Trzecim z najpopularniejszych systemów jest Drupal. System CMS, który jak pozostałe dwa: Joomla i WordPress, jest przyjazny pod pozycjonowanie i posiada wiele udogodnień, które pomagają w optymalizacji strony.
Mimo, tego, że w Polsce nie jest to system popularny, Drupal uznawany jest przez wielu za najbezpieczniejszy system CMS, który ma najlepsza ochronę przed atakami hackerów. Dlaczego więc nie jest tak popularny jak inne rozwiązania stosowanie do zarządzania stronami? Niska popularność CMS Drupal wypływa raczej z kwestii, że to webdeveloperzy postawili na Joomlę i WordPressa i tworzą głównie pod te dwa systemy szablony.
W przeciwieństwie do obiegowych opinii, Drupal jest intuicyjny pod względem zarządzania treściami dostępnymi na stronach, co daje początkującym osobom wygodę w dostosowywaniu strony pod swoje wymogi.
Ale czy intuicyjne zarządzanie tekstami idzie w parze z wygodnym i prosty wdrażaniem zmian optymalizacyjnych pod pozycjonowanie stron opartych na CMS Drupal? Przekonamy się o tym w dalszej części tekstu.
Co sprawia, że Drupal jest przyjazny pod kątem pozycjonowania? Dla wdrożenia optymalizacji technicznej posiada on kilka wbudowanych funkcji, które ułatwiają wykonanie prac nad niektórymi elementami strony.
Wdrożenie adresów przyjaznych dla użytkowników jest dość proste i najczęściej warto ustawić, aby był on generowany na podstawie nazwy danej podstrony, co pozwoli na zbudowanie sieci unikatowych adresów wewnątrz domeny. Do skorzystania z tej funkcji niezbędny jest moduł Pathauto.
W ramach pozycjonowania stron opartych na CMS Drupal jednym z najważniejszych kroków jest optymalizacja sekcji head widocznej w wynikach wyszukiwania, czyli tytułu i opisu strony.
Tytuł strony to jeden z elementarnych czynników rankingowych, dlatego jego poprawne uzupełnienie jest niezwykle ważne. Natomiast opis strony działa zachęcająco i ma wpłynąć na użytkowników, aby to naszą stronę wybrali z pozostałych wyników. Do szybkiej i wygodnej edycji tych dwóch elementów konieczne są nam w Drupalu dwa moduły: Page Title i MetaTags. Dzięki tym dwóm rozszerzeniom zmiany tych dwóch elementów (tytułu i opisu strony) dokonamy za pomocą panelu witryny, nie ma konieczności wdrażania zmian w kodzie.
Pozycjonowanie strony, to również dbanie o to, żeby nie występowały duplikaty treściW CMS Drupal możemy wybrać, czy chcemy jako domyślny adres witryny wybrać wersję HTTP czy HTTPS, oraz czy wariant ma być z przedrostkiem WWW lub bez niego. Nasz wybór wymusi przekierowanie na poprawny adres, co sprawi, że nie ważne co wpisze użytkownik czy pod jaki wariant adresu spróbuje dostać się robot sieciowy, zawsze zostanie skierowany do domyślnego adresu.
Nie wszystkie podstrony są korzystne dla pozycjonowania, również w CMS Drupal. Aby pozbyć się niechcianych adresów i zapobiec ich indeksowaniu przez roboty wyszukiwarki Google możemy posłużyć się modułem RobotsTxt. Z pomocą tego rozszerzenia utworzymy plik robots.txt, gdzie zabezpieczymy przed indeksowaniem adresy zbędne przy procesie pozycjonowania, przykładowo: wyniki wewnętrznej wyszukiwarki lub też podstrony odzyskiwania hasła użytkownika w sklepie internetowym.
Każda kolejna wersja CMS Drupal jest bardziej przyjazna dla pozycjonowania. Dlaczego? Im nowsza wersja Drupal, tym większa liczba modułów dostępnych, które pozwalają na szybszą optymalizację strony przez początkujących użytkowników, bez konieczności znajomości sposobu na modyfikację kodu witryny. Nie wszystkie moduły oczywiście ingerują w wąskie opcje edycje, niektóre z nich analizują stronę i wskazują elementy, które wymagają poprawy, aby pozycjonowanie strony na CMS Drupal było bardziej skuteczne i prowadziło do Top10 wyników wyszukiwania Google.
Mimo, że pozycjonowanie stron na Drupal jest stosunkowo łatwym zadaniem dzięki modułom, to jednak nawet największa liczba rozszerzeń nie zastąpi doświadczonego specjalisty, który sprawnym okiem wyłapie elementy, które jeszcze należy poprawić na stronie. Warto jednak zadbać o to, aby podczas tworzenia stron uzbroić ją w odpowiednie rozszerzenia do pracy dla pozycjonera.