Najważniejszym pytaniem, które trzeba sobie zadać przed zleceniem SEO, jest to, czy tego potrzebujemy. Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta – tak, potrzebujemy dobrej i skutecznej reklamy, którą może zapewnić właśnie SEO.
Obecnie ekosystem Google jest idealnym miejscem, w którym można znaleźć kontrahentów czy też potrzebne produkty. Dlatego też większość potencjalnych zainteresowanych szuka wykonawców usług i towarów w tym miejscu. O samym procesie optymalizacji i pozycjonowania trzeba myśleć możliwie najszybciej po stworzeniu strony internetowej, a najlepiej jeszcze na etapie projektowania strony internetowej, aby uniknąć konieczności wdrażania niezbędnych poprawek.
Przede wszystkim decydując się na SEO, należy wiedzieć, dlaczego to się opłaca. A więc za inwestycją w SEO przemawiają takie kwestie jak:
Słowa kluczowe są bardzo istotne w procesie pozycjonowania strony internetowej. Istnieje kilka różnych podziałów fraz, jednak najbardziej istotnym jest podział ze względu na konkurencyjność i wyszukiwalność:
Najważniejszą rzeczą, którą trzeba zrobić przy wyborze słów kluczowych, jest przeanalizowanie oferty i zastanowienie się, co mogą wpisywać klienci szukający konkretnej oferty. Przy tworzeniu listy słów kluczowych warto skorzystać z narzędzi.
Najbardziej popularnym narzędziem jest planer słów kluczowych (Keyword planer) udostępniany przez Google. Narzędzie to pokazuje średnią miesięczną liczbę zapytań na konkretne frazy, trend czy też konkurencyjność w Google Ads. Narzędzie to może także zasugerować propozycje słów o podobnej tematyce.
Planer słów kluczowych Google
Kolejnym rozwiązaniem jest Senuto, które jest polskim narzędziem. Tak samo jak w planerze słów kluczowych znajdziemy tu średnią liczbę zapytań, trend czy też różne warianty słów kluczowych. Poza tym do każdego ze słów kluczowych można znaleźć słowa zależne, czyli słowa powiązane ze słowami bazowymi.
Senuto
Innymi narzędziami są między innymi Ahrefs czy Keyword Surfer, które oferują podobne funkcjonalności do powyższych narzędzi.
Wybierając słowa kluczowe, należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Przede wszystkim nie można wybierać słów kluczowych zbyt ogólnych, ponieważ są one zbyt konkurencyjne. Dodatkowo, docierając do szerokiego grona odbiorców, powodujemy, że sporo z nich nie będzie zainteresowanych naszą ofertą. Innym błędem jest wybieranie zbyt specyficznych słów kluczowych, które z kolei są bardzo precyzyjne, jednak rzadko wpisywane w wyszukiwarkę.
Wybierając słowa kluczowe, nie można także zapominać o trendach i ich zmianach.
Bardzo ważną kwestią, od której należy zacząć pozycjonowanie, jest przygotowanie odpowiedniej treści na stronie. Tworząc je, należy pamiętać, że muszą być oryginalne, rzetelne oraz dostosowane do algorytmów Google. Należy więc zwrócić uwagę na kilka bardzo ważnych kwestii:
Osiągnij pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania – inwestuj w pozycjonowanie sklepów online!
Bardzo ważna jest także optymalizacja techniczna strony. Do najważniejszych aspektów optymalizacji technicznej należy wymienić:
Zbudowanie odpowiedniego profilu linkowego strony jest w tym procesie kluczowe. Powodów jest co najmniej kilka:
Metod uzyskiwania linków przychodzących do swojej strony internetowej jest wiele, a do najpopularniejszych zaliczają się:
Jeżeli próbujesz samodzielnie zdobyć linki do swojej strony internetowej, zwróć uwagę na kilka bardzo ważnych czynników. Przede wszystkim linki powinny pochodzić z wartościowych stron o ugruntowanej pozycji oraz być umieszczone w sposób naturalny. Zwróć uwagę na widoczność domeny, z której pozyskujesz linki przychodzące.
Decydując się na działania SEO, warto wiedzieć, w jaki sposób monitorować efekty działań SEO. Najważniejszymi narzędziami dostarczanymi przez Google są Google Analytics oraz Google Search Console. Dzięki tym narzędziom można zbadać CTR, pozycję strony, liczbę wejść na stronę czy też wyświetlenia strony. Na rynku znaleźć można bardzo wiele innych narzędzi do monitorowania wyników SEO. Większość z nich jest niestety płatna. Są to między innymi Semstorm, Majestic, Senuto, Semrush i Ahrefs wykorzystywane do ogólnej analizy konkurencji. Dostępne są także narzędzia typowo przeznaczone do monitoringu pozycji poszczególnych fraz, jak np. WebPozycja, ASPS i Web Tools.
Przede wszystkim SEO lokalne jest w swoim założeniu bardzo podobne do standardowego SEO – tu też walczy się widoczność, ale – jak sama nazwa wskazuje – bitwa o pozycje rozgrywa się na rynku lokalnym.
Pozycjonowanie lokalne to dobre rozwiązanie dla firm, które:
Przykładowe rodzaje działalności:
Przede wszystkim bardzo dużo zapytań lokalnych powoduje konwersję. Ponadto spora część zapytań w Google związanych jest z firmami lokalnymi. Bardzo dużo użytkowników smartfonów wyszukuje firmy na rynku lokalnym.Co więcej, spora część lokalnych zapytań związanych ze sklepami kończy się zakupem.
Podsumowując – zapytania lokalne są bardzo skuteczne i pozwalają na uzyskanie konwersji na zadowalającym poziomie oraz uzyskanie odpowiedniej stopy zwrotu z inwestycji w SEO.
Ostatnią ważną kwestią dla osób zaczynających pozycjonowanie strony są działania on-site i off-site. Jak sama nazwa wskazuje, chodzi o działania na stronie oraz poza nią. Działania poza stroną nie mają bezpośredniego związku z optymalizacją, natomiast działania on-site są czysto optymalizacyjne.
Najważniejszym elementem działań off-site jest budowanie profilu linkowego. Linki mogą być umieszczane w różnych miejscach, np. na portalach branżowych lub w artykułach sponsorowanych. Jak już wspomniałem, podczas realizacji tego zadania trzeba być ostrożnym i stawiać na jakość.
Do działań on-site zaliczają się między innymi te dotyczące ustawiania metatagów, optymalizacja prędkości działania strony, ustawienia hierarchii nagłówków, odpowiednie treści, poprawne nagłówki URL czy też elementy wyróżniające.
Kwestii, na które musi zwrócić uwagę osoba zaczynająca interesować się SEO, jest naprawdę sporo. Najważniejszymi są te dotyczące działań on-site oraz odpowiedniej analizy strony. W późniejszym etapie poznawania świata SEO warto zainteresować się link buildingiem. Systematyczne i długotrwałe działania sprawią jednak, że pozycje strony wzrosną. A to oznacza większy ruch na stronie i wyższą sprzedaż.