Marketing internetowy jest od lat nieodłącznym elementem szeroko zakrojonych działań promocyjnych prowadzonych przez firmy. Współcześnie, to właśnie silna obecność w Internecie może stanowić o sukcesie lub upadku biznesu i nic dziwnego w tym, że na promocję w sieci wydaje się nierzadko ogromne pieniądze. Klienci już nie tylko kupują przez Internet produkty, ale coraz częściej także poszukują konkretnych usług w bliskiej okolicy swojego miejsca zamieszkania. Dzisiaj jednak nie będziemy zajmować się całym tematem marketingu internetowego, ale pewną jego częścią, czyli content marketingiem, który z roku na rok zyskuje na popularności. Czym jest ta forma promocji biznesu? Dlaczego jest ona tak wartościowa? Z jakiego powodu stanowi istotne wsparcie przy realizowanych już działaniach SEO?
Wszystko warto rozpocząć tak naprawdę od wyjaśnienia tego, co sprawiło, że content marketing tak dynamicznie się dzisiaj rozwija i bardzo często można o nim usłyszeć. W dużej mierze jest to związane z przesyceniem rynku internetowego reklamą, ale i stałą zmianą algorytmów wyszukiwarki, bezpośrednio wpływających na widoczność strony. O ile kiedyś liczyło się jak najwięcej linków zewnętrznych (niezależnie od ich jakości), tak dzisiaj skrypty nie tylko wyłapują naturalność tych linków, ale także zwracają baczną uwagę na jakość treści, które znajdują się na stronie.
Kwestia przesycenia Internetu reklamą znana jest natomiast z pewnością każdej osobie, która regularnie korzysta z tego medium. Wynajem powierzchni reklamowych czy wklejanie na strony potężnych banerów, wyskakujących przy każdym przesunięciu kursora na ekranie lub kliknięciu czegokolwiek, coraz bardziej traci na wartości. Jesteśmy znudzeni tak nachalną reklamą i najczęściej albo kompletnie ją pomijamy (irytując się jedynie przy próbie jej zamknięcia) albo instalujemy w przeglądarkach internetowych narzędzia, które samodzielnie blokują wyświetlanie tego typu treści.
Tak dochodzimy właśnie do content marketingu, alternatywnej promocji polegającej na zamieszczaniu wartościowych treści na stronie, które mają nie tylko dobrze się prezentować. Najważniejsze jest w tym przypadku to, aby treści te były idealnie dopasowane do potrzeb grupy docelowej danego biznesu, stanowiły swego rodzaju pomoc dla klientów i jednocześnie świadczyły o tym, że dana firma doskonale zna się na swojej pracy i po prostu jest profesjonalna.
Wielu przedsiębiorców wydających niemałe pieniądze na reklamę internetową na pewno zdążyło już napotkać pewną barierę, której zwyczajnie nie da się przekroczyć. Inwestowanie w kolejne powierzchnie reklamowe i tworzenie coraz bardziej zmyślnych banerów, zamiast przynosić spektakularne sukcesy firmie, zaczyna stopniowo ją pogrążać. Efektywność takiej promocji systematycznie spada, a to przekłada się na gorsze obroty firmy, zmniejszenie zainteresowania jej ofertą, a w konsekwencji nierzadko poważne problemy finansowe.
Aby to zrozumieć, należy spojrzeć na problem z punktu widzenia użytkownika Internetu, czyli naszego potencjalnego klienta. Jeśli na każdym kroku jest on atakowany nachalną reklamą konkretnej firmy, to jego poziom irytacji zaczyna zbliżać się do maksimum. Nie tylko zacznie blokować reklamy, ale i nierzadko negatywnie skojarzy „sprawcę” tych marketingowych ataków, omijając konkretną ofertę szerokim łukiem.
Content marketing ma formę o wiele przyjaźniejszą użytkownikowi. Jego zadaniem jest dostarczanie internautom wartościowej treści i pośrednie reklamowanie tym samym przedsiębiorstwa. Weźmy tutaj za przykład firmę zajmującą się sprzedażą szeroko pojętego sprzętu RTV oraz AGD. Promocja poprzez duże, kolorowe banery reklamowe wyświetlające się w każdym zakamarku Internetu bardzo szybko zginie pośród innych reklam. Co się jednak stanie, gdy na przykład przygotujemy na stronie poradnik, na temat „Czym kierować się kupując nowy telewizor?”? Jeśli treść zostanie przygotowana z głową i przede wszystkim dostarczy rzetelnych oraz przydatnych informacji, to nagle okaże się, że strona, na której się znajduje, będzie cieszyła się ogromną popularnością. Link do naszego poradnika będzie rozsyłany po sieci przez samych użytkowników, dając nam naturalne, najmocniejsze z możliwych linków. Informacje o sprzedaży wspomnianych wyżej telewizorów można po prostu umieścić w treści, tak samo, jak zachętę do skorzystania z danej oferty czy ze wsparcia technicznego pracownika.
O SEO na pewno słyszał już każdy i okazuje się, że content marketing stanowi nieocenione wsparcie dla działań pozycjonowania. Oba te elementy wzajemnie się uzupełniają, przez co promocja staje się efektywniejsza.
Pozycjonowanie skupia się w zasadzie na tworzeniu treści, wartościowych artykułów, poprawnych stylistycznie i gramatycznie, które jednak dość często nie są kierowane do konkretnej grupy docelowej. Niech za przykład posłuży nam tutaj zakład fryzjerski. Artykuł traktujący o technologiach produkcji nowoczesnych farb do włosów, nawet świetny pod względem merytorycznym, nie spotka się ze zbyt dobrym odbiorem. Czy jako klienci salonu fryzjerskiego naprawdę zastanawiamy się nad tym, w jaki sposób farba do włosów była wykonana?
Z punktu widzenia klienta ciekawszy będzie, chociażby artykuł na temat dostępnych metod nakładania farb na włosy i realnych efektów, które można dzięki temu uzyskać. Tekst z jednej strony stanowi cenne źródło informacji dla klienta, ale z drugiej strony, przez odpowiednie jego przygotowanie, reklamuje usługi konkretnej firmy. Tym zajmuje się już content marketing, a więc analizą grupy docelowej danej branży, dokładnym określeniem jej potrzeb i tym samym dopasowaniem do nich treści znajdujących się na stronie.
Aby treści na naszych stronach internetowych faktycznie dobrze się promowały i były atrakcyjne dla odbiorców, należy przede wszystkim zastanowić się nad kilka istotnymi elementami. Przed przygotowaniem jakiegokolwiek artykułu, należy zwrócić uwagę na następujące elementy:
Absolutną podstawą dobrze przygotowanych treści na stronę internetową jest dokładne przeanalizowanie grupy docelowej naszej firmy. Nie możemy kierować się tutaj ogólnikami. Jeśli prowadzimy na przykład salon kosmetyczny, to powinniśmy zacząć od wyszukania naszych mocnych punktów. Możemy się specjalizować w wykonywaniu konkretnego zabiegu, korzystać z jakiejś innowacyjnej technologii czy mieć inne usługi, które cieszą się w naszej firmie największym zainteresowaniem. Dzięki identyfikacji tych elementów łatwiej będzie nam dopasować do nich tematykę treści znajdującej się na stronie.
Kiedy już dokładnie wiemy, do jakiej konkretnie grupy będziemy kierować nasze treści, możemy przejść do znalezienia najbardziej atrakcyjnego tematu. Najprościej będzie tworzyć treści rozwiązujące problemy osób szukających naszych usług, pomagające w wyborze najlepszego rozwiązania czy na przykład z poradami, jak dbać o skórę domowymi sposobami, trzymając się naszego przykładu salonu kosmetycznego.
Znalezienie dobrego tematu na artykuł czasem może być oczywiście dość problematyczne, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby zwyczajnie zapytać swoich klientów o zainteresowania oraz potrzeby. Wystarczy prosta, dobrowolna ankieta na naszej stronie internetowej, której wyniki będą później cennym źródłem wiedzy do realizacji strategii content marketingu.
Pisząc treści na stronę internetową, wciąż nie możemy zapominać o tym, że ich pośrednim celem jest promocja naszej firmy. Koniecznie muszą się w nim więc znaleźć sformułowania zachęcające do skorzystania z konkretnych usług, skontaktowania się z firmą czy do zakupu produktów. Proste nawołanie do działania, jak „skontaktuj się z nami, aby uzyskać więcej informacji” czy „skorzystaj już teraz z pomocy naszych doradców”, to tylko przykłady sformułowań, które powinny znaleźć się w treści, najlepiej gdzieś na jej końcu.
Aby content marketing był skuteczny, musimy pamiętać także o słowach kluczowych. Pamiętacie? Wspominaliśmy o tym, że content marketing stanowi mocne wsparcie dla promocji SEO, a więc słowa kluczowe również są ważne. Aby je odpowiednio dobrać, najlepiej postawić się w roli swojego klienta i spróbować zastanowić się, jakich słów sami byśmy użyli, aby znaleźć konkretne informacje w wyszukiwarce internetowej. Spisujemy skrupulatnie wszystkie hasła, a następnie staramy się umieszczać je w przygotowywanym tekście. Nie robimy tego jednak nachalnie. Stopniujemy ilość fraz kluczowych zależnie od długości tekstu i przede wszystkim pamiętamy o tym, aby treść dalej wyglądała bardzo naturalnie.
Decydując się na promocję poprzez content marketing, stawiamy po prostu na bardzo naturalną formę reklamy. Jest ona przyjazna użytkownikowi, który nie tylko poznaje usługi czy produkty konkretnej firmy, ale także może czerpać z cennego źródła wiedzy i wykorzystać ją w swoim życiu prywatnym.
Co więcej, sam przedsiębiorca może w ten sposób zadbać o swój dobry wizerunek. Wartościowe artykuły są rozsyłane w całym Internecie, chociażby na forach tematycznych czy w mediach społecznościowych. To nie tylko skutecznie kreuje świadomość marki, ale także dostarcza cennych, z punktu widzenia pozycjonowania, linków zewnętrznych. Samo pozycjonowanie staje się łatwiejsze również z tego powodu, że „roboty” wyszukiwarek coraz częściej zwracają uwagę na jakość treści znajdujących się na stronach. Nieprzydatna treść lub, co gorsza, skopiowana z innego miejsca, automatycznie powoduje obniżenie pozycji strony w wynikach wyszukiwania, a w skrajnych przypadkach nawet całkowite jej wykreślenie z indeksu.