Heraklit z Efezu, grecki filozof, mawiał, że Jedyną stałą w życiu jest zmiana. Ciekawe, jak zareagowałby na fakt, że tysiące lat później jego słowa trafnie opisują to, co tyczy się… Internetu.
W sieci wszystko zmienia się w mgnieniu oka – live organizowany na Instagramie trzy dni temu wydaje się odległą historią, portale mające rzesze czytelników całkowicie straciły ich zainteresowanie, a sposób promowania produktów w social mediach zupełnie nie przypomina tego sprzed kilku lat.
Wśród wszystkich tych mechanizmów jest jedna stała, która zachowuje swoją aktualność, reaguje na wyzwania i trendy, zachowując jednak swoje podstawowe założenia i charakter. To blog firmowy, który mimo upływu lat nie traci na popularności i nadal jest świetnym narzędziem łączącym zagadnienia wizerunkowe, SEO i UX. Zobacz, jak prowadzić go w 2022 roku, by nie był passé i dotarł nawet do najmłodszych odbiorców!
Podobnie jak w przypadku telewizji, pożegnanie z blogiem rozumianym jako narzędzie online marketingu ogłaszano w przeszłości wielokrotnie. Był już niemodny, mówiono, że jego formuła się wyczerpała, a social media oferują na tyle skuteczną przestrzeń promocyjną, że nie ma sensu tworzyć wyczerpujących wpisów, na których czytaniu użytkownicy nie spędzą więcej niż kilkadziesiąt sekund. Rzeczywistość udowodniła jednak, jak bardzo ci dobrzy doradcy się mylili.
Owszem, formuła bloga straciła na popularności, jeżeli wziąć pod uwagę tzw. blogosferę, czyli osoby budujące wokół tego kanału swoją społeczność. Poprzednicy dobrze znanych dziś influencerów, wykorzystując blogi jako przestrzeń do dzielenia się swoim życiem, pasją czy profesją, z roku na rok stawali się coraz bardziej wpływowymi twórcami. Jak wyglądała lista najpopularniejszych blogerów w 2018?
Źródło: https://pl.jasonhunt.media/ranking-najbardziej-wplywowych-blogerow-2018/
Z czasem ich działalność przeniosła się głównie na Instagram, a blogi, których adresy są widoczne na grafice, zostały wyłącznie wspomnieniem i symbolem tego, w jaki sposób konkretne osoby budowały swój potencjał marketingowy w sieci.
Zupełnie inna sytuacja ma miejsce w przypadku blogów firmowych, które udowadniają, że nadal są jednym z najcenniejszych kanałów dotarcia do potencjalnych grup docelowych, a przy tym wspierają szereg procesów niezbędnych przy działaniach online i digital marketingu. Ważne jednak, by podstrona blogowa opierała się na najważniejszych filarach:
Dłuższa forma wypowiedzi, do której bez wątpienia można zaliczyć bloga firmowego (jeden wpis powinien obejmować co najmniej 4000 zzs!), wbrew ogólnie panującej opinii może przynieść marce korzyści w wielu aspektach. Warunki są dwa.
Pierwszy z nich brzmi: wszystkie podejmowane w ramach bloga inicjatywy nie mogą być przypadkowe. Trzy filary wymienione w poprzedniej części artykułu wyraźnie pokazują, że potrzebny jest konkretny plan, który umiejętnie połączy kwestie wizerunkowe oraz najważniejsze zasady pozycjonowania i pozytywnego doświadczenia klientów w zetknięciu ze stroną internetową firmy. Dlatego często warto zwrócić się o pomoc w prowadzeniu firmowego bloga do doświadczonej agencji marketingu internetowego, która dzięki specjalistom content marketingu pomoże stworzyć treści szyte na miarę potrzeb marki.
Autorytet w branży | Merytoryczne treści o charakterze poradnikowym pozwalają na zbudowanie zaufania wśród odbiorców. To z kolei może przełożyć się na konwersję, czyli skorzystanie z oferty produktów lub usług Twojej firmy. |
Pozytywny wizerunek | Regularne publikowanie ciekawych wpisów, również tych odnoszących się do działalności firmy i podejmowanych przez nią inicjatyw, pomaga w zbudowaniu pozytywnego odbioru wśród użytkowników. |
Poprawa pozycji | Algorytmy, które są odpowiedzialne za podnoszenie pozycji w wyszukiwarce, doceniają, gdy na stronie internetowej znajdują się dopasowane do oczekiwań, pisane językiem korzyści i unikatowe treści. Blog to doskonałe narzędzie, które można wykorzystać przy pozycjonowaniu. |
Pozytywny UX | Podczas zetknięcia się z Twoją domeną ważne jest, żeby użytkownik miał jak najlepsze doświadczenie w związku z korzystaniem z niej. Dobrze, by była ona intuicyjna, a odbiorca mógł znaleźć treści odpowiadające na jego problemy czy oczekiwania. Blog może być dobrym uzupełnieniem działań UX. |
Żeby zwiększyć prawdopodobieństwo osiągnięcia takich efektów, trzeba jednak spełnić drugi warunek: śledzić trendy, a wybrane z nich – zaadaptować do wpisów blogowych Twojej marki.
Dzięki temu wpisy wzbudzą zainteresowanie wśród użytkowników i – co ważne – nie będą passé.
Cykl życia treści w sieci bywa krótki. Dotyczy to także wpisów blogowych, których czas przydatności do spożycia w przypadku tekstów opartych o sezonowość może wynosić nawet tylko od kilku do kilkunastu dni.
Pani Zosia prowadzi pracownię cukierniczą. Ze względu na nadwyżki produktów postanowiła do oferty wdrożyć mus truskawkowy domowej roboty. W celu zwiększenia zainteresowania wśród potencjalnych odbiorców opublikowała posty na social mediach oraz stworzyła wpis blogowy: Wybierz mus truskawkowy pełen smaku! Postaw na domowy mus z naszej pracowni.
Mus wyprzedał się w ciągu pięciu dni, a pani Zosia nie ma pewności, czy kiedykolwiek powtórzy jego produkcję na większą skalę mimo sukcesu (niewiadoma odnośnie do dostępności produktu, inflacja itp.). Biorąc pod uwagę okoliczności, wpis blogowy zdezaktualizował się w ciągu tygodnia.
Gdyby przykładowa pani Zosia tworzyła wyłącznie wpisy oparte na „tu i teraz”, użyteczność jej podstrony blogowej byłaby na niskim poziomie. Dlatego ważne jest, aby duży nacisk położyć na tzw. evergreen content, czyli treści, które charakteryzują się dłuższą aktualnością. Wszystko przez to, że są zdecydowanie bardziej ogólne i opierają się frazach kluczowych regularnie wyszukiwanych przez internautów.
Evergreen contentem określamy wpisy takie, jak:
Gorącym, a często pomijanym trendem jest dystrybucja wpisów na innych kanałach, które ma do dyspozycji dana marka. Kluczem do sukcesu firmowej podstrony blogowej jest udostępnianie treści. Głównie dlatego, że:
Warto wykorzystywać nie tylko social media czy inne własne kanały, ale także płatne formy promocji, jak np. reklamy Facebook Ads, Google Ads. W 2022 roku oraz kolejnych latach zdecydowanie większe szanse na zaistnienie mają marki, które będą inwestować w rozwój swojego potencjału promocyjnego.
Okres pandemii dobitnie pokazał, jak ważną funkcję w prowadzeniu biznesu odgrywa intuicyjny web design. Nawet w czasie tak dużego kryzysu firmy, które od wielu lat rozwijały swoje strony internetowe, szukały nowoczesnych rozwiązań ułatwiających korzystanie z serwisów (zwłaszcza w przypadku e-commerce) i wyszły z bardzo trudnego dla nich momentu obronną ręką. Nie można mówić jednak o efektywnym web designie czy UX bez… jakościowego contentu.
Ilość treści dostępnej w przestrzeni internetowej treści rośnie z roku na rok i odnalezienie takiej, która może nieść realną wartość, jest coraz trudniejsze. Użytkownicy poszukują na stronach znacznie więcej niż wyłącznie informacji kontaktowych czy krótkich opisów oferowanych przez markę usług.
Jeśli brand chce, aby blog firmowy był pozytywnie odbierany przez internautów oraz konkretną grupę docelową, treści blogowe w 2022 roku powinny wpisywać się w następujące kroki:
Siła wpisów blogowych tkwi w uniwersalności. Z tego narzędzia content marketingu mogą korzystać zarówno młode, startujące dopiero firmy, jak również znane, cenione brandy. Ostatnie lata utwierdzają nas, specjalistów, że kanał ten kryje w sobie jeszcze wiele cennych możliwości
i może być ogromnym wsparciem dla innych działań digital marketingowych.
Nie zwlekaj – załóż albo odśwież swoją podstronę blogową, wykorzystaj wiedzę o obowiązujących trendach i docieraj do swoich odbiorców z wartościowymi treściami. Czas blogów firmowych wcale nie minął! :)