Wróć do listy wpisów
Pozycjonowanie
Agencja SEO i SEM > Blog > SEO dla początkujących – od czego zacząć?

SEO dla początkujących – od czego zacząć?

SEO dla początkujących – od czego zacząć?

Najważniejszym pytaniem, które trzeba sobie zadać przed zleceniem SEO, jest to, czy tego potrzebujemy. Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta – tak, potrzebujemy dobrej i skutecznej reklamy, którą może zapewnić właśnie SEO.

Obecnie ekosystem Google jest idealnym miejscem, w którym można znaleźć kontrahentów czy też potrzebne produkty. Dlatego też większość potencjalnych zainteresowanych szuka wykonawców usług i towarów w tym miejscu. O samym procesie optymalizacji i pozycjonowania trzeba myśleć możliwie najszybciej po stworzeniu strony internetowej, a najlepiej jeszcze na etapie projektowania strony internetowej, aby uniknąć konieczności wdrażania niezbędnych poprawek.

Podstawy SEO: kluczowe informacje dla początkujących

Przede wszystkim decydując się na SEO, należy wiedzieć, dlaczego to się opłaca. A więc za inwestycją w SEO przemawiają takie kwestie jak:

  • wzrost widoczności – dzięki temu można dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów,
  • poprawa swojej wiarygodności – im strona jest wyżej w wynikach wyszukiwania, tym przez większą liczbę użytkowników uważana jest za wartościową,
  • wyższa konwersja – dzięki odpowiedniej optymalizacji strony internetowej można zwiększyć konwersję, a co za tym idzie – sprzedaż,
  • efekty w czasie – dobrze dobrana strategia pozycjonowania ma długofalowy wpływ na widoczność strony.

baner

Rola słów kluczowych w SEO: jak wybrać właściwe frazy?

Słowa kluczowe są bardzo istotne w procesie pozycjonowania strony internetowej. Istnieje kilka różnych podziałów fraz, jednak najbardziej istotnym jest podział ze względu na konkurencyjność i wyszukiwalność:

  • fat head – bardzo konkurencyjne słowa z dużą wyszukiwalnością, najczęściej są to jedno- lub dwuwyrazowe frazy bez dodatkowego kontekstu,
  • chunky middle – są to mniej popularne frazy, które mają mniejszą konkurencyjność, jednak zwykle o większej konwersji; frazy te wskazują przeważnie na pewien kontekst zapytania,
  • long tail – frazy te najczęściej składają się z kilku wyrazów i nie mają dużego wolumenu wyszukiwań. Jednak zwykle takich fraz jest bardzo dużo i w sumie dają bardzo duży wolumen wyszukiwalności, a dodatkowo są mało konkurencyjne.

Wybór fraz

Najważniejszą rzeczą, którą trzeba zrobić przy wyborze słów kluczowych, jest przeanalizowanie oferty i zastanowienie się, co mogą wpisywać klienci szukający konkretnej oferty. Przy tworzeniu listy słów kluczowych warto skorzystać z narzędzi.

Najbardziej popularnym narzędziem jest planer słów kluczowych (Keyword planer) udostępniany przez Google. Narzędzie to pokazuje średnią miesięczną liczbę zapytań na konkretne frazy, trend czy też konkurencyjność w Google Ads. Narzędzie to może także zasugerować propozycje słów o podobnej tematyce.

planer słów kluczowych

Planer słów kluczowych Google

Kolejnym rozwiązaniem jest Senuto, które jest polskim narzędziem. Tak samo jak w planerze słów kluczowych znajdziemy tu średnią liczbę zapytań, trend czy też różne warianty słów kluczowych. Poza tym do każdego ze słów kluczowych można znaleźć słowa zależne, czyli słowa powiązane ze słowami bazowymi.

Senuto

Senuto

Innymi narzędziami są między innymi Ahrefs czy Keyword Surfer, które oferują podobne funkcjonalności do powyższych narzędzi.

Błędy, których lepiej nie popełniać

Wybierając słowa kluczowe, należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Przede wszystkim nie można wybierać słów kluczowych zbyt ogólnych, ponieważ są one zbyt konkurencyjne. Dodatkowo, docierając do szerokiego grona odbiorców, powodujemy, że sporo z nich nie będzie zainteresowanych naszą ofertą. Innym błędem jest wybieranie zbyt specyficznych słów kluczowych, które z kolei są bardzo precyzyjne, jednak rzadko wpisywane w wyszukiwarkę.
Wybierając słowa kluczowe, nie można także zapominać o trendach i ich zmianach.

Sekrety skutecznego SEO contentu

Bardzo ważną kwestią, od której należy zacząć pozycjonowanie, jest przygotowanie odpowiedniej treści na stronie. Tworząc je, należy pamiętać, że muszą być oryginalne, rzetelne oraz dostosowane do algorytmów Google. Należy więc zwrócić uwagę na kilka bardzo ważnych kwestii:

  • Jakość i długość treści – przede wszystkim treść musi być unikalna oraz merytoryczna. Algorytm, który stosuje Google do oceny tekstów, zwykle promuje teksty dłuższe, bardziej fachowe i przydatne dla odbiorcy. Każdy tekst musi wyczerpywać temat, a nie być ogólnikowy.
  • Intencja wyszukiwania – treści znajdujące się na stronie powinny odpowiadać intencjom osób odwiedzających stronę. Dzięki temu łatwiej przyciągnąć uwagę użytkowników.
  • Struktura tekstu – podział na nagłówki, akapity, użycie pogrubień, punktorów i innych elementów. Dzięki temu zwiększa się czytelność tekstu i ułatwia jego czytanie. Kolejną ważną kwestią jest stosowanie krótszych zdań zwiększających dynamikę tekstu.
  • Przystępny język – styl dostosowany do odbiorcy sprawia, że łatwiej nawiązać kontakt z potencjalnym klientem.

Osiągnij pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania – inwestuj w pozycjonowanie sklepów online!

SEO dla początkujących

Kluczowe aspekty optymalizacji technicznej

Bardzo ważna jest także optymalizacja techniczna strony. Do najważniejszych aspektów optymalizacji technicznej należy wymienić:

  • Optymalizacja adresów URL – Każda podstrona musi mieć unikalny adres URL, który powinien być możliwie jak najkrótszy oraz napisany w sposób przejrzysty zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarek. Dzięki temu wyszukiwarki prawidłowo ocenią zawartość podstron i szybciej zaindeksują poszczególne podstrony.
  • Title i description – element title powinien być krótkim streszczeniem tego, co znajduje się na stronie internetowej. Element ten powinien być jasny, precyzyjny i zawierać słowa kluczowe, na których nam zależy. Dzięki takiemu opisowi roboty prawidłowo rozpoznają zawartość konkretnej podstrony. Title może się także pojawić w wyszukiwarce Google. Element description powinien w sposób opisowy streszczać wszystko, co znajduje się na konkretnej podstronie. Jeżeli jest on dobrze zbudowany, można za jego pomocą zwiększyć współczynnik kliknięć, czyli CTR. Treść tego opisu powinna być atrakcyjna, chwytliwa i przyciągająca uwagę. Ważne, aby zawrzeć w nim także CTA (call to action).
  • Szybkość ładowania strony – jeżeli strona ładuje się zbyt długo, może to zniechęcić użytkowników do odwiedzania strony. Przez to współczynnik konwersji może spadać. Prędkość ładowania się strony nie powinna przekroczyć 3 sekund.
  • Mapa strony i plik robots.txt – dzięki dobrze zbudowanej mapie strony (plik XML) można rozwiązać problemy dotyczące indeksowania się witryny. Mapa strony wskazuje, które podstrony Google powinien zaindeksować. Dzięki plikowi robots.txt można ograniczyć dostęp robotów Google do konkretnych elementów. Pliki te nie są widoczne dla użytkowników.
  • Wygląd na urządzeniach mobilnych – obecnie bardzo dużo osób korzysta z urządzeń mobilnych i dlatego też dostosowanie strony do tego typu odbiorców jest bardzo ważne.
  • Linkowanie wewnętrzne – dzięki linkowaniu wewnętrznemu można przekierować użytkowników do innych części witryny i dostarczyć im więcej ciekawych informacji. Dodatkowo buduje się w ten sposób wiarygodność strony i przytrzymuje uwagę użytkowników na dłużej.
  • Przekierowania – jeżeli zmienia się adresy poszczególnych podstron, należy pamiętać o tym, aby ustawić odpowiednie przekierowania 301.
  • Duplikacja treści – algorytm Panda wprowadzony w latach 2011-2015 bardzo duży nacisk stawia na atrakcyjność i unikalność treści. Dlatego też, tworząc stronę internetową, należy zadbać o wysoką jakość treści.
  • Certyfikat SSL – jest to bardzo ważny element, który zabezpiecza stronę internetową i buduje zaufanie wśród użytkowników.

Jak budować autorytet strony?

Zbudowanie odpowiedniego profilu linkowego strony jest w tym procesie kluczowe. Powodów jest co najmniej kilka:

  • pokazujesz robotom Google, że strona jest wartościowa i popularna wśród użytkowników, co sprawia, że budowany jest jej autorytet,
  • tworzysz wizerunek eksperta w branży,
  • budujesz zaufanie do swojej marki,
  • uzyskujesz lepsze efekty pozycjonowania,
  • zwiększasz ruch na swojej stronie internetowej,
  • pokazujesz wiarygodność swojej witryny.

Metod uzyskiwania linków przychodzących do swojej strony internetowej jest wiele, a do najpopularniejszych zaliczają się:

  • wymiana artykułów,
  • stworzenie e-booka,
  • publikacja treści w branżowych magazynach i portalach,
  • prowadzenie szkoleń,
  • występowanie na eventach i konferencjach,
  • publikacja treści eksperckich na swoim blogu.

Jeżeli próbujesz samodzielnie zdobyć linki do swojej strony internetowej, zwróć uwagę na kilka bardzo ważnych czynników. Przede wszystkim linki powinny pochodzić z wartościowych stron o ugruntowanej pozycji oraz być umieszczone w sposób naturalny. Zwróć uwagę na widoczność domeny, z której pozyskujesz linki przychodzące.

Monitorowanie działań SEO

Decydując się na działania SEO, warto wiedzieć, w jaki sposób monitorować efekty działań SEO. Najważniejszymi narzędziami dostarczanymi przez Google są Google Analytics oraz Google Search Console. Dzięki tym narzędziom można zbadać CTR, pozycję strony, liczbę wejść na stronę czy też wyświetlenia strony. Na rynku znaleźć można bardzo wiele innych narzędzi do monitorowania wyników SEO. Większość z nich jest niestety płatna. Są to między innymi Semstorm, Majestic, Senuto, Semrush i Ahrefs wykorzystywane do ogólnej analizy konkurencji. Dostępne są także narzędzia typowo przeznaczone do monitoringu pozycji poszczególnych fraz, jak np. WebPozycja, ASPS i Web Tools.

Czym jest lokalne SEO?

Przede wszystkim SEO lokalne jest w swoim założeniu bardzo podobne do standardowego SEO – tu też walczy się widoczność, ale – jak sama nazwa wskazuje – bitwa o pozycje rozgrywa się na rynku lokalnym.

Czy lokalne SEO jest dla mnie?

Pozycjonowanie lokalne to dobre rozwiązanie dla firm, które:

  • chcą docierać do klientów z okolicy,
  • działają na ograniczonym obszarze i skupiają się na działaniach offline,
  • mają ograniczony budżet,
  • dopiero zaczynają swoją działalność.

Przykładowe rodzaje działalności:

  • lokalne puby, restauracje, sklepiki,
  • kwiaciarnie, fryzjerzy, makijażystki,
  • mechanicy i inni specjaliści od napraw,
  • małe firmy usługowe, przedszkola.

Dlaczego SEO lokalne jest opłacalne?

Przede wszystkim bardzo dużo zapytań lokalnych powoduje konwersję. Ponadto spora część zapytań w Google związanych jest z firmami lokalnymi. Bardzo dużo użytkowników smartfonów wyszukuje firmy na rynku lokalnym.Co więcej, spora część lokalnych zapytań związanych ze sklepami kończy się zakupem.

Podsumowując – zapytania lokalne są bardzo skuteczne i pozwalają na uzyskanie konwersji na zadowalającym poziomie oraz uzyskanie odpowiedniej stopy zwrotu z inwestycji w SEO.

pozycjonowanie

Różnica między off-site a on-site SEO

Ostatnią ważną kwestią dla osób zaczynających pozycjonowanie strony są działania on-site i off-site. Jak sama nazwa wskazuje, chodzi o działania na stronie oraz poza nią. Działania poza stroną nie mają bezpośredniego związku z optymalizacją, natomiast działania on-site są czysto optymalizacyjne.

Najważniejszym elementem działań off-site jest budowanie profilu linkowego. Linki mogą być umieszczane w różnych miejscach, np. na portalach branżowych lub w artykułach sponsorowanych. Jak już wspomniałem, podczas realizacji tego zadania trzeba być ostrożnym i stawiać na jakość.

Do działań on-site zaliczają się między innymi te dotyczące ustawiania metatagów, optymalizacja prędkości działania strony, ustawienia hierarchii nagłówków, odpowiednie treści, poprawne nagłówki URL czy też elementy wyróżniające.

Podsumowanie

Kwestii, na które musi zwrócić uwagę osoba zaczynająca interesować się SEO, jest naprawdę sporo. Najważniejszymi są te dotyczące działań on-site oraz odpowiedniej analizy strony. W późniejszym etapie poznawania świata SEO warto zainteresować się link buildingiem. Systematyczne i długotrwałe działania sprawią jednak, że pozycje strony wzrosną. A to oznacza większy ruch na stronie i wyższą sprzedaż.