Starzejące się społeczeństwo to obecnie problem wielu państw w Europie. W przypadku marketerów uwaga skupiona jest przede wszystkim na młodszych pokoleniach, podczas gdy osoby starsze, często przebywające już na emeryturze, pozostają najczęściej targetem jedynie producentów leków. Czy segment ten ma w sobie na tyle duży potencjał, by marki, które nie określają go jako swojej grupy docelowej, zainwestowały w działania promocyjne skierowane do tej właśnie grupy? Może warto przełamać stereotypy i w swoim portfelu klientów uwzględnić również klientów 65+?
Vodafone, brytyjski operator sieci komórkowej, przeprowadził ciekawy eksperyment na rumuńskim rynku. Poważnym problemem tamtejszego społeczeństwa jest rosnąca liczba samotnych starszych osób – ponad 4 miliony obywateli w wieku powyżej 75 lat żyje w samotności. Marka zaproponowała dwóm starszym paniom udział w projekcie zatytułowanym „Niedzielne babcie” (rum. Bunici de duminica), który polegał na przygotowywaniu obiadów dla młodego pokolenia. W celu ułatwienia wykonania zadania oraz usprawnienia komunikacji, panie zostały zapoznane z podstawowymi funkcjami smartfonów oraz mediów społecznościowych. Na Facebooku powstał profil „Niedzielne babcie”, no i się zaczęło…
Źródlo: profil Bunici de duminica na Facebooku
Uśmiechnięte, pełne życia panie szybko zyskały sympatię internautów, zwłaszcza tych głodnych. Na profilu zaczęły pojawiać się relacje z niedzielnych obiadów, liczba lajków gwałtownie wzrosła, a kucharki wystąpiły nawet w telewizji. Ich kuchnię odwiedziły również gwiazdy, w tym między innymi Simona Halep, znana rumuńska tenisistka. Projekt nabrał rumieńców, a odpowiedzią na rosnące zainteresowanie jest aplikacja na Facebooku, która pozwala innym paniom na umieszczenie własnego przepisu na niedzielny obiad. Sukces Vodafone, a może po prostu dobrej kuchni?
Ponad 400 tys. osób lubiących profil, dedykowana aplikacja oraz wzrost o 20 proc. liczby kont seniorów na Facebooku to tylko część statystyk. Sukces Facebooka? Nie tylko, ponieważ Vodafone zanotował 78-procentowy wzrost sprzedaży smartfonów 4G. Ponadto projekt cieszył się dużą popularnością i zainspirował kolejne kobiety do dzielenia się swoimi umiejętnościami w formie pysznego, niedzielnego obiadu.
Eksperyment Vodafone przerodził się w akcję o sporym zasięgu. Marka umiejętnie wykorzystała i dopasowała potrzeby dwóch grup społecznych – starszych osób, które pomimo samotności chcą nadal czuć się potrzebne oraz młodszych, głównie studentów tęskniących za domowymi obiadami. Co więcej, dzięki pomocy Vodafone starsze panie nauczyły się korzystać z nowoczesnych technologii i z mniejszą lub większą pomocą osób trzecich zostały twarzą popularnego profilu. Ich historia stała się inspiracją dla wielu mieszkanek Rumunii, które postanowiły dołączyć do projektu. Pomysł, przypominający wielką akcję społeczną aktywizującą osoby starsze jest idealnym przykładem kreowania wizerunku marki, która pomaga i ułatwia codzienne życie osobom, zwłaszcza tym, które są w pewnym stopniu wyłączone z życia społecznego. Seniorzy to rosnąca grupa społeczna o specyficznych potrzebach. Być może warto przełamać stereotypy i zaproponować im produkt lub usługę, do których obecnie mają utrudniony dostęp lub w wielu przypadkach nie mają go wcale?