Zdecydowałeś się zainwestować w content marketing? Bardzo słusznie! Wartościowy content wspiera budowanie pozytywnego wizerunku Twojej marki i wzbudza zaufanie internautów. Jest też niezbędnym uzupełnieniem działań SEO, bo korzystnie wpływa na widoczność witryny w sieci i pozycje zajmowane przez nią w wynikach wyszukiwania. Ciekawe treści to także sposób na zwiększenie ruchu na stronie – osoby poszukujące informacji w internecie łatwiej trafią na Twoją ofertę. Rośnie więc też szansa, że staną się Twoimi klientami.
Wiesz już, że warto, ale jak zrobić to dobrze? Każda kampania contentmarketingowa powinna opierać się na 5 filarach. W dzisiejszym artykule poznasz je wszystkie. To pozwoli Ci świadomie kierować swoimi działaniami w zakresie marketingu treści. A to najlepsza droga do sukcesu. Zainteresowany? Zapraszam do lektury!
Szukasz więcej informacji?
Zanim rozpoczniesz jakiekolwiek prace, realnie oceń swoją sytuację. Po pierwsze, zrób research konkurencji w Twojej branży. Przyjrzyj się, jak prezentują się inne marki. Czy docierają do odbiorców poprzez artykuły sponsorowane na ogólnopolskich portalach? A może prowadzą bloga z artykułami poradnikowymi?
Następnie uczciwie oceń swoje dotychczas opublikowane treści: na stronie internetowej, blogu, w artykułach sponsorowanych. Zastanów się, czy z punktu widzenia internauty są one atrakcyjne i łatwe w odbiorze. Jeżeli masz już firmowego bloga, sprawdź, z jaką częstotliwością ukazywały się artykuły. Może zaniedbałeś ten temat?
Taka analiza powinna być punktem wyjścia każdej kampanii. Inaczej trudno będzie Ci podejmować decyzje korzystne z punktu widzenia strategii marketingowej. Świadomość własnych osiągnięć i braków oraz wiedza o działaniach konkurencji to podstawa. Dzięki niej zdecydujesz, czy istniejące teksty wymagają zredagowania i jakich nowych treści potrzebujesz.
Działania contentmarketingowe mają sens tylko wtedy, gdy tworzone teksty odpowiadają na potrzeby odbiorców. Dostosowanie się do ich oczekiwań i dostarczanie im wartościowych treści to istota content marketingu. Dlatego jak przy każdych działaniach marketingowych powinieneś ustalić, kto należy do Twojej grupy docelowej. W tym celu tworzy się tzw. persony.
Co musisz wziąć pod uwagę, gdy poznasz już profil odbiorcy? Po pierwsze, formę zwracania się do czytelnika. Inaczej komunikujesz się, jeśli kierujesz ofertę do firm, a inaczej, jeśli do klientów indywidualnych. Jednak bez względu na to, czy działasz w sektorze B2B, czy B2C, pamiętaj, że zwracasz się do osób, które najprawdopodobniej wiedzą o zagadnieniu mniej niż Ty. Nie posiadają wiedzy eksperckiej, ale chcą uzyskać potrzebne im informacje. Jeżeli treści nie będą przyjazne w odbiorze, jest duża szansa, że potencjalny klient się zniechęci.
Odpowiedni styl to dopiero połowa sukcesu. Sprawdź też, jakie rodzaje treści są poszukiwane przez Twoich potencjalnych klientów. Materiały, które niezmiennie cieszą się popularnością wśród użytkowników internetu to między innymi rankingi, instrukcje „Krok po kroku”, artykuły poradnikowe. Dzięki profesjonalnym narzędziom możesz ustalić, jakie pytania wpisywane są w wyszukiwarkę. Wtedy dowiesz się, jaką wiedzą powinieneś się dzielić.
Jeżeli wiesz już, dla kogo powinieneś pisać, czas na wybór form, z jakich skorzystasz. Decyzja zależy przede wszystkim od specyfiki Twojego biznesu, ale także od celów, jakie chcesz osiągnąć. Treści, spośród których możesz wybierać to przede wszystkim:
Możliwości jest więcej, ale zdecydowanie powinieneś zacząć od powyższych form content marketingu. Dlaczego? Twoja strona to główna przestrzeń kontaktu z użytkownikami internetu. Jeśli tam odpowiednio się nie zaprezentujesz, inne kanały publikacji niewiele pomogą. Potencjalny klient odwiedzający witrynę chce znaleźć potrzebne mu informacje, natomiast Ty poprzez treści możesz wzbudzić jego zaufanie, zainteresowanie oraz przekonać, że warto wybrać właśnie Twoją ofertę.
Poprzez teksty zapleczowe możesz skutecznie wspierać strategię pozycjonowania i rozbudowywać profil linkowy witryny. Atrakcyjne opisy kategorii i produktów w przypadku e-commerce to element obowiązkowy. Z kolei blog pozwala przedstawić ofertę w szerszym kontekście oraz odpowiedzieć na pytania, jakie zadają internauci. Czy widzisz już, jak wiele możesz osiągnąć dzięki tym kilku formom content marketingu?
Efekty kampanii contentmarketingowej nie pojawią się od razu. Dlatego ważna jest ciągłość i regularność działań. W ich utrzymaniu pomoże Ci harmonogram publikacji. Jeśli prowadzenie marketingu treści zamierzasz powierzyć zewnętrznemu podwykonawcy, oczywiście także powinieneś uzgodnić z nim taki plan, a następnie egzekwować jego realizację.
Dlaczego to takie ważne? Najbardziej skuteczne są kompleksowe działania, powiązane dodatkowo ze strategią SEO. Jednak im więcej kanałów i rodzajów treści wykorzystujesz, tym trudniej jest koordynować prace. Gdy masz harmonogram, nie umknie Ci żadna publikacja. Łatwiej też będzie Ci analizować rezultaty kampanii, bo w każdej chwili bez trudu podsumujesz, jakie treści powstały i z jaką częstotliwością się ukazywały.
Harmonogram najlepiej rozpisać na kilka miesięcy naprzód. Jednak bądź gotowy na jego modyfikację. Jeśli widzisz, że coś się sprawdza lub że pewnego rodzaju treści muszą pojawiać się w szybszym tempie, bądź elastyczny i dostosuj strategię. Każda kampania powinna być aktualizowana na podstawie zmieniających się okoliczności i wyciąganych wniosków.
Etap planowania za Tobą? Czas na content najwyższej jakości. Analiza i plan na nic się zdadzą, jeśli treści nie będą spełniać odpowiednich standardów. Z jednej strony, muszą być napisane tak, by internauci chcieli je czytać, ale z drugiej – dostosowane do wymogów robotów wyszukiwarek. Jak to osiągnąć? Oto 5 kluczowych wskazówek:
Szukasz pomysłów na tematy blogowe? W tym tekście Maciej podaje kilka sposobów na angażujący content.
Przeczytaj również: Pomysł na bloga firmowego. Sprawdź 15 gotowych inspiracji!
To absolutne podstawy, ale prawda jest taka, że nie każdy potrafi napisać profesjonalny content. Pamiętaj, że nie musisz tworzyć go sam. Zainwestuj we współpracę z partnerem doświadczonym w obszarze content marketingu. Wtedy zyskasz pewność, że w pełni wykorzystasz potencjał, jaki drzemie w fachowo napisanych treściach.
Co dalej? Czas działać! Planuj kampanię, obserwuj jej realizację i mierz skuteczność. Analizuj, czy na którymś z wymienionych powyżej etapów możesz zrobić coś lepiej. I pamiętaj – bądź otwarty na oczekiwania odbiorców. To dla nich tworzysz treści. Dobre praktyki content marketingu i przemyślana strategia powinny zawsze być punktem wyjścia w promowaniu marki poprzez treści publikowane w internecie. Wtedy prowadzone działania będą naprawdę skuteczne, a Ty będziesz cieszyć się efektami.
Chcesz przeprowadzić kampanię?