Zasada testowania metodą A/B jest w rzeczywistości bardzo prosta. Technikę tę stosuje wielu analityków i administratorów, którzy chcą odpowiednio zadbać o swoją stronę internetową, co pozytywnie wpływa na jej wyniki lub zwiększanie konwersji. Można badać różne elementy strony internetowej. Niektóre testy A/B skupiają się na analizie jednego czynnika (np. prostego przycisku na stronie), podczas gdy inne prezentują dwie różniące się od siebie wersje serwisu.
Testy A/B to skuteczny sposób na sprawdzenie, co ogranicza współczynnik konwersji Twojej witryny. To solidne dane, dzięki którym będziesz generować więcej leadów i uzyskiwać pożądane reakcje użytkowników Twojego serwisu lub aplikacji.
To potężna, gruntownie przetestowana metoda stosowana przez największych graczy na rynku. Warto jednak pamiętać, że jej nieprawidłowe użycie nie przynosi korzyści, a wręcz przeciwnie – może znacząco utrudnić naszą strategię rozwoju usług. Dlatego w tym artykule dowiesz się, czym są testy A/B, jakie narzędzia badawcze wybrać podczas ich wykonywania, jak prawidłowo analizować zebrane dane i co może wpłynąć na skuteczność pomiaru.
Każdy spotkał się z przeprojektowaniem interfejsu użytkownika w popularnej sieci społecznościowej lub aplikacji, która zapewnia nam codzienne wsparcie. W przypadku witryny, w której ważne są działania użytkownika — klikanie reklam, subskrypcja usługi czy generowanie wyświetleń — testy A/B powinny być stałym elementem strategii marketingowej. Efektywny rozwój serwisu poprzez testowanie różnych elementów i treści pozwala na ogromny wzrost konwersji.
Często testy A/B odnoszą się do kluczowych części witryny, które mają bezpośredni wpływ na zachowanie użytkowników. Prawidłowe wdrożenie testów A/B w dłuższej perspektywie doprowadzi do coraz większej liczby konwersji i potwierdzenia hipotez związanych z oceną content landing page.
Testy A/B dostarczają dane i zapewniają lepsze zrozumienie statystycznego zrozumienia odbiorców. Mogą dać znacznie więcej informacji niż to, jakie części treści witryny należy zmienić, a co należy zachować.
Testy powinny być wykonywane systematycznie. Największe witryny na rynku robią wszystko, co w ich mocy, aby zoptymalizować interfejs użytkownika i generować więcej konwersji oraz inne pożądane działania. Ponadto systematyczne testowanie pozwala na bardziej wydajną ocenę i testowanie większej liczby zmiennych (możemy przetestować bardzo ograniczoną liczbę naraz).
W pierwszej kolejności powinieneś zwrócić uwagę na kluczowe podstrony – na przykład jeżeli prowadzisz sklep internetowy, to szczególnie skup się na karcie produktowej. Są to zazwyczaj najważniejsze podstrony, które przynoszą największy ruch i sprzedaż. Podczas testowania podstron produktowych sprawdź następujące elementy.
Wyobraź sobie, że chcesz na swojej stronie internetowej umieścić wezwanie do działania takie jak „Pobierz e-book” lub „Dodaj do koszyka”. Nie wiesz jednak, czy bardziej efektywny jest przycisk czy link. Zgodnie z założeniami testu A/B przygotowujesz dwie wersje strony – jedną w formie linku call to action (jest to wersja aktualna, czyli wersja „A”), drugą w postaci przycisku z wezwaniem do działania (jest to nowa wersja, czyli wersja „B”). Sprawdzasz wynik jeden po drugim – zarówno gdy strona ma link, jak i przycisk. Na koniec powinieneś wybrać rozwiązanie, które przyciągnęło więcej użytkowników, czyli przyniosło więcej kliknięć.
Podczas planowania testów musisz również zrozumieć, że możesz napotkać na wiele błędów. Niektóre z nich są banalne, a jednak przez dużą część analityków przegapiane.
Jeszcze do niedawna firmy musiały słono płacić za odpowiednie narzędzia do wykonywania tych testów. Na szczęście (zwłaszcza dla mniejszych firm) wraz ze wzrostem popularności metody A/B pojawiło się coraz więcej stron oferujących bezpłatne rozwiązania testowe. Pamiętaj jednak, że bezpłatne wersje narzędzi często mają ograniczoną funkcjonalność. Jednak dla wielu użytkowników analiza stron internetowych wykonana dzięki nim może okazać się w pełni satysfakcjonująca.
Testy A/B zbierają dane dotyczące dwóch różnych elementów interfejsu strony, aplikacji, sklepu internetowego lub usługi (np. zielony przycisk ze słowem „kup” i czerwony przycisk ze słowem „kup”). Ich celem jest dostarczenie informacji o tym, które rozwiązanie wniesie większą wartość do naszego projektu. Podczas planowania należy wziąć pod uwagę tylko dwa czynniki, które będziemy ze sobą porównywać. Po przeprowadzeniu testów zebrane w ten sposób dane trzeba przeanalizować i wybrać strategię, która dotychczas przyniosła najwięcej konwersji.
Jednocześnie warto pamiętać, że same testy A/B nie są skomplikowanymi badaniami o rozbudowanej metodologii – każdy może je wykonać, a analiza wyników jest dość prosta. Każdy, kto ma podstawowe doświadczenie w analizie statystycznej lub chęć poznania jej podstaw, może nauczyć się metod ich wykonywania.
To działanie, które od czasu do czasu warto przeprowadzić niezależnie od wielkości firmy. Testy A/B mogą w wielu przypadkach pomóc odnieść sukces marketingowy, ponieważ to jeden z najłatwiejszych i najskuteczniejszych sposobów na ulepszenie i uproszczenie witryny, a tym samym uczynienie jej atrakcyjną dla internautów i botów Google.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.