Wróć do listy wpisów
Strony www UX
Agencja SEO i SEM > Blog > Testy A/B – skuteczna analiza Twojej witryny

Testy A/B – skuteczna analiza Twojej witryny

Testy A/B – skuteczna analiza Twojej witryny

Zasada testowania metodą A/B jest w rzeczywistości bardzo prosta. Technikę tę stosuje wielu analityków i administratorów, którzy chcą odpowiednio zadbać o swoją stronę internetową, co pozytywnie wpływa na jej wyniki lub zwiększanie konwersji. Można badać różne elementy strony internetowej. Niektóre testy A/B skupiają się na analizie jednego czynnika (np. prostego przycisku na stronie), podczas gdy inne prezentują dwie różniące się od siebie wersje serwisu.

Testy A/B to skuteczny sposób na sprawdzenie, co ogranicza współczynnik konwersji Twojej witryny. To solidne dane, dzięki którym będziesz generować więcej leadów i uzyskiwać pożądane reakcje użytkowników Twojego serwisu lub aplikacji.

To potężna, gruntownie przetestowana metoda stosowana przez największych graczy na rynku. Warto jednak pamiętać, że jej nieprawidłowe użycie nie przynosi korzyści, a wręcz przeciwnie – może znacząco utrudnić naszą strategię rozwoju usług. Dlatego w tym artykule dowiesz się, czym są testy A/B, jakie narzędzia badawcze wybrać podczas ich wykonywania, jak prawidłowo analizować zebrane dane i co może wpłynąć na skuteczność pomiaru.

Dlaczego testy A/B odgrywają coraz większą rolę

Każdy spotkał się z przeprojektowaniem interfejsu użytkownika w popularnej sieci społecznościowej lub aplikacji, która zapewnia nam codzienne wsparcie. W przypadku witryny, w której ważne są działania użytkownika — klikanie reklam, subskrypcja usługi czy generowanie wyświetleń — testy A/B powinny być stałym elementem strategii marketingowej. Efektywny rozwój serwisu poprzez testowanie różnych elementów i treści pozwala na ogromny wzrost konwersji.

Często testy A/B odnoszą się do kluczowych części witryny, które mają bezpośredni wpływ na zachowanie użytkowników. Prawidłowe wdrożenie testów A/B w dłuższej perspektywie doprowadzi do coraz większej liczby konwersji i potwierdzenia hipotez związanych z oceną content landing page.

Testy A/B dostarczają dane i zapewniają lepsze zrozumienie statystycznego zrozumienia odbiorców. Mogą dać znacznie więcej informacji niż to, jakie części treści witryny należy zmienić, a co należy zachować.

Testy powinny być wykonywane systematycznie. Największe witryny na rynku robią wszystko, co w ich mocy, aby zoptymalizować interfejs użytkownika i generować więcej konwersji oraz inne pożądane działania. Ponadto systematyczne testowanie pozwala na bardziej wydajną ocenę i testowanie większej liczby zmiennych (możemy przetestować bardzo ograniczoną liczbę naraz).

testy AB strony

Co najlepiej przetestować na stronie internetowej

W pierwszej kolejności powinieneś zwrócić uwagę na kluczowe podstrony – na przykład jeżeli prowadzisz sklep internetowy, to szczególnie skup się na karcie produktowej. Są to zazwyczaj najważniejsze podstrony, które przynoszą największy ruch i sprzedaż. Podczas testowania podstron produktowych sprawdź następujące elementy.

  • Elementy zwiększające poczucie potrzeby – zegary odliczające czas do końca kampanii często okazują się strzałem w samo sedno. Warto więc przetestować wersję serwisu zarówno z takimi elementami, jak i bez nich.
  • Recenzje produktów — rozważ wyróżnienie recenzji (np. w formie krzykliwych gwiazdek) i komentarzy. Może to wpłynąć na wiarygodność strony, a w efekcie na wysoki współczynnik konwersji.
  • Warunki dostawy – jasne, w pełni zrozumiałe dla użytkowników warunki dostawy z pewnością mogą wpłynąć na decyzje zakupowe.
  • Call to action – w takim przypadku należy najpierw sprawdzić różne warianty tych trzech elementów. Są to: kształt, rozmiar i kolor.
  • Ceny – każdy użytkownik zwraca uwagę na cenę. Dlatego dobrze jest zadbać o jej kolor, rozmiar i położenie zgodnie z preferencjami użytkownika.
  • Zawarte opisy – warto też przetestować, które opisy zachęcają użytkowników do pozostania na stronie, a zwłaszcza do kliknięcia w CTA.
  • Szczegółowe obrazy – pamiętaj, że nie liczy się treść, ale forma. Główne zdjęcia produktów muszą przyciągać uwagę. Jakie zdjęcia? Oczywiście te, na które użytkownicy reagują najbardziej.
  • Nagłówki — to pierwsza rzecz, którą widzą użytkownicy. Dzięki nazwie „wstępnie” oceniają, czy dany przedmiot ich interesuje. Dlatego dobrze jest badać reakcje odwiedzających serwis na różne nagłówki.

Test A/B z życia wzięty

Wyobraź sobie, że chcesz na swojej stronie internetowej umieścić wezwanie do działania takie jak „Pobierz e-book” lub „Dodaj do koszyka”. Nie wiesz jednak, czy bardziej efektywny jest przycisk czy link. Zgodnie z założeniami testu A/B przygotowujesz dwie wersje strony – jedną w formie linku call to action (jest to wersja aktualna, czyli wersja „A”), drugą w postaci przycisku z wezwaniem do działania (jest to nowa wersja, czyli wersja „B”). Sprawdzasz wynik jeden po drugim – zarówno gdy strona ma link, jak i przycisk. Na koniec powinieneś wybrać rozwiązanie, które przyciągnęło więcej użytkowników, czyli przyniosło więcej kliknięć.

użyteczność strony

Najczęściej popełniane błędy podczas przeprowadzania testów A/B

Podczas planowania testów musisz również zrozumieć, że możesz napotkać na wiele błędów. Niektóre z nich są banalne, a jednak przez dużą część analityków przegapiane.

  • Sezonowość. Są branże, a więc i sklepy internetowe, które w niektórych miesiącach generują znacznie większe zainteresowanie niż zwykle. Na przykład można oczekiwać, że sklep pływacki osiągnie najwyższe wyniki przebudowy i sprzedaży późną wiosną oraz latem. Dlatego przeprowadzanie testów A/B na tej stronie powinno odbywać się w miesiącach, w których liczba zapytań i zamówień jest zwykle taka sama. W przeciwnym razie testy A/B dadzą fałszywe wyniki i mogą być niemiarodajne.
  • Odczucia właściciela strony. Podczas testów A/B nie należy uwzględniać swoich emocji, ale wziąć pod uwagę założenia UX (user experience). UX bada wszystkie wrażenia użytkownika na danej stronie i stara się odpowiedzieć na dwa podstawowe pytania: „Co robią ludzie?” (np. którą podstronę odwiedzają najczęściej) oraz „Jak to robią?” (którą drogą trafiają na tę podstronę). Dlatego konieczne jest uwzględnienie przeciętnych odczuć użytkowników, które często mogą kolidować z estetyką właściciela serwisu.
  • Niecierpliwość. Bardzo częstym błędem podczas wykonywania testów A/B jest zatrzymanie testu przed końcem harmonogramu. Dzieje się tak, kiedy badany stwierdza, że ​​wyniki są niejednoznaczne, więc nie ma już powodu, aby sprawdzać rozwiązania. Jednak dla tego typu testu odpowiednio długi czas pozwala na uzyskanie wiarygodnych wyników, a przerwanie go może spowodować zniekształcenie danych statystycznych.
  • Wszystko na raz. Ostatnim, ale nie mniej ważnym błędem, jest przeprowadzanie wielu testów A/B na raz. W tym przypadku nie jest możliwe wyciągnięcie wniosków co do tego, który element przyniósł oczekiwany efekt, ponieważ panuje tzw. chaos informacyjny.

Zalety przeprowadzania testów A/B

  • wysoka skuteczność,
  • łatwość wykonania,
  • niska cena,
  • pozwala na szybkie podejmowanie decyzji dotyczących układu strony i organizacji zamieszczanych na niej treści,
  • łatwość interpretacji, wyciągania wniosków.

Najlepsze narzędzia do przeprowadzania testów A/B

Jeszcze do niedawna firmy musiały słono płacić za odpowiednie narzędzia do wykonywania tych testów. Na szczęście (zwłaszcza dla mniejszych firm) wraz ze wzrostem popularności metody A/B pojawiło się coraz więcej stron oferujących bezpłatne rozwiązania testowe. Pamiętaj jednak, że bezpłatne wersje narzędzi często mają ograniczoną funkcjonalność. Jednak dla wielu użytkowników analiza stron internetowych wykonana dzięki nim może okazać się w pełni satysfakcjonująca.

  • Optimizely. Jedna z najpopularniejszych platform testowych, która oferuje pakiet startowy za darmo. Usługa obejmuje zarówno testy A/B, jak i testy wielowymiarowe, a także możliwość ciągłego wprowadzania zmian w wyglądzie serwisu. Dodatkowo Optimizely oferuje bezpłatny dostęp do swojej bazy danych, akademii i społeczności użytkowników.
  • Taplytics. To kolejne na tej liście narzędzie do dopracowania wyglądu aplikacji mobilnych. Oferuje głównie testy A/B, ale także m.in. dokładniejszą segmentację i analizę odbiorców, eksport zebranych danych.
  • Five Second Test. Narzędzie UsabilityHub, które pozwala sprawdzić, co myślą użytkownicy zaraz po odwiedzeniu Twojej witryny. Proste narzędzie do testów A/B. Widok z boku jest wyświetlany przez 5 sekund, a następnie testerzy oceniają to, co widzą.
  • Simple Page Tester. Różni się od wyżej wymienionych narzędzi przede wszystkim tym, że jest dedykowany środowisku WordPress. Nelio AB Testing oferuje bezpłatną wtyczkę, którą możesz podłączyć do swojej witryny, jak każdą inną.

jak działają testy AB

Podsumowanie

Testy A/B zbierają dane dotyczące dwóch różnych elementów interfejsu strony, aplikacji, sklepu internetowego lub usługi (np. zielony przycisk ze słowem „kup” i czerwony przycisk ze słowem „kup”). Ich celem jest dostarczenie informacji o tym, które rozwiązanie wniesie większą wartość do naszego projektu. Podczas planowania należy wziąć pod uwagę tylko dwa czynniki, które będziemy ze sobą porównywać. Po przeprowadzeniu testów zebrane w ten sposób dane trzeba przeanalizować i wybrać strategię, która dotychczas przyniosła najwięcej konwersji.

Jednocześnie warto pamiętać, że same testy A/B nie są skomplikowanymi badaniami o rozbudowanej metodologii – każdy może je wykonać, a analiza wyników jest dość prosta. Każdy, kto ma podstawowe doświadczenie w analizie statystycznej lub chęć poznania jej podstaw, może nauczyć się metod ich wykonywania.

To działanie, które od czasu do czasu warto przeprowadzić niezależnie od wielkości firmy. Testy A/B mogą w wielu przypadkach pomóc odnieść sukces marketingowy, ponieważ to jeden z najłatwiejszych i najskuteczniejszych sposobów na ulepszenie i uproszczenie witryny, a tym samym uczynienie jej atrakcyjną dla internautów i botów Google.