Bez względu na to, czy przenosisz sprzedaż z offline do online, czy planujesz rozpoczęcie działalności e-commerce „od zera”, powinieneś odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań o kształt Twojego internetowego przedsięwzięcia. Podpowiadamy, o jakie 4 filary musisz zadbać, by zbudować stabilny i odporny na kryzysy biznes!
Chcesz sprzedawać w sieci?
Zanim przejdziesz do zakładaniu sklepu musisz wybrać model sprzedażowy. Wolisz powierzyć magazynowanie towaru zewnętrznej firmie czy zająć się tym samodzielnie?
Przedsiębiorcy internetowi mogą postawić na dropshipping lub klasyczny system dystrybucji oparty o własny magazyn.
Dropshipping pozwala Ci prowadzić biznes e-commerce w oparciu o gotowy szablon oraz dystrybucję towarów stanowiących własność zewnętrznego podmiotu. W takim systemie Twój sklep jest w zasadzie pośrednikiem, który przyjmuje zamówienia od użytkowników i przekazuje je do realizacji hurtowni dropshippingowej – to ona odpowiada za zatowarowanie oraz wysyłkę produktu do klienta.
Model ten poleca się przede wszystkim przedsiębiorcom, którzy nie dysponują własnym zapleczem magazynowym i nie chcą „zamrażać” kapitału w towarze. To doskonałe rozwiązanie dla każdego, kto dopiero zaczyna swoją przygodę z handlem w internecie.
Własny magazyn daje Ci niezależność i czyni Twoją firmę „pełnoprawnym” sklepem internetowym. To Ty zarządzasz całą obsługą klienta – od złożenia zamówienia, poprzez przygotowanie produktów, aż po dostawę. Daje Ci to większą niezależność, ale też nakłada dodatkowe obowiązki, takie jak:
Jeśli masz już wybrany system dystrybucji i wiesz, który model biznesowy chcesz rozwijać, czas na techniczne aspekty budowy sklepu online. Po stworzeniu nazwy, logotypu oraz całej identyfikacji wizualnej Twojej marki, musisz „postawić” swój serwis sprzedażowy w sieci. Dzielą Cię od tego 4 ważne kroki. Jakie?
Serwer i domena to dwa kluczowe elementy, od których rozpoczyna się budowa każdego sklepu online. Pamiętaj, że od wyboru odpowiedniego pakietu hostingowego zależy to, czy Twój wirtualny sklep „wytrzyma” duże natężenie klientów. Jeśli posiadasz już własną stronę, adresem sklepu może być subdomena, np. www.sklep.nazwafirmy.pl. Domenę zarejestrujesz u wybranego dostawcy hostingu. Najpopularniejsi to m.in.: home.pl, nazwa.pl czy ovh.pl.
Aby ludzie zaufali Ci i powierzyli własne dane oraz pieniądze, musisz odpowiednio zabezpieczyć serwis sprzedażowy. Obecnie standardem stało się już stosowanie certyfikatu bezpieczeństwa SSL, który pozwala szyfrować dane, chroniąc je przed atakami hakerów. Praktycznie każdy hostingodawca, na którego usługi się zdecydujesz, umożliwi Ci instalację SSL. Dzięki temu przed adresem Twojej strony w przeglądarce, zamiast standardowego protokołu http, pojawi się zabezpieczony https.
Swój sklep internetowy możesz zbudować w oparciu o darmowy silnik lub dedykowane, płatne oprogramowanie. Oba rozwiązania mają swoje zalety i wady. Przy wyborze musisz uwzględnić przede wszystkim:
Darmowe platformy e-commerce to m.in.: PrestaShop, WooCommerce (wtyczka systemu WordPress), a także Magento. Za korzystanie z nich co prawda nie zapłacisz, musisz jednak liczyć się z ograniczeniami wynikającymi ze specyfiki gotowych szablonów oraz brakiem wsparcia technicznego.
Jeżeli masz doświadczenie w projektowaniu stron www lub możesz zlecić specjaliście stworzenie serwisu, darmowy silnik sklepu będzie rozwiązaniem wartym uwagi. Pamiętaj jednak, że bardziej zaawansowane dodatki lub aplikacje rozbudowujące funkcjonalność strony mogą okazać się dodatkowo płatne.
Pamiętaj, że cały proces budowy e-sklepu spoczywa w tym przypadku na Tobie. W sieci znajdziesz co prawda wiele poradników dotyczących konfiguracji poszczególnych rozwiązań, jeśli jednak nie masz odpowiednich umiejętności, cała procedura – bez dedykowanego supportu – może okazać się zwyczajnie mocno skomplikowana.
Alternatywą dla opensource’owych rozwiązań są dedykowane, płatne platformy e-commerce, takie jak m.in.:
Ich atutem jest możliwość skonfigurowania sklepu od postaw – w ten sposób otrzymujesz produkt w pełni dopasowany do swoich potrzeb. Oprócz gwarancji niezależności możesz liczyć również na pełne wsparcie programistyczne oraz na pomoc przy rejestracji domeny.
Taki komfort ma oczywiście swoją cenę – najczęściej płatną w formie miesięcznego abonamentu. Po stworzeniu sklepu pozostaje jeszcze kwestia wypełnienia go asortymentem, pogrupowanym w odpowiednie kategorie. Pamiętaj, by na tym etapie zadbać o:
Pamiętaj, że stworzenie sklepu i jego zatowarowanie do dopiero pierwszy krok na drodze do budowy silnej marki w wymagającej i mocno konkurencyjnej branży e-commerce. Warto już na etapie budowy odpowiednio optymalizować sklep pod przyszłe działania promocyjne, takie jak:
Jeśli samodzielna promocja sklepu stanowi dla Ciebie zbyt duże wyzwanie, lepiej od razu zleć odpowiednie działania profesjonalistom z doświadczeniem. Wsparcie renomowanej agencji marketingowej pozwoli Ci uniknąć częstych błędów popełnianych przy samodzielnej promocji biznesu w sieci.
Mamy nadzieję, że nasze wskazówki pomogą Ci postawić pierwsze kroki w branży e-commerce. Panująca pandemia jeszcze mocniej utwierdziła wielu przedsiębiorców w przekonaniu, że branża online to przyszłość. Pozwala na prowadzenia biznesu z niema każdego miejsca na ziemi, a kupującym daje nieograniczoną swobodę – zarówno przy wyborze asortymentu jak i sposobów odbioru zamówienia.
Chcesz wypromować swój sklep?