Na początek małe przypomnienie. Pojęcie „Above The Fold” (ATF) oznacza pierwszy obszar strony internetowej, który jest widoczny zaraz po rozpoczęciu ładowania witryny. Pole ATF różni się oczywiście w zależności od rozdzielczości ekranu. Sekcja widoczna poniżej linii załamania jest oznaczana terminem „Below the Fold” (BTF).
Trudno się temu dziwić – urządzenia mobilne, takie jak smartfony czy tablety, zmieniają świat. Mamy je zawsze przy sobie, są obecne nawet w lodówkach czy samochodach. Liczba smartfonów znacząco rośnie na tle liczby komputerów, dlatego dostosowanie strony pod kątem urządzeń mobilnych to Twój obowiązek – jeżeli chcesz mieć jakiekolwiek szanse na wygranie z konkurencją.
Google prawie 10 lat temu zaczęło uwzględniać w swoich algorytmach układ całej strony internetowej oraz ilość treści i informacji, które wyświetlają się w obszarze ATF (to m.in. dlatego Specjalista SEO zawsze zaleca wdrożenie treści jak najwyżej na stronie).
Wiązało się to z tym, że Google chciało wyjść naprzeciw użytkownikom, którzy po wejściu na witrynę mieli problem ze znalezieniem informacji, które ich interesują. Dlatego Google ocenia gorzej serwisy, które w obszarze ATF są przeładowane banerami i reklamami, a kluczowe dla użytkownika treści wymagają poszukiwania ich niżej.
Testując wydajność serwisu oraz poszczególne metryki, w pierwszej kolejności powinieneś uwzględnić obszar ATF i wobec niego planować zmiany. Dąż do jak najszybszego załadowania się tego obszaru i wszystkich jego elementów, aby użytkownik jeszcze w trakcie ładowania się strony mógł zapoznać się z głównymi informacjami na witrynie.
Wszystkie zasoby, które odpowiedzialne są za wyświetlanie się obszaru ATF powinny mieć pierwszeństwo i wysoki priorytet, aby jego renderowanie trwało jak najkrócej.
Dla optymalnego załadowania się górnej części strony powinieneś załadować na początku tylko tyle plików, ile jest niezbędnych do pełnego wyrenderowania się jej elementów oraz w miarę możliwości korzystać z jak najlżejszych plików (możesz je konwertować).
Aby dodatkowo skrócić czas, warto zrezygnować z ładowania zasobów z zewnętrznych źródeł.
Pozostała zawartość witryny, która nie jest widoczna od razu (Below the Fold) powinna być ładowana później lub doładowywana w tle asynchronicznie.
Badania wykonane przez Jakoba Nielsena wskazują na to, iż 77% odwiedzających stronę użytkowników nie przewija jej w dół1 – czyli widz zatrzymuje się jedynie na obszarze ATF. Mamy zatem dosłownie tylko kilka sekund, aby 77% odwiedzających zatrzymać tym, co wyświetlimy w obszarze Above The Fold. Każdy ułamek sekundy dłuższego oglądania naszej witryny zwiększa szansę na pozostanie na niej. Dlatego tak ważne jest optymalizowanie tej przestrzeni pod kątem wydajności i użyteczności.