Wróć do listy wpisów
Agencja SEO i SEM > Pozycjonowanie stron > Użycie Disavow Links Tool jest zasadne tylko w przypadku otrzymania kary ręcznej

Użycie Disavow Links Tool jest zasadne tylko w przypadku otrzymania kary ręcznej

Użycie Disavow Links Tool jest zasadne tylko w przypadku otrzymania kary ręcznej

Disavow Links Tool jest narzędziem służącym do zrzekania się linków dostępnym w Google Search Console. W przypadku, gdy nie mamy możliwości usunięcia niechcianych lub szkodliwych dla nas linków z zewnętrznych serwisów, możemy zaimportować w GSC listę domen, na których odnośniki są wyświetlane, aby się ich zrzec.

Korzystanie z narzędzia Disavow było bardzo popularne w czasie, gdy domeny stosunkowo często otrzymywały komunikaty o nałożeniu kary ręcznej za linki przychodzące – wówczas Pingwin, czyli algorytm oceniający jakość linków, był aktualizowany tylko raz na jakiś czas i karał strony, do których prowadziły odnośniki niskiej jakości. Wtedy, aby „zdjąć karę” z konkretnej domeny lub podstrony należało usunąć szkodliwe linki lub zrzec się ich za sprawą Disavow Links Tool.

Wraz z wdrożeniem Pingwina 4.0 działającego w czasie rzeczywistym (real-time) potrzeba używania narzędzia Disavow zdecydowanie zmalała. Algorytm oceniający linki został bowiem na tyle udoskonalony, że zaczął rozpoznawać te niskiej jakości i zwyczajnie nie bierze ich pod uwagę podczas ustalania rankingu Page Rank danej domeny. Z tego też powodu komunikaty o karach ręcznych pojawiają się już sporadycznie.

Mimo wszystko wiele osób zajmujących się pozycjonowaniem i SEO przywykła do zrzekania się linków podczas rozpoczynania prac na stronie, która była już wcześniej przez kogoś pozycjonowana. Okazuje się, że jest to zupełnie niepotrzebne działanie. Na konferencji Pubcon potwierdził to Gary Illyes z Google, wyraźnie wskazując na to, że użycie Disavow Links Tool ma sens wyłącznie wtedy, gdy na koncie domeny pojawi się komunikat o nałożeniu kary ręcznej. W przeciwnym razie nie ma sensu korzystać z tego narzędzia i lepiej poświęcić czas na rozbudowę witryny i wzbogacenie jej zawartości.