Wróć do listy wpisów
Analityka Marketing Optymalizacja stron (SEO) Pozycjonowanie
Agencja SEO i SEM > Blog > Co to jest technologia MUM i jak wpływa na działanie wyszukiwarki Google

Co to jest technologia MUM i jak wpływa na działanie wyszukiwarki Google

Co to jest technologia MUM i jak wpływa na działanie wyszukiwarki Google

Twórcy wyszukiwarki Google nie ustają w wysiłkach, by zaproponować nam jeszcze trafniejsze i lepiej dopasowane do naszych potrzeb wyniki wyszukiwania. Jedną z najważniejszych zmian zapowiadanych przez giganta z Doliny Krzemowej jest wdrożenie technologii MUM, dzięki której wyszukiwarka ma udzielić użytkownikowi maksymalnej ilości przydatnych informacji przy minimalnej liczbie wprowadzanych zapytań.

Czym jest i jak działa Multitask Unified Model, w jaki sposób wpłynie na wyszukiwanie informacji oraz na pozycjonowanie stron www? Jeśli poszukujesz odpowiedzi na te i podobne pytania, koniecznie przeczytaj ten artykuł!

Na czym polega technologia Multitask Unified Model

Technologia MUM, czyli Multitask Unified Model, to algorytm oparty o sztuczną inteligencję, którego celem jest jeszcze lepsze „zrozumienie” przez wyszukiwarkę złożonych fraz i zapytań w celu dostarczania internautom wyczerpujących odpowiedzi. „Wielozadaniowy Ujednolicony Model” analizuje i przetwarza informacje znajdujące się nie tylko w tekstach, ale także m.in. na grafice, w podcastach czy materiałach wideo. Wszystko po to, by użytkownik poszukujący odpowiedzi na złożone kwestie, które wcześniej wymagałyby wpisania co najmniej kliku odrębnych zapytań, mógł otrzymać jak najwięcej potrzebnych danych już po wyszukaniu pierwszej frazy.

Eksperci Google wyliczyli, że w przypadku poszukiwania informacji związanych z szerokim zagadnieniem użytkownik średnio wpisuje nawet 8 różnych powiązanych ze sobą zapytań. Algorytm MUM ma uprościć cały proces, pozwalając zaoszczędzić czas i dostarczając eksperckie informacje na określony temat.

O zamiarze wdrożenia Multitask Unified Model Google poinformowało w 2021 roku. Termin jego wprowadzenia nie jest jeszcze znany, należy jednak nastawić się na długi proces implementacji nowego systemu, który według zapowiedzi ma być 1000 razy skuteczniejszy od szeroko komentowanego w branży SEO algorytmu BERT.

Wielojęzykowość i multimodalność

Twórcy największej wyszukiwarki internetowej zapewniają, że MUM to technologia, której głównymi cechami są:

  • brak bariery językowej – algorytm Google ma być przeszkolony w 75 językach,
  • multimodalność, czyli rozumienie informacji znajdujących się w różnych źródłach,
  • wsparcie przez sztuczną inteligencję.

Wielojęzyczność, która wynika z faktu, że MUM bazuje aż na 75 językach, ma wyeliminować z wyszukiwania barierę komunikacyjną. Algorytm nie tylko rozumie poszczególne języki, ale także potrafi tłumaczyć informacje w nich zawarte. Dzięki temu osoba, która wpisuje zapytanie po niemiecku, będzie mogła otrzymać informacje pochodzące z materiału, który w oryginale dostępny jest wyłącznie po hiszpańsku.

Kolejnym aspektem, który warto poruszyć przy omawianiu algorytmu MUM, jest multimodalność sprowadzająca się do tego, że Google ma przeszukiwać i interpretować rozmaite źródła informacji: od treści pisanej, poprzez obrazy, aż po materiały audiowizualne. Wszystko dlatego, że treści audio i wideo stanowią obecnie coraz większy procent zasobów internetu oferujący wiele przydatnych użytkownikom informacji.

wyszukiwanie w sieci

MUM – jak to działa w praktyce

Cała złożona procedura wdrożenia Multitask Unified Model sprowadza się do tego, by użytkownik otrzymał jak największą ilość przydanych, dopasowanych do jego potrzeb informacji, bez konieczności wielokrotnego „przebijania się” przez najrozmaitsze frazy i słowa kluczowe. Jednocześnie MUM powstał z myślą o skomplikowanych zagadnieniach, których podstawą jest mozolny i czasochłonny research. Aby zobrazować działanie technologii w praktyce, posłużmy się przykładem:

Pasją Marka są biegi długodystansowe. Ostatnio przebiegł maraton na Antarktydzie, a teraz jego celem jest start w ultramaratonie na Saharze. Marek potrzebuje wielu informacji, dotyczących m.in.:

  • treningu do biegów ultramaratońskich,
  • odpowiedniego nawadniania organizmu w trakcie biegu w ekstremalnym upale,
  • temperatury, wilgotności powietrza oraz wysokości na pustyni,
  • długości okresu aklimatyzacji,
  • organizacji podróży do Afryki,
  • sprzętu, którego wymagać będzie start na tak długim i wymagającym dystansie,

oraz wielu innych, eksperckich informacji, które pozwolą mu przygotować się do osiągnięcia zamierzonego celu. Do tej pory Marek musiałby wpisać w wyszukiwarkę od kilku do kilkunastu różnych zapytań dotyczących wszystkich wymienionych zagadnień. Technologia MUM ma uprościć cały proces, oferując kompleksowy pakiet informacji szybciej, trafniej i z większą precyzją.

Taki model wyszukiwania można porównać do rozmowy z doświadczonym trenerem, który zapytany o to, jak przygotować się do biegu na pustyni, wykorzysta cały zasób swojej wiedzy oraz nabyte doświadczenie i przedstawi kompleksową wypowiedź, obejmującą wszystkie kluczowe aspekty takiego wyzwania.

Co zmieni MUM – wpływ na SEO

Wiesz już, czym jest Multitask Unified Model i jak działa w praktyce. Czas odpowiedzieć na inne, coraz częściej poruszane na branżowych konferencjach pytanie: czy MUM oznacza rewolucję w wynikach wyszukiwania?

Według ekspertów należy spodziewać się tego, że wdrożenie modelu wielozadaniowego – podobnie jak każda aktualizacja algorytmu – w określonym stopniu wpłynie na SEO. Przetasowania w rankingu mogą odczuć w szczególności właściciele stron www typu YMYL (Your Money Your Life), czyli witryn poświęconych zdrowiu, finansom, bezpieczeństwu czy prawu, gdzie liczą się przede wszystkim rzetelność i wysoka jakość prezentowanych informacji. Google, zestawiając ze sobą serwisy tworzone w 75 językach, może wyżej ocenić strony zagraniczne, które od dawna traktują o danym zagadnieniu od witryn krajowych, choć mimo eksperckich treści nie posiadają tak rozbudowanych i wielowątkowych analiz.

Jest też druga strona medalu – jeśli algorytm Google skupi się na wyprzedzaniu intencji użytkownika i będzie proponował mu odpowiednie treści w wynikach wyszukiwania, może dojść do znacznego zmniejszenia liczby tzw. zero click searchs. Obecnie nawet 50% wyszukań nie generuje choćby jednego kliknięcia, gdyż odpowiedzi na interesujące kwestie użytkownicy znajdują w niewielkim fragmencie tekstu pod wynikiem wyszukiwania (źródło: https://www.theedigital.com/blog/what-are-zero-click-searches), które mogą być rozszerzone o dodatkowe elementy. Jakie? Zobaczymy niebawem, ale być może będą to odnośniki np. do materiałów wideo lub może nawet miniatura z interesującą klatką filmu. Jeśli do tego dojdzie, można spodziewać się m.in. zwiększenia zainteresowania kampaniami PPC w celu zrekompensowania spadku ruchu organicznego. To może skutkować wzrostem kosztów reklam w wyszukiwarkach dla wybranych branż lub tematów.

algorytmy Google

Multitask Unified Model – nowy wymiar wyszukiwania w Google?

Nie ulega wątpliwości, że MUM to narzędzie o potężnych możliwościach, które może realnie zmienić sposób korzystania z wyszukiwarek internetowych. Jeszcze silniejsza personalizacja wyników wyszukiwania, konieczność konkurowania z serwisami tworzonymi w innych językach czy zwiększenie nacisku na treści, które kompleksowo wyczerpują dane zagadnienie, to tylko kilka wyzwań, przed którymi w obliczu zmian w algorytmie wyszukiwania stoją właściciele stron internetowych. Warto obserwować kolejne etapy wdrażania tej zaawansowanej technologii i już teraz zacząć dostosowywać swoją witrynę do nowego sposobu wyszukiwania informacji.