Plajta, zamknięcie, upadek, zawieszenie, długi, niepewność, bezradność – w ciągu dziesięciu lat rozmów z Klientami słyszałam takie słowa już wiele razy. Jednak problemy, z jakimi muszą mierzyć się przedsiębiorcy w dobie pandemii są o tyle ciężkie i przerażające, że do tej pory nie znamy ich skali i skutków. Każdy z nas z niepokojem śledzi portale informacyjne z własnego regionu, kraju i świata. Chcielibyśmy wiedzieć kiedy sytuacja, która dotknęła nas się skończy, na co możemy liczyć, kto zaoferuje nam pomoc i jakie będą skutki obecnej sytuacji gospodarczej. Czy właściciele firm powinni załamywać ręce? To zależy jak bardzo są przedsiębiorczy i otwarci na nowe technologie. Istnieje szansa na sukces. Poniżej znajdziesz kilka kroków, które mogą poprowadzić Cię szczęśliwie do mety.
Jako marketer i handlowiec z ponad dziesięcioletnim stażem, ale też świadoma konsumentka, przygotowałam poradnik dla przedsiębiorców, o tym jak uniknąć lub zminimalizować straty w obecnych czasach. Wielu przedsiębiorców nie jest pewnych jutra, boją się tego, co przyniosą kolejne dni. Wszyscy jesteśmy świadkami przeogromnych zmian, jakie zachodzą nie tylko w Polsce, ale także w innych krajach. Jestem przekonana, że dla wielu z nas jest to też szansa na rozwój biznesu, nieco wymuszona i przyśpieszona rewolucja technologiczna.
Prowadzisz salon fryzjerski, kosmetyczny albo restaurację? A może jesteś właścicielem agroturystyki albo masażystą? Wiem, że brak możliwości bieżącej obsługi Klientów zagraża dalszemu funkcjonowaniu Twojej Firmy. Nie czekaj na pomoc państwa, zacznij aktywnie sprzedawać vouchery na usługi!
Wierni Klienci na pewno zrozumieją powagę obecnej sytuacji i chętnie wesprą Cię, otrzymując od Ciebie w zamian np. dodatkową usługę lub rabat. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że na wykonanie realnej usługi trzeba będzie jeszcze poczekać, dlatego ważne, aby voucher miał długą datę ważności, np. sześć miesięcy od jego zakupu. Tego typu akcja może zapewnić Ci zastrzyk gotówki potrzebny do uregulowania pensji pracownikom, opłatę czynszu czy mediów. Taki zabieg jest technicznie bardzo prosty do wykonania – na podany przez Ciebie numer rachunku bankowego kupujący może wykonać przelew. Po zaksięgowaniu się płatności, takiej osobie wysyłasz za pomocą maila, MMS lub Messengera voucher z informacją, jaka usługa została wykupiona.
Akcję możesz promować na firmowym fanpage’u na Facebooku, na Instagramie albo wysłać SMS dla Klientów.
Poniżej przykład takiej akcji, którą prowadzi obecnie jedna z restauracji w Lublinie.
Decyzja rządu o obowiązkowym zamknięciu restauracji i pubów zaskoczyła nie tylko przedsiębiorców, ale także ich Klientów. Niektórzy właściciele restauracji zaczęli publikować wiadomości o zawieszeniu swojego biznesu. Jednak większość z nich wykorzystała obecną sytuację i postanowiła nieco przemodelować działalność. Co prawda lokal jest zamknięty, ale nadal obowiązuje opcja odbioru własnego lub zamówienia dostawy pod drzwi.
Takie rozwiązanie daje możliwość utrzymania zarówno pracowników jak i Klientów. Dla wielu z nich jest to jedyna możliwość zjedzenia posiłku w ciągu dnia, zwłaszcza w sytuacji, kiedy codzienne wychodzenie na zakupy nie jest rekomendowane. To dobry moment na specjalną ofertę dla Seniorów. Oni muszą szczególnie ograniczać swoją aktywność poza domem. Ofertę można kierować do nich bezpośrednio oraz do ich dzieci, którzy w trosce o nich mogą być zainteresowani zakupem posiłków dla rodziców.
Aby Twoja restauracja mogła przetrwać ten trudny czas, potrzebujesz miejsca, w którym będziesz na bieżąco publikować obowiązujące w danym dniu menu. Do tego celu przyda Ci się firmowa strona www lub firmowy fanpage na Facebooku. Warto też zaopatrzyć się w terminal do płatności kartą, a Klientom, którzy zamierzają cyklicznie korzystać z takiej formy zamawiania jedzenia, dać możliwość wykupienia usługi abonamentowej. Dzięki temu otrzymasz płatność za kilka dni z góry, a Twój Klienta jeden posiłek gratis. Sytuacja idealna dla wszystkich stron!
Podobną taktykę wykorzystują np. cukiernie i kawiarnie, dając możliwość zakupu swoich produktów za pomocą zamówień telefonicznych, mailowych lub poprzez wiadomości na Facebooku.
Jeśli nie posiadasz sklepu internetowego, a półki w Twoim stacjonarnym punkcie uginają się od towarów, wykorzystaj do sprzedaży Facebooka. Tam w łatwy, a co najważniejsze, darmowy sposób przeprowadzisz transmisję online, czyli video sprzedaż. Na czym to polega? Prezentacja produktów odbywa się na żywo, a Klienci poprzez komentarze mogą zadawać pytania np. o dostępne rozmiary, warianty kolorystyczne czy możliwe opcje wysyłki produktów. Najczęściej taka metoda wykorzystywana jest przy sprzedaży odzieży i obuwia, jednak osobiście widziałam też transmisje sprzedażowe artykułów gospodarstwa domowego czy np. kosmetyków.
Dzięki dostępowi do kamery internetowej w dowolnym urządzeniu, np. w tablecie czy laptopie możesz szybko i efektywnie rozpocząć sprzedaż. Pamiętaj jednak, że internet jest miejscem, gdzie niektórzy kupujący czują się bardziej anonimowi i są zdolni do oszustw. Jeśli nie masz doświadczenia w sprzedaży online zalecam, aby wysyłki produktów dokonywać po wpłacie przez Klienta pełnej kwoty wartości zakupu wraz z kosztami przesyłki.
Tak zwany live na Facebooku jest też doskonałą możliwością promocji Twojej działalności, jeśli fizycznie nie sprzedajesz produktów, ale jesteś usługodawcą. Coraz częściej wykorzystywany jest przez właścicieli firm z sektora rozrywkowego, na przykład DJ-ów lub konferansjerów. Zaprezentowanie swoich możliwości i umiejętności na żywo, jest najlepszą formą reklamy. Jeśli działasz w branży rozrywkowej, wykorzystaj wolny czas do nagrywania filmów i prezentowania się w internecie – zyskasz dzięki temu przyszłych Klientów. Pamiętaj! Jeśli kryzys się skończy, będziesz kilka kroków przez konkurencją.
Jeśli nie chcesz nagrywać filmów, Facebook przygotował dla Ciebie inne rozwiązanie. W usłudze Marketplace szybko opublikujesz aktualną ofertę swojej firmy. Produkty i usługi umieszczasz w kategoriach:
Jeżeli wybierzesz usługę Marketplace, zadbaj o jak najlepsze zaprezentowanie oferty. Pamiętaj o tym aby:
Obsługując Klientów sam wiesz najlepiej, jakie zadają pytania, więc od razu odpowiedz na nie w publikowanym ogłoszeniu. Treść i zdjęcia mogą posłużyć Ci też, jeśli zdecydujesz się na korzystanie z portali ogłoszeniowych typu OLX, gumtree czy lokalnych serwisów ogłoszeniowych. Pamiętaj, że im więcej włożysz teraz pracy, tym większa szansa, aby Twój Klient Cię znalazł!
Nie zapomnij o tym, aby w czasie kwarantanny być blisko swoich Klientów. Znajdziesz ich na facebookowych grupach – osiedlowych albo miejskich. Odpowiadaj na ich pytania, daj znać, że mimo trudnego okresu działasz i jesteś chętny do współpracy.
Okazuje się, że wielu właścicieli firm po prostu nie można znaleźć w internecie, ponieważ posiadają stare, nieaktualne numery telefonów lub nieaktualne strony.
W nowej rzeczywistości, w jakiej się znaleźliśmy, zadbanie o dobry wizerunek firmy w internecie to podstawa. Jeśli do tej pory nie założyłeś wizytówki firmy w Google Moja Firma (GMF) – dzisiaj jest na to ostatni dzwonek. O tym, jak to zrobić, pisaliśmy w tym artykule.
Jeśli masz wizytówkę, ale uważasz, że warto ją odświeżyć, w pierwszej kolejności powinieneś zadbać o poprawność danych teleadresowych na stronie www. Jeśli w związku z koronawirusem zmieniłeś godziny pracy albo zamykasz firmę na kilka dni w tygodniu – to jest idealne miejsce, gdzie powinieneś poinformować o tym swoich Klientów.
Dla przykładu załączam screen z GMF IKEA w Poznaniu:
Widać, że sklepy stacjonarne nie działają, jednak wciąż można zapoznać się z ofertą produktów i zakupić je za pomocą sklepu internetowego.
Pamiętaj, aby na bieżąco informować Klientów, np. za pomocą strony www lub firmowych social media o tym, co się dzieje w Twojej firmie.
Warto dać znać o:
Brak możliwości wyjścia z domu dla wielu Twoich potencjalnych i obecnych Klientów może oznaczać rezygnację z Twoich usług. Mogą domagać się zwrotu opłaconych już wcześniej zajęć, kursów czy wizyt. Czy powinieneś zawiesić broń i czekać? Absolutnie nie!
Wiele firm z branży prawniczej, pomocy psychologicznej czy szkoleń w ciągu kilku dni zamieniło swój gabinet na wygodną kanapę i organizują dla Klientów konsultacje czy kursy online. Wystarczy tylko komunikator lub narzędzie do organizowania webinarów i po problemie!
W moim przypadku, po zamknięciu przedszkola firma zewnętrzna, która prowadzi dla dzieci naukę tańca, teraz robi to przez internet. Wystarczy tylko podesłać mail z linkiem i zajęcia są możliwe do wykonania w domu. Możliwość spokojnej pracy lub oderwanie się od absorbującego 6 latka – bezcenne!
Jeśli inwestowałeś do tej pory w reklamę, nie ograniczaj budżetu reklamowego. Wręcz przeciwnie, wzmocnij to działanie. Jeśli sklep internetowy był tylko „dodatkiem” do usług stacjonarnych – rozwiń go jak najszybciej, w myśl zasady:
Najnowsze badania mediów pokazują jedno: ludzie zamknięci w domach aktywniej korzystają z internetu.
Źródło: valuemedia.pl
Jak zarobić na obecnych trendach? Inwestując w szeroko pojętą reklamę w internecie.
Warto pamiętać, że tworząc samodzielnie kampanię należy zadbać o jej odpowiednią strukturę, a także niektóre produkty wykluczyć, zwłaszcza te niskomarżowe. Błędy w kampanii mogą powodować tzw. „przepalenie budżetu”, czyli niestety brak zwrotu inwestycji lub zwrot na niskim poziomie.
Potrzebujesz pomocy
Jeśli mowa o szybkim działaniu, to warto wykorzystać też social media. Jak sprawdziła amerykańska agencja marketingowa Mediakix, przeciętny człowiek poświęca na korzystanie z mediów społecznościowych ponad 5 lat swojego życia.
Źródło: mediakix.com
Skoro z powodu kwarantanny nie możemy wychodzić z domu, coraz więcej czasu spędzamy w internecie. Kanały społecznościowe dają nam możliwość zaspokojenia potrzeby kontaktu z drugim człowiekiem, szukamy tam też wiadomości i newsów odnośnie pandemii. Jeśli Ty zaglądasz częściej na Facebooka czy Instagram – dokładnie to samo robią Twoi Klienci. Zadbaj więc o swoje media społecznościowe i zaprezentuj tam swoje produkty i usługi.
Wyświetl ten post na Instagramie.
Komunikat w sprawie zamknięcia butików stacjonarnych. #zostańwdomu
Wykorzystaj Facebook Ads, aby dotrzeć nie tylko do tych, którzy polubili Twój fanpage i go obserwują, komentują, lajkują. Dzięki takiej reklamie możesz dotrzeć do tych, którzy na Twoim sklepie byli, a nie dokonali zakupu. Wypromuj posty o darmowej dostawie, promocji na skorzystanie z usług czy możliwości wykupienia vouchera w Twojej firmie.
Co prawda na efekty SEO trzeba poczekać, ale warto mieć na uwadze, że Ci, którzy teraz zaczną pozycjonować swoją stronę www, pierwsze efekty naszej pracy odczują już w ciągu kilku następnych miesięcy – czyli właśnie w okresie, kiedy życie powinno wrócić do normy. Warto wykorzystać więc ten swoisty czas „hibernacji” i za dwa, trzy miesiące wrócić w wielkim stylu na szczycie wyników Google.
Pamiętaj, że pozycjonowanie ma szereg zalet:
Newsletter dla Klientów w formie wysyłki mailowej pomoże w informowaniu o dodatkowych bonusach za zakupy w czasie pandemii.
Sama skorzystałam w miniony weekend z wielu promocji, które oferowały sklepy online:
Jeśli zbierałeś do tej pory listę mailingową, wyślij mail z nowinkami, specjalną ofertą, daj znać, z jakimi problemami zmagasz się w swojej firmie albo poinformuj o ciągłości produkcji.
Przy wysyłce newslettera warto pamiętać też o zbliżających się świętach i okazjach, aby zasygnalizować Klientom możliwość zakupu „na zapas”, tak, aby urentownić koszyk zakupowy, czyli doprowadzić do tego, aby Klient dokonał większych zakupów.
Jeśli odczuwasz w tym momencie, że Twój biznes jest potrzebny nie tylko Klientom, ale także innym, pomyśl o zaangażowaniu się w lokalne akcje charytatywne, wspomóż najbardziej potrzebujących. Wiele marek przeznacza obecnie procent od sprzedaży na walkę ze skutkami pandemii. Firma Żabka przekazała do dyspozycji Ministerstwa Zdrowia 4,5 mln zł, a 4 F poinformowała na swoim fanpage’u, że 20% obrotu ze sklepu internetowego przekaże na rzecz szpitala MSWiA w Warszawie. Więcej na temat działań CSR firm przeczytasz w tekście Natalii.
Nie tylko wielkie firmy mogą pomagać. Charytatywnie udzielają się także małe, lokalne firmy, jak np. ten poznański salon fryzjersko-kosmetyczny.
Klienci docenią Twoje zaangażowanie, a świadomość Twojej marki na pewno wzrośnie.
Drogi Przedsiębiorco! Mimo tego, że wiele aspektów prowadzenia biznesu zwolniło tempa albo stanęło w miejscu, nie zmarnuj tego czasu.
Nie stać Cię na korzystanie z płatnych form promocji? Wykorzystaj bezpłatne. Jeśli aktywnie bierzesz udział w akcji #zostanwdomu popracuj nad stroną www, stwórz ciekawe wpisy na bloga i fanpage na Facebooku, przejrzyj zdjęcia ostatnich realizacji i zaplanuj ich publikacje. Przecież nikt nie zna Twoich produktów i usług tak dobrze jak Ty! Wejdź w buty Klienta, obserwuj, co robi Twoja konkurencja i bądź od nich lepszy! Każdy właściciel firmy przechodzi teraz test przedsiębiorczości! Liczę na to, że moje wskazówki okażą się pomocne i w niedalekim czasie zostaniesz moim zadowolonym Klientem!
Ps. Jeśli chcesz poznać szereg działań, jakie możemy wdrożyć w Twojej firmie, zapraszam do kontaktu!
Potrzebujesz rady biznesowej?