub wzrostu popularności marki? Zacznij od znalezienia miejsc, w których zamierzasz toczyć dyskusję. Nieprzypadkowo najskuteczniejsze kampanie to te realizowane w grupach dyskusyjnych oraz na forach tematycznych poświęconych konkretnej dziedzinie.

  • Przykład: prowadzisz sklep z elektroniką i chcesz „podbić” sprzedaż nowego smartwatcha. Buzz marketing na forum poświęconym inteligentnym zegarkom lub w grupie facebookowej poświęconej temu konkretnemu modelowi nie tylko będzie wyglądał autentycznie, ale także zwiększy szansę na dotarcie do osób zainteresowanych kupnem danego produktu.

Komunikację na temat marki lub jej oferty możesz zainicjować w bieżącym wątku lub tworząc zupełnie nowy temat na forum. Umiejętne „podpięcie” się pod trwającą dyskusję dodatkowo podniesie autentyczność opinii, pod warunkiem że będą one umiarkowanie pozytywne.

Co bardzo istotne, kampanie wykorzystujące buzz marketing z definicji nie powinny służyć oczernianiu konkurencji czy budowaniu czarnego PR-u wokół innych marek lub produktów. To, czego musisz się wystrzegać, to również przekazywanie informacji niezgodnych z prawdą. Nie pisz o funkcjach lub zaletach danego produktu, jeśli ten w istocie ich nie posiada – ludzie w Internecie zwykle szybko weryfikują prawdziwość takich informacji.

Jeśli kwestia etyki marketingu szeptanego interesuje Cię w szerszym stopniu, zachęcamy do zapoznania się z zasadami umieszczonymi na stronach WOMMA (Word of Mouth Marketing Association). Wiele ciekawych przykładów oraz porad znajdziesz również w publikacji Poczta pantoflowa. Sztuka marketingu szeptanego autorstwa Davida Baltera i Johna Butmana.

 

Rodzaje i przykłady kampanii buzzmarketingowych

Choć udzielanie się na popularnych forach internetowych, a w ostatnich latach także dyskusje w grupach na Facebooku, są tym, co z marketingiem szeptanym kojarzy się najmocniej, musisz wiedzieć, że buzz wokół marki lub produktu można tworzyć także na wiele innych sposobów. Poczta pantoflowa nie sprowadza się wyłącznie do pisania umiarkowanie pozytywnych opinii w Internecie. Wszystkie najważniejsze rodzaje szeptanki wraz z przykładami znajdziesz w poniższej tabeli.

Forma marketingu szeptanego Na czym polega? Przykład działania
Casual marketing Dodatkowe działania, które pośrednio wspierają zadania buzz marketingu. Promowanie leku poprzez popularyzację wiedzy o określonej chorobie i profilaktyce.
Community marketing Budowanie społeczności wokół marki poprzez dyskusje na forach i mediach społecznościowych. Inspirowanie dyskusji na temat właściwości danego produktu/usługi w grupach tematycznych na Facebooku.
Viral marketing Tworzenie chwytliwych treści chętnie udostępnianych w social mediach. Kampania „Serce i Rozum” marki Orange, skok ze stratosfery Felixa Baumgartnera (RedBull).
Brand blogging Działania wykorzystujące blogosferę do promocji marki, usługi lub produktu. Recenzja szamponu we wpisie blogowym poświęconym walce z łupieżem.
Trendsetting Promowanie marki poprzez wykorzystanie nowych trendów i angażowanie wpływowych osób. Współpraca marki Żywiec Zdrój z Martyną Wojciechowską.
Product seeding Działania polegające na udostępnianiu produktów do testowania blogerom i influencerom w celu wykreowania mody. Wysłanie przez markę Electrolux nowego modelu odkurzacza celebrytkom, które niedawno zostały mamami.
Evangelist marketing Marketing polegający na wykreowaniu grona odbiorców silnie utożsamiających się z marką (wyznawców). Stworzenie silnej społeczności fanów przez markę Harley Davidson (fancluby, gadżety itp.).
Cause marketing Wspieranie inicjatyw społecznych istotnych dla odbiorców danej marki. Kampania banku ING odwołująca się do trendów proekologicznych.

Czy „szeptanka” jest skuteczna?

Prawidłowo prowadzony marketing szeptany może być niezwykle efektywnym narzędziem sprzedażowym i wizerunkowym. Jednocześnie sprzyja budowaniu sieci zaangażowanych użytkowników, zwiększając stopień świadomości oraz zaufania do marki. Zaletą tej formy promocji jest również jej uniwersalność – buzz marketing możesz wykorzystywać do promowania praktycznie każdego produktu lub usługi. Zdobądź miejsce na szczycie wyników wyszukiwania! Sprawdź nasze atrakcyjne ceny w cenniku pozycjonowania i zainwestuj w skuteczną promocję online.

Miej jednak na uwadze, że nieumiejętnie prowadzone działania zamiast umacniać wizerunek marki, mogą mu zaszkodzić. Dlatego prowadząc dyskusję, unikaj nie tylko nachalnej reklamy swoich produktów i szkalowania konkurencji, ale także dbaj o unikalność wpisów oraz publikuj je w odpowiednio dopasowanych tematycznie dyskusjach.