Trendy w reklamie internetowej zmieniają się na naszych oczach. Jeszcze kilkanaście lat temu „wychodzenie” przez marketerów do odbiorcy z treściami reklamowymi było skutecznym i generującym sprzedaż sposobem promocji produktów, usług oraz całych marek. Dziś taka wychodząca reklama, outbound marketing, może nie zadziałać. Jej miejsce coraz śmielej zajmuje inbound marketing, znacznie precyzyjniej odpowiadający na potrzeby potencjalnych klientów. Dowiedz się, czym jest, jakie narzędzia wykorzystuje, w jaki sposób łączy się z content marketingiem i dlaczego warto wdrożyć go do swojej strategii.
Chcąc pokusić się o zrozumiałą i zarazem kompletną definicję inbound marketingu, najlepiej napisać, że jest to strategia oparta na budowaniu zainteresowania odbiorców poprzez tworzenie i dostarczanie im treści odpowiadających na ich potrzeby. Nazywany często marketingiem „przychodzącym” działa inaczej niż tradycyjne sposoby promocji, w których to marki, wspierane przez specjalistów od reklamy, narzucają własną narrację, niejako pomijając potrzeby klientów.
Jak wskazuje sama nazwa, inbound marketing nie ma wiele wspólnego z jednokierunkową, agresywną reklamą, którą użytkownicy Internetu już dawno nauczyli się ignorować. Skoncentrowany na dawaniu wsparcia oraz budowaniu lojalności pozwala prowadzić potencjalnych klientów przez wszystkie etapy lejka sprzedażowego – począwszy od pierwszego kontaktu z marką poprzez przedstawienie oferty i pozyskanie leadu aż po dokonanie konwersji.
Efektywnie prowadzony inbound marketing oparty jest na 4 filarach, do których zaliczają się:
Zwróć uwagę, że kolejność, w jakiej wymienione zostały powyższe elementy strategii inbound marketingowej, nie jest przypadkowa – odpowiada budowie klasycznego lejka konwersji, który na początku zakłada budowę zainteresowania, a dopiero w swojej ostatniej fazie – sprzedaż produktu lub usługi.
Aby skutecznie prowadzić działania w ramach marketingu przychodzącego, musisz wiedzieć, jakich używać technik. Już przedstawiona na początku artykułu definicja zwraca uwagę na znaczenie wartościowych treści w kampaniach inbound marketingowych, dlatego przydatny użytkownikom content będzie niezbędny. Które narzędzia mogą okazać się szczególnie pomocne?
Blog firmowy lub podcast to tylko niektóre sposoby na to, by dostarczać użytkownikom treści dostosowane do ich zainteresowań. Wykorzystaj formy, które w sieci cieszą się szczególną popularnością: wpisy o charakterze poradnikowym, sekcje FAQ, e-booki, czy artykuły sponsorowane.
Działania z obszaru inbound marketingu możesz prowadzić również poprzez wysyłanie newslettera lub wiadomości do osób, które pozostawiły Ci swoje adresy. Możesz także stworzyć listę subskrybentów, którzy będą otrzymywać od Ciebie treści premium.
YouTube, ale także filmy na Facebooku czy relacje na Instagramie, dają Ci wiele możliwości do komunikowania się z Twoimi odbiorcami za pomocą materiałów wideo. Często film instruktażowy sprawdzi się znacznie lepiej niż długi artykuł poradnikowy, a relacja na stories bardziej szczegółowo zaprezentuje miejsce lub produkt niż jego opis na blogu.
W realizacji strategii inbound marketingu bardzo pomocne mogą okazać się również Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest czy LinkedIn. Wykorzystaj fakt, że użytkownicy platform społecznościowych bardzo chętnie dzielą się w sieci wartościowymi materiałami poprzez ich udostępnianie oraz wysyłanie swoim znajomym.
Artykuły, grafiki oraz wszelkie pozostałe treści na stronie powinny być zoptymalizowane pod kątem SEO oraz UX, dzięki czemu staną bardziej przystępne w odbiorze i zyskają lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania Google.
Nie musisz oczywiście wykorzystywać wszystkich narzędzi, które oferuje Ci inbound marketing. Ważne, by formę działań oraz ich skalę precyzyjnie dopasować do potrzeb odbiorców kampanii.
Umiejętnie zaplanowana i konsekwentnie realizowana strategia inbound marketingu może dać Ci sporo wymiernych korzyści. Najważniejsze powody, dla których warto postawić na tę formę promocji w sieci, to m.in.:
Wiesz już, co to jest inbound marketing, na czym się opiera i jakie działania wykorzystuje. Znasz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania na temat narzędzi „inboundu” i najważniejsze powody, dla których warto prowadzić działania związane z marketingiem przychodzącym. Musisz jednak pamiętać, że sukces takiej kampanii jest kwestią systematyczności. Wymierne efekty w postaci zwiększenia sprzedaży, pozyskania wielu lojalnych klientów czy poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania to coś, czego nie da się osiągnąć bez długofalowych działań i odpowiednio dopasowanej strategii. Jeśli potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z nami już dziś i zyskaj plan kampanii, skrojony ma miarę Twojego biznesu.